Omslagpunt

Plaats reactie
atiggelman
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2017, 17:53

Omslagpunt

Bericht door atiggelman »

Hallo,
Ik heb 4 marathons gelopen met traditionele schema's (wel op hartslag). Ik ga half november Valencia lopen en wil het nu met jullie schema gaan doen.
Ik heb een paar vragen:
1. Ik heb mijn omslagpunt berekend volgens de methode in het boek. Ik kom uit op 166. De vorige marathons heb ik op een hartslag tussen de 150 en de 155 gemiddeld gelopen. Mijn tijden lagen tussen de 4.01 en de 4.23. Mijn snelste 10 km tijd is 51 minuten. Als ik in jullie schema kijk dan is mijn marathonhartslag volgens jullie gegevens 137. Dit komt dus totaal niet overeen met de werkelijkheid en als mijn hartslag 137 is dan loop ik vrij langzaam. Hoe kan dit? Welke hartslag kan ik het beste aanhouden (ik heb het schema al besteld bij jullie).
2. Kan ik als intensieve loop een pittige interval doen?
3. Hoe zit het met het trainen van eten tijdens de marathon?
Dit was het voor dit moment.
Al vast bedankt voor jullie reactie
groetjes Anske
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Anske,

Antwoorden op je vragen:
1) Ik denk dat je nog veel sneller kan op de 10km. Als ik kijk naar je beste marathontijd dan zou een 10km van 47 ook goed haalbaar moeten zijn. Dan zitten we nog onder de 150. Hoe is je omslagpunt bepaald?

2) Ja, dat kan pirma :)

3) Probeer tijdens een lange training halverwege een gel uit, die denkt te gaan gebruiken tijdens de marathon. Zo kun je kijken of je hem niet te smerig vind en of je hem verdraagt.

met blijde groet,

Rob
Sanne
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mar 2016, 14:53

Re: Omslagpunt

Bericht door Sanne »

Hallo Rob,

Ik blijk in een brainwave mijn omslagpunt verkeerd bepaald te hebben nl. 10km voluit max. hartslag - 3 harstlagen (15km/u max). Hierdoor trainde ik nu rond de 169.

Naar aanleiding van mijn 10 km's voluit (gemiddelde hartslag aan lage kant omdat het 2 km duurt voordat hartslag op niveau is) en test van gisteren (zonder voor fietser dus erg lastig tempo bepalen) kom ik tussen 180 -184 uit als omslagpunt. Dit betekend trainen rond de 157.
Dit is voor mijn gevoel tergend langzaam. Progressie in tijden is er, naar verloop van 100 dagen programma, logisch als veelal in D3 traint.

Wat is het advies 157 gaan trainen of toch middenweg vinden en rond de 163 gaan zitten.
Mijn max hartslag gemeten op horloge is 202 hier is omslagpunt aerobe anaerobe 170 (volgens Garmin horloge op basis max hartslag 200). Vind verschil tussen omslagpunt en max hartslag zo groot. Misschien kan je hier wat advies in geven.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sanne,

Hoe snel is "tergend langzaam"?

Je moet ongeveer op marathontempo lopen, dus de snelheid die je ook tijdens de marathon denkt te gaan lopen.
Als je tempo hieronder zit, dan kun je een hogere hartslag aanhouden, want dan is hij blijkbaar toch te langzaam.

Maar vaak blijkt dat de lopers toch wel in de buurt van hun marathontempo lopen, ondanks dat het langzaam aanvoelt. Kwestie van wennen denk ik.

Met blijde groet,

Rob
Sanne
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 mar 2016, 14:53

Re: Omslagpunt

Bericht door Sanne »

Hallo Rob,

6:20 - 6:30 loop ik op deze hartslag. Wil het toch gaan proberen om de lage hartslag te trainen en niet te vermoeit te raken.
Merkte vorig jaar bij training voor de Slachte Marathon dat ik vermoeid werd aan het eind van het schema.
Waarschijnlijk word ik ook sneller op deze hartslag. Maar zou Marathon in circa 4 uur moeten lopen wat ik met deze snelheid nooit ga halen. Bevalt het mij na 2 weken slecht dan ga ik iets hoger zitten. Zal wel de hartslag in de Marathon lager houden hier ging het mij inziens ook mis bij de Marathon vorig jaar.
Dank je wel voor de terugkoppeling.

Groeten Sanne
atiggelman
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 jul 2017, 17:53

Re: Omslagpunt

Bericht door atiggelman »

Hoi Rob,
Beetje laat maar nog dank voor je reactie, ik ben daarna meteen op vakantie gegaan dus vandaar. Vandaag ben ik met het schema begonnen, ik heb mijn omslagpunt iets hoger ingevuld dan dat ik hem gemeten heb volgens de methode van het boek, op 168 ipv 166. Ik denk eerlijk gezegd niet dat ik de 10 onder de 50 minuten kan lopen, maar we zullen zien!! De marathon in 4.12 ongeveer lijkt me op dit moment een reeel doel.

groetjes Anske
Plaats reactie