Blessure door voluit training

Plaats reactie
Anita Laan
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2017, 11:05

Blessure door voluit training

Bericht door Anita Laan »

Goedemiddag,

Ik was netjes het 100 dagen schema aan het volgen, maar heb een (hopelijk lichte) blessure opgelopen aan
de binnenkant van mijn onderbeen net boven mijn enkel. Dit is gekomen na een voluit training van 10 km.
Hierdoor heb ik nu bijna een week niet kunnen trainen.
Ik hoop dat ik het op korte termijn weer op kan pakken.
Nu had mijn vriend mij al gewaarschuwd voor de voluit trainingen. Ik ben half augustus bevallen en ben pas
weer écht gaan hardlopen bij de start van de 100 dagen (1 januari). Hij is van mening dat de voluit trainingen veel te
blessure gevoelig zijn, zeker nu ik pas slechts kort weer loop (en nu heb ik inderdaad weer een blessure helaas).

Ik heb drie vragen:
- Herkennen jullie de blessure die ik heb? Het zit tussen mijn kuitbeen en scheenbeen in (ongeveer 10 cm hoger en in het verlengde van de binnenste 'voetbobbel'). Ik voel het nu voornamelijk met hardlopen (snelwandelen gaat wel), trap op/af lopen en opstappen met de fiets.
- Als ik weer kan hardlopen, adviseren jullie dan om het schema weer op te pakken waar ik gebleven ben?
- Kan ik de voluit trainingen iets minder voluit gaan doen om blessures te voorkomen en tóch goed trainen op die manier voor de marathon van Rotterdam?

Ik hoor het graag!

Groetjes Anita

roccoemmaneel
Berichten: 18
Lid geworden op: 25 okt 2015, 21:11

Re: Blessure door voluit training

Bericht door roccoemmaneel »

Ha Anita,

Dit klinkt als een shin splint. Alleen rust zal je helpen, en ijzen. Als de pijn grotendeels weg is rustig weer opbouwen met vogelkijken en goed blijven rekken. Gezien je voorbereiding, denk ik dat je idd iets te snel bent gegaan en dus teveel belast hebt. No worties, maar wel pas op de plaats.

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 5176
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Blessure door voluit training

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Anita:

Ik denk hetzelfde ;)
Hier wat meer info:
https://www.sportzorg.nl/sportblessures ... in-splints

Wat rekoefeningen voor je kuiten zal helpen, en zorg dat je eerst warmloopt voor je tempo gaat maken.
https://www.sportzorg.nl/oefeningen/ach ... esblessure

De voluit iets minder voluit lopen lijkt me een prima plan, mocht je later weer meer vertrouwen hebben dan kun je het weer eens echt voluit proberen.

met blijde groet,

Rob

Anita Laan
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2017, 11:05

Re: Blessure door voluit training

Bericht door Anita Laan »

Dank jullie wel!
Ik ga maandag naar een sportmasseur. Misschien dat tapen nog zin heeft?
Hopelijk kan ik weer snel de trainingen oppakken, want gevoelsmatig dringt de tijd wel!

Groetjes Anita

Kodok
Berichten: 12
Lid geworden op: 12 aug 2015, 13:48

Re: Blessure door voluit training

Bericht door Kodok »

Hoi Anitia,

Ik denk dat je vriend gelijk heeft. Bij "echte beginnelingen", is er blessuregevaar door zowel afstand als intensiteit. Vandaar dat je 10K moet kunnen lopen om van start te gaan met het 100 dagen schema. Nu ben je waarschijnlijk niet helemaal een echte beginneling, maar na een jaartje "zwangerschapsverlof" ben je behoorlijk onttraind.

Zie referentie 7 in https://www.sportrusten.nl/hardloopblessures/

Groet,

Maarten

Anita Laan
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 jan 2017, 11:05

Re: Blessure door voluit training

Bericht door Anita Laan »

Hoi Maarten,

Dat klopt! Hoewel ik wel snel weer kon opbouwen qua snelheid en afstand, na mijn verlof.
Ik liep de laatste 10 km in 47.50 min.
Inmiddels gister bij een sportmasseur geweest en het bleek een spierenkwestie te zijn geweest.
Heel veel knobbels eruit gemasseerd (AUWWW!!!). Vanavond weer een rondje proberen
vogels te kijken! En de voluit trainingen laat ik even voor wat ze zijn. Dan maar iets minder hard! ;)

Bedankt voor jullie reacties!

Groetjes Anita

Ti
Berichten: 9
Lid geworden op: 18 okt 2018, 12:53

Re: Blessure door voluit training

Bericht door Ti »

Hallo Anita, Ik ben heel nieuwsgierig hoe het afgelopen is met jou. Ben 1 week begonnen met dit sportrusten en na 2 trainingen al geblesseerd. Denk dat het net als jij komt van het voluit trainen. Ik ben zeker geen beginner of herstarter. Loop al dertig jaar en sinds anderhalf jaar 3 keer per week. Lange afstanden zonder blessures. Ik baal nu als een stekker maar ik ben nu wel nieuwsgierig naar jouw ervaring. Was massages van de spieren genoeg en ben je verder gegaan met sportrustschema of heb meander schema opgepakt?

Plaats reactie