Rotterdam bis

Plaats reactie
mijneerstemarathon
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mar 2016, 08:24
Locatie: Blankenberge

Rotterdam bis

Bericht door mijneerstemarathon »

Heeft de volgorde van de trainingen belang?
Vorig jaar heb ik trouw het schema gevolgd. Deze keer wil ik echter een beetje variëren: zo wil ik bv een de twee intensieve trainingen vervangen door interval-trainingen (iemand suggesties?) en ik zou graag hier en daar een leuke "wedstrijd" meepikken. Vooral de 10km "voluit" die op het programma staan.
Ik stel me echter een vraag ivm de volgorde van de trainingen op het schema: is het een probleem dat ik de volgorde verander of zit er een doel achter? Ik kan me voorstellen dat "vogeltjes kijken" na een 10km voluit, een goed idee is. Maar voor het het overige?
Ook begon ik opnieuw te trainen aan dezelfde marathon-hartslag als vorig jaar...is dit oké?
Grtjs, Mai
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Rotterdam bis

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Mai,

Helemaal goed, een beetje spelen met het schema mag je gerust doen, geen enkel schema is heilig :)

Bij een interval houd ik altijd de 2:1 regel aan. Dus je snelle deel is 2 keer zo lang als je langzame deel, bijvoorbeeld 500 meter snel, 250 langzaam. En dit dan herhalen tot je de afstand van je intensieve training hebt gelopen. Het snelle deel doe je gewoon voluit.

met blijde groet,

Rob
mijneerstemarathon
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mar 2016, 08:24
Locatie: Blankenberge

Re: Rotterdam bis

Bericht door mijneerstemarathon »

Dank je Rob,
Ik ga "spelenderwijs" verder trainen, ik hou je op de hoogte.
Groet, Mai
Gebruikersavatar
peterde
Berichten: 74
Lid geworden op: 30 dec 2014, 13:37
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Rotterdam bis

Bericht door peterde »

Zoals Rob al zei zijn inderdaad schema's nooit heilig maar ik vind het het schema uit de marathon revolutie nu wel veel evenwichtiger en trainingstechnische veel beter in elkaar zitten.

Zoals je zelf al opmerkte rustig trainen voor en na de snelle 10 km's en richting de marathon zelf iets meer afbouwen en wat extra dagen rust ingebouwd. Ik zou het spelen beperken tot het weg laten van trainingen maar niet perse de volgorde van trainingen veranderen. Daar zit gewoon echt wel een bedoeling achter.

Zelf loop ik de intensieve trainingen tot aan de laatste snelle 10 km als volgt.

1 keer tempo duurloop op omslagpunt - 5 hartslagen
1 keer interval 400 meter/200 meter dribbel Tempo's tot omslagpunt
1 keer interval 800 meter/200 meter dribbel Tempo's tot omslagpunt
10 km voluit

Na de laatste 10 km voluit loop ik alleen nog maar de tempoduurlopen op omslagpunt -5 hartslagen als het intensief moet.

Succes, Met je trainingen en vooral ook met de marathon.
Peter de Leng
Ik marathonloper
http://peterdeleng.wordpress.com
mijneerstemarathon
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mar 2016, 08:24
Locatie: Blankenberge

Re: Rotterdam bis

Bericht door mijneerstemarathon »

Dank je vriendelijk voor je reactie en nuttige informatie.
Uiteraard probeer ik de trainingen zoveel mogelijk te respecteren, voorlopig is mijn bedoeling om 1 op 2 te lopen (dus telkens een rustdag inlassen) behalve na het vogeltjes kijken.
Een maand geleden had ik nog zona, ik wil het dus voorzichtig aan doen....
Mai

peterde schreef:Zoals Rob al zei zijn inderdaad schema's nooit heilig maar ik vind het het schema uit de marathon revolutie nu wel veel evenwichtiger en trainingstechnische veel beter in elkaar zitten.

Zoals je zelf al opmerkte rustig trainen voor en na de snelle 10 km's en richting de marathon zelf iets meer afbouwen en wat extra dagen rust ingebouwd. Ik zou het spelen beperken tot het weg laten van trainingen maar niet perse de volgorde van trainingen veranderen. Daar zit gewoon echt wel een bedoeling achter.

Zelf loop ik de intensieve trainingen tot aan de laatste snelle 10 km als volgt.

1 keer tempo duurloop op omslagpunt - 5 hartslagen
1 keer interval 400 meter/200 meter dribbel Tempo's tot omslagpunt
1 keer interval 800 meter/200 meter dribbel Tempo's tot omslagpunt
10 km voluit

Na de laatste 10 km voluit loop ik alleen nog maar de tempoduurlopen op omslagpunt -5 hartslagen als het intensief moet.

Succes, Met je trainingen en vooral ook met de marathon.
Saskia B
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 dec 2016, 19:49

Re: Rotterdam bis

Bericht door Saskia B »

Voor mij zou een intensieve duurloop op hartslag omslagpunt - 5 hartslagen wel erg intensief zijn, dan loop je bijna op wedstrijdtempo....
Sportrusten geeft bij mij voor de intensieve duurloop omslagpunt - 14 hartslagen aan, dat voelt een stuk beter!
Plaats reactie