Marathon Athene - Gehaald:)

Plaats reactie
Bas Diepeveen
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 jul 2016, 20:46

Marathon Athene - Gehaald:)

Bericht door Bas Diepeveen »

Hallo allemaal,

Het is ondertussen alweer twee weken geleden dat ik dé Marathon van Athene liep (Marathon - Athene) http://www.athensauthenticmarathon.gr/s ... ex.php/en/.
Met gepaste trots typ ik nu dit stukje over mijn ervaring en hoe ik sportrusten heb beleefd. Een ding staat vast, ik heb de Marathon (geheel hardlopend) uitgelopen en heb mij van volleyballer (explosieve sporter) weten om te turnen naar een duursporter. De Marathon heb ik gelopen met 3 andere vrienden en voor ons was het allen de 1e marathon. Gelukkig hebben we het allemaal gehaald maar allemaal wel met andere ervaringen op het gebied van zwaarte, pijn en plezier.

Schema:
In Juli nam ik deel aan de laatste instroom sessie voor de zomer en voor mij begon het schema in begin augustus. Ik heb in totaal 7 trainingen gemist waarvan het merendeels de ''vogels kijken'' training trof op advies van de koffie hoek. Ook tijdens mijn vakantie in september heb ik (minimaal 2x per week) door getraind om geen achterstand op te lopen. Dit was voor mij ook vooral mentaal belangrijk:)! Ik wilde aan de start verschijnen met het gevoel dat het niet aan mijn hoeveelheid training kon liggen. Daarnaast heb ik 2x 21km gelopen om ook te kunnen testen met gelletjes. Uiteraard heb ik deze 21 km mij wel aan het beoogde hartslag schema voor de marathon gehouden (0 - 10 KM op 150 BPM / 10 - 20 KM op 155 BPM & 20 - 30 op 160 BPM. Dit verliep erg goed wat mij mentaal hielp om zelf vertrouwen op te krikken:).

De Marathon:
Omdat in de route van de marathon hoogte meters zaten was ik wel extra gespannen hoe mij dit zou vergaan. Daarnaast merkte ik dat ik extra gespannen was bij de start omdat het mijn 1e wedstrijd überhaupt was. Zoals je begrijpt hielp dit niet mee om mijn hartslag laag te krijgen:). Uiteraard wist ik dat ik hier 3 tot 5 km de tijd voor had en ben in het begin dus rustig van start gegaan en mij gefocust op mijn snelheid. Als doel had ik om de marathon in 4 uur en 15 min te gaan lopen. Hier hoorde natuurlijk een snelheid bij... echter kreeg ik helaas mijn hartslag na 8 km nog steeds niet onder controle. Vanaf dat moment heb ik de knop voor mijzelf weten om te zetten en langzamer gaan lopen en te gaan genieten van de marthon. Want ik wist dat het zwaarste stuk nog moest komen.

Route: http://www.athensauthenticmarathon.gr/s ... isphpreq=1

Namelijk vanaf km 10 stijgt het parcours tot 32 KM naar een hoogte van 275M. Dit in combinatie met de warmte van 22 graden maakte dat ik vrede kon hebben met langzamer gaan lopen en het doel werd uitlopen. Hierdoor heb ik onderweg veel plezier kunnen maken met andere lopers, vol op genoten van het fanatieke griekse publiek en muziek dat langs de route was georganiseerd. Wel had ik het mentaal en fysiek zwaar tussen de 25 en 32 km. Hierin waren de hoogte meters het zwaarst en begon ik mijn spieren te voelen. Ook de onzekerheid mbt eten en drinken sloeg op dat moment toe.. echter bracht juist in deze fase het schema mij het meeste houvast.. het enige wat ik gedaan heb (en vooral gezegd heb tegen mijzelf) is zorgen dat mijn hartslag niet boven de 160 kwam en blijven doorlopen..

Omdat veel andere lopers aan het wandelen waren gaf dit voor mij een extra boost voor mijn moraal. Hierdoor heb ik dit stukje weten door te komen en was de vreugde ontzettend groot toen ik de 32 km voorbij was. Ondanks dat ik nog 10 moest voelde dit al als een overwinning. Vanaf dat moment was het nog 10 km licht dalen.. Pas later ontdekte ik dat dit bizar anders loopt als je eerst 32 km omhoog bent gegaan. Mijn benen liepen dan ook helemaal vol en ik begon mijn spieren meer en meer te voelen. Maar ook hier bracht het schema mij uitkomst omdat ik vast bleef houden aan mijn 160 hartslagen in de wetenschap dat ik dan ''gewoon'' de finish zou halen.En het gave was, dat ik hierdoor ontspannen heb kunnen doorlopen en zelfs heb kunnen versnellen de laatste 10 km:)! Het resultaat: veel kippenvel onderweg en een eindtijd van 4:43

Kortom, ik heb de gehele marathon kunnen blijven hardlopen en ontzettend trots op het feit dat ik mij in 4 maanden tot deze prestatie heb kunnen zetten. Daarin heeft het schema mij vooral mentale houvast geboden tijdens de trainingen en nog meer tijdens het lopen van de marathon -> Namelijk, als ik mij er aan houd.. ga ik het gewoon halen:). Een ideale uitgangspositie om een nieuwe PR te gaan zetten bij mijn volgende wedstrijd.. want de lol heb ik er nu wel in

Dus bij deze, dank aan sportrusten en ik vond het te gek om onderdeel te zijn van jullie programma en raad het iedereen aan omdat het van mij als explosieve sporter op een gecontroleerde wijze een duursporter heeft gemaakt:)!

Sportieve groet,
Bas Diepeveen

ps: nog een paar vragen:
1) Hoe kan ik het schema inzetten bij mijn volgende wedstrijden? Dan zal ik zelf aan het rekenen moeten gaan?
2) Hoe snel kan je een nieuwe marathon gaan lopen? Wanneer mag je weer beginnen met je volgende trainingsopbouw

En een looptip voor iedereen: Loop deze marathon! Heel gaaf om in het oude griekse stadion te starten en ook in een sport monument te mogen eindigen: https://www.youtube.com/watch?v=2hP_SPCsRs4&t=522s

Afbeelding

Boogschutter
Berichten: 9
Lid geworden op: 14 okt 2016, 15:21

Re: Marathon Athene - Gehaald:)

Bericht door Boogschutter »

Wat een mooi verhaal!!
Je mag zeker trots op je zelf zijn!

Groetjes Carolien

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4710
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Marathon Athene - Gehaald:)

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Bas,

Schitterend verhaal! Gefeliciteerd met dit succes! :D

Een antwoord op je vragen:
In een van de laatste mailtjes heb je een een kortingscode gekregen waarbij je opnieuw een 100 dagen programma kunt starten. Mocht je dit kwijt zijn stuur dan even een PB. Je kunt natuurlijk ook zelf je nieuwe marathonhartslag bepalen.

Een algemeen aanvaart advies is om maximaal 2 marathons in het jaar te lopen. Zelfs toppers lopen er maar een paar per jaar. Dus dat betekent dat je rustig 2 a 3 maanden kunt rusten of anders trainen voor je weer begint met een 100 dagen schema.

Mijn ervaring is dat je heel goed zelf kunt aanvoelen wanneer je weer kunt gaan trainen. Ik heb bijvoorbeeld dit jaar na Rotterdam de eerste dagen wat gewandeld en gefietst, en een kleine week na de marathon weer heel rustig vogels gekeken. Maar als je een paar weken met je benen omhoog gaat zitten is dat ook prima :D

met blijde groet,

Rob

Plaats reactie