Rotterdam - warm weer en nu richttijd aanpassen?

Plaats reactie
toogel83070200
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2016, 17:35

Rotterdam - warm weer en nu richttijd aanpassen?

Bericht door toogel83070200 »

De laatste dagen voor de marathon, mijn eerste, en ik heb een goede voorbereiding achter de rug met het 14km schema. Ik voel me fit en me er helemaal klaar voor...
Nu word ik wel een beetje nerveus van de berichten in de media over het a.s. warme weer en de invloed daarvan op de prestaties. Natuurlijk blijft mijn marathonhartslag het ankerpunt waarmee ik ga lopen, maar moet ik de daarbijbehorende richttijd (obv de 10km tijd) alvast mentaal loslaten gezien de weersverwachting en de melding op de website van de marathon dat je hartslag a.g.v. het warme weer 5 - 15 slagen hoger kan zijn? Kan ik op een of andere manier een nieuwe richttijd inschatten? Dit omdat ik in mijn trainingen ook de km-tijd controleer en gebruik om niet te hard van stapel te lopen als m'n hartslag lager ligt dan de marathonhartslag. En het lijkt het me ook wel fijn om te weten wat een realistische tijd is, zodat de teleurstelling niet tussen de oren gaat zitten als mijn tussentijden tegenvallen.
Iemand tips? ervaringen?

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 5028
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Rotterdam - warm weer en nu richttijd aanpassen?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Je hartslag is een goede houvast. Het tempo zal dus wat lager zijn omdat je lichaam meer moeite zal hebben de warmte kwijt te raken. Zorg in ieder geval dat je goed drinkt.

Ik heb de tijden even nagezocht in boek "Hardlopen met Power". Het geschatte tijdsverlies is afhankelijk van de verwachte eindtijd, een toploper zal percentueel gezien minder verlies lijden door de warmte dan een langzame loper, omdat een toploper nu eenmaal korter onderweg is.De ideale temperatuur voor een marathon ligt rond de 10 graden, bij 18 graden is het geschatte tijdsverlies voor een toploper ongeveer 3 preocent tot 8 procent voor een loper die er 3,5 uur overdoet.

Succes!

Met blijde groet,

Rob

toogel83070200
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2016, 17:35

Re: Rotterdam - warm weer en nu richttijd aanpassen?

Bericht door toogel83070200 »

Bedankt voor de indicatie. Mijn richttijd was 4u16. Als ik dan niet zoals de 3u30 8% maar 10% vertraag, dan komt de nieuwe richttijd uit rond de 4u40. Als ik dan
6:38 per km ipv 6:04 loop weet ik dat dat niet aan een slechte dag of van slag geraakt hart ligt en ik ook niet hoef te denken dat de ademhalingstechnieken maar onzin zijn. Gewoon volgens plan maar waarschijnlijk iets langzamer op naar de finish!

Sylviajukic
Berichten: 25
Lid geworden op: 09 okt 2015, 14:30

Re: Rotterdam - warm weer en nu richttijd aanpassen?

Bericht door Sylviajukic »

Ik sta morgen ook aan de start in Rotterdam, ben echt stront zenuwachtig. Ik zie ook op tegen t weer...

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 5028
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Rotterdam - warm weer en nu richttijd aanpassen?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

En? Hoe is het gegaan?

Met blijde groet,

Rob

toogel83070200
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 jun 2016, 17:35

Re: Rotterdam - warm weer en nu richttijd aanpassen?

Bericht door toogel83070200 »

De marathon heb ik uitgelopen! Niet volgens mijn richt- en trainingstijd van 4u16 maar 20 minuten (8%) langzamer. Komt dus overeen met de warm-weer-indicatie! (leuk voor de wetenschappers onder ons) Finish na 4u36.

