Vragen over programma

Plaats reactie
jeroenwouters

Vragen over programma

Bericht door jeroenwouters »

Goedemorgen,

Vandaag begin ik officieel met mijn sportrusten programma (heb afgelopen weken wel al geprobeerd op hartslag te trainen). Nu heb ik nog een paar vragen, waarvan ik hoop dat ik nog antwoord op kan krijgen:

- mijn omslagpunt ligt op 188/min, marathonhartslag op 159/min en 164/min. Ik begrijp dat je de marathon gedurende 30km moet opbouwen van 159 naar 164, daarna kan je naar je (bij mij) 170/min intensieve training hartslag. Graag zou ik een advies hebben hoe snel je naar je 159 moet gaan tijdens de marathon. Als ik dit in training doe, zit ik daar rond de 3-4 km op, maar als ik dit dan vol houdt, gaat mijn tempo langzaam naar beneden (logisch). Lijkt mij toch dat je gemiddeld ook een beetje hetzelfde tempo wil lopen?

- ik loop op 29 oktober mijn marathon in Dublin. Nu heb ik op 24 september een halve marathon. Het lijkt mij leuk om die iets sneller te lopen (dus niet op marathon hartslag), maar vraag me af of dit wel verstandig is.

Hoor graag reactie, alvast bedankt.

Groet,
Jeroen Wouters

RunningRob - Sportrusten

Re: Vragen over programma

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jeroen,
jeroenwouters schreef:Graag zou ik een advies hebben hoe snel je naar je 159 moet gaan tijdens de marathon.
De variatie in hartslagen in je training is ook de variatie die je straks hebt in hartslagen tijdens de marathon.

Je begint de marathon op je laagste marathonhartslag uit je schema. Tot 30 kilometer loopt je hartslag langzaam op naar je hoogste marathonhartslag uit je schema. Je doet er dus 30km over.

Vanaf kilometer 30 kun je de hartslagen loslaten. Je intensieve trainingen zorgen ervoor dat je ook de laatste 12 kilometer je tempo kunt vasthouden, je hartslag zal wat verder oplopen.
jeroenwouters schreef:Het lijkt mij leuk om die iets sneller te lopen (dus niet op marathon hartslag), maar vraag me af of dit wel verstandig is.
We adviseren vaak om een halve tijdens de training van de hele op marathonhartslag te lopen, maar het is natuurlijk geen probleem dit wat sneller te doen als je dit graag wilt.

Met blijde groet,

Rob

Menno

Bericht door Menno »

Hallo,

Ik ben gestart met het 14 K programma voor de marathon van Terschelling. Inmiddels heb ik 5 marathons gelopen en wil met dit. Programma proberen mijn tijd te verbeteren ( 3.52 u) naar 3.45 u) :D .
Ook een bijkomend voordeel is dat ik dan niet zoveel intensieve lange duurlopen hoef te doen :o
Mijn omslagpunt voor het fietsen ligt op 159 , dus voor het lopen 169 . Mijn laatst best gelopen 10 kilometertijd is ca 49 min.
Volgens mijn berekening loop ik dus een marathonhartslag van 142. Klopt het tot dusver?
Mijn schema begint met 10 km op marathonhartslag en volgt met 6 km intensief, dit mag 4a5 slagen hoger zijn, correct?
Dan weer9km marathontempo en de laatste training van de week is dan vogels kijken.
Ik moet wel zeggen dat ik het marathontempo erg zwaar vindt , voor mijngevoel loop ik dan in het "rode" gebied.

Klopt het tot zover wat ik heb neergezet, moet ik nog zaken aanpassen?

Groetjes Menno.

RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Menno,

Wat was je gemiddelde hartslag tijdens die beste 10km? Heb je die gemeten?

met blijde groet,

Rob

Plaats reactie