Verloop komt overeen met andere ervaringen die ik op het forum heb gelezen. Hartslag voor de start al vrij hoog, heeft volgens mij stiekem ook te maken met dat muziekje dat ze bij de start afspelen, daar zit het ritme van een (hoge) hartslag in, probeer daar maar is rustig van te blijven. Het langzaam starten is me vrij goed afgegaan eerste anderhalf uur / 15 km rustig rond marathonhartslag (rond de 150) gelopen. Onderweg bij km7 even van het parcours af voor een plaspauze, bij km10 viel m’n muziek uit, bij km14 nog wat naar het sportrustenteam geschreeuwd. Na km15 begon mijn hartslagmeter (ik denk door (opgedroogd) zweet/zout) afwijkende waarden te geven (75 – 80), waardoor ik tot km 25 sneller heb gelopen dan achteraf gezien verstandig was. Bij km23 de muziek weer aan de praat gekregen. Na een aantal sponsposten me hartslagmeterband weer schoon gekregen. Hartslag lag inmiddels rond 160, maar ik voelde me nog goed. Vlak na km25 even staan praten met m’n echtgenote in het publiek en een appeltje gegeten, door die korte pauze daalde m’n hartslag weer tot marathonhartslag. Maar met een tweede keer Erasmusbrug, die echt veel steiler leek dan de eerste keer, en daarna de tunnel lag de hartslag al snel weer hoog en ja er begon wat pijn in de benen te ontstaan. Rond die hartslag van 160 gelopen tot km30, aldaar weer weten te versnellen. Ik was verbaasd dat dat er nog inzat, maar ik had blijkbaar nog ergens een reserve. Wat ook meeviel was dat die paar km lekker door de schaduw voerden. Veel wandelende lopers ingehaald (het leek de wandelvierdaagse wel), helaas ook lopers gezien die in de berm lagen te wachten op verzorging. Dat zet jezelf ook op scherp, gaat het nog goed met me? Bij km35 op de grote schermen een leuk persoonlijk aanmoedigingsfilmpje gezien. Inmiddels geen schaduw meer maar weer lopen in de volle zon.
Bij km 36 deed inmiddels elke stap pijn en volgens mij was dat ook het punt waarop al m’n reserves op waren. Ik heb in de aanloop naar en van een drankpost gewandeld en mezelf ondanks protest van m’n benen weer tot hardlopen gekregen. Km 40 en 41 weet ik vrij weinig meer van, afzien, pijn, in m’n zelf gekeerd, opgesloten in een coconnetje, focus op elke stap die nog gezet moet worden, nog meer pijn, warm, wandelen of rennen, stoppen of doorgaan, wel of niet meer drinken, in iemands voetsporen blijven hangen? Stemmetjes in je hoofd: 2km is toch best ver, nee joh normaal is dat een peulenschil. Kun je nog 15 minuten rennen? Luisteren naar je lichaam en toch maar stoppen? Zeg het maar.
De laatste km gelukkig uit m’n trance geschud door het zien van m’n echtgenote in het publiek. Nog even doorbijten en hij is in the pocket! De streep van de laatste 500m werkt bevrijdend, maar het zien van de finish in de verre verre verte (ja 500m is echt ver…) valt weer tegen. Een camera langs de weg, o ben ik er nu echt bijna, kan ik nog lachen? De finish over en dan de ontlading – hoewel ontlading geen idee wat je op dat moment moet doen, huilen, lachen, je overgeven aan de pijn, gaan zitten, instorten…overgeven, naar de ehbo.. nee, toch eerst maar die welverdiende medaille ophalen.

Wat me enorm meevalt is (het gebrek aan) de spierpijn the days after. Geen enkel probleem met opstaan, traplopen, fietsen of wat dan ook. Op wat lichte pijntjes na gisteren, heb ik vandaag vrijwel nergens meer last van. Wat me enorm tegenvalt is hoe moe ik word van simpele inspanning (half uurtje fietsen), hoewel m’n hartslag geen rare waardes laat zien, moet volgens mij toch m’n hart ook herstellen na zo’n lange uitputtende inspanning.

Ik snap dat jullie met veel scepsis te maken krijgen met het schema, als mensen vragen naar mijn voorbereidingen ontvang ik steevast twijfelende en onzekere reacties. Maar ik blijf het een prima en goed onderbouwd schema vinden, wat werkt in de praktijk! Bedankt voor het delen van jullie kennis en het geven van advies.

[P.S. ander weetje voor de cijferliefhebbers, verschil in gewicht voor en na de marathon 1,8 kg]
[P.S.II snelste km (17) in 5min33, langzaamste km (26 en 36 - appeltje en stukje wandelen) 8min19 ~ gemiddeld 6min33]

Linda_Rotterdam
Berichten: 64
Lid geworden op: 13 jan 2015, 09:35

Re: Rotterdam - warm weer en nu richttijd aanpassen?

Bericht door Linda_Rotterdam »

Ha, ik heb ook precies die 8% op m'n richttijd te pakken (4:05 -> 4:23). Goed excuus!

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 5028
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Rotterdam - warm weer en nu richttijd aanpassen?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Dank voor je lange verslag!

Gefeliciteerd met je prestatie! Hulde! :D

Met blijde groet,

Rob

Plaats reactie