Eerste marathon, Berenloop Terschelling uitgelopen

Plaats reactie
marion65
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2015, 14:41

Eerste marathon, Berenloop Terschelling uitgelopen

Bericht door marion65 »

November 2015 ben ik begonnen met hardlopen, ik las het boek en zag minder lang trainen wel zitten. Ik heb me ingeschreven voor de halve marathon van haren en heb deze uitgelopen in 2.17 uur. Lopen ging prima alleen bij 18 km kreeg ik kramp in mijn voet. De dag erna heel veel last van spierpijn en stramme benen, maar wat een fantasitiach gevoel dat ik op 51 jarige leeftijd dit had gedaan, het zaadje was geplant en de ideeen om een hele marathon te lopen was gezaaid. Omdat ik maar een keer een marathon wilde lopen maar meteen een bijzondere uitgezocht. Ik kwam uit op de Berenloop op Terschelling. Omdat er nog veel tijd tussen zat nog maar een keer getraind voor een halve marathon nl die van klazienaveen. Eindtijd 2.20 maar de dagen erna geen spierpijn of andere klachten, met dit uitgangspunt besloten om naast het 14 km schema ook krachttraining te gaan doen om mijn tempo te versnellen. Na hard trainen, 3 keer per week schema en 2 keer per week krachttraining begon ik zondag aan mijn grootste uitdaging. Het weer en de omstandigheden waren super.
Om 12.40 uur vertrokken we en ik moest een tempo vasthouden tussen de 6.30 en 6.35 om op tijd op het strand te zijn. Zou ik na 16.20 uur op het 33 km punt zijn dan mocht ik niet verder. Moest hierdoor bij 17 km mijn hartslag loslaten en op marathon tempo lopen. Dat was best pittig op de boschplaaat. Ik arriveerde om 16.13 minuten op strand van midsland, erg blij dat ik door mocht lopen maar wat had ik een kramp in mijn heupen en knieën. Tot dat punt ging het eigenlijk best goed en soepel. De laatste 9 km waren erg zwaar en door aanhoudende kramp moest ik regelmatig stoppen om te wandelen of te strekken. De binnenkomst is eentje om nooit meer te vergeten, wat wordt je dan gedragen door het fantastische publiek. Met een eindtijd van 4.50.58 uur ben ik erg trots en kan ik zeggen dat het schema werkt, gisteren nauwelijks last gehad van spierpijn, alleen als ik lang zat en opstond wat stramme benen. Vanochtend weer een lesje RPM meegedaan en mijn gedachten gaan uit naar mijn volgende marathon. Ditmaal een zonder tijdslimiet van maximaal 5 uur en waarbij ik vooral op marathonhartslag ga lopen. En de Berenloop wie weet loop ik m ooit nog een keer.
AnjaHoog
Berichten: 62
Lid geworden op: 30 jun 2016, 10:04

Re: Eerste marathon, Berenloop Terschelling uitgelopen

Bericht door AnjaHoog »

Gefeliciteerd zeg!

Mooi verhaal ook.

Respect hoor!

Groet,

Anja
larsniestijl69578700
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 okt 2016, 08:39

Re: Eerste marathon, Berenloop Terschelling uitgelopen

Bericht door larsniestijl69578700 »

Goed gedaan, Marion!
Op tijd op het strand en finish gehaald. Super!!
Groet, Annet
marion65
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2015, 14:41

Re: Eerste marathon, Berenloop Terschelling uitgelopen

Bericht door marion65 »

Hoi Annet.
Ja was heel blij toen ik op tijd het strand haalde.
Ik zie dat jij een dikke pr hebt gelopen. Gefeliciteerd.

Groetjes Marion
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Eerste marathon, Berenloop Terschelling uitgelopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Marion,

Gefeliciteerd! Hulde! Mooi verhaal en een mooie prestatie :D

Denk je aan https://www.sportrusten.nl/wall-of-14k/ ?

met blijde groet,
Rob
marion65
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2015, 14:41

Re: Eerste marathon, Berenloop Terschelling uitgelopen

Bericht door marion65 »

Ik wil volgende week weer gaan starten met trainen voor de halve marathon, over 100 dagen loop ik de halve van haren,
Nu wil ik mijn tempo op de 10 km verbeteren, ik blijf dus net als bij de marathon ook krachttraining doen, nu is mij. Vraag welk schema ik kan aanhouden, is het verstandig om het schema van de halve marathon te pakken en deze vanaf dag 1 weer te gaan volgen of die van de hele en dan op halve marathonsnelheid?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Eerste marathon, Berenloop Terschelling uitgelopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marion,

Pak het schema voor de halve marathon, je zult merken dat dit een best pittig schema is. Ik verwacht dat je tijd op de 10 hier ook profijt van heeft, je traint best wel in de buurt van je omslagpunt (en dus je 10km hartslag).

Met blijde groet,

Rob
marion65
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2015, 14:41

Re: Eerste marathon, Berenloop Terschelling uitgelopen

Bericht door marion65 »

Hallo Rob
je hebt gelijk. Ben nu twee weken bezig en moet weer hard werken. Het is wennen om het hogere tempo/hartslag te lopen na zo lang op marathonhartslag gelopen te hebben,
Ik heb zaterdag weer een veldtest gedaan. Ik liep hè gezelfde tempo als in juli van dit jaar maar eindigde met een hogere hartslag. Tempo 14 km max hartslag 191. Deze was in juli 188.
Dit betekent dat mijn omslagpunt ook gestegen is van 183 naar 188.......mijn halve marathon hartslag is hiermee ook gestegen van 163 naar 168 en ik moet dus nog harder werken,
Nu vroeg ik me af wat de verklaring is van deze hogere hartslag? Kun jij me dit uitleggen?
Vriendelijke groeten 'Marion
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Eerste marathon, Berenloop Terschelling uitgelopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marion,

Het omslagpunt kan altijd iets varieren, afhankelijk van "de vorm van de dag" en hoe goed je getraind bent. Ook temperatuur en moment op de dag kan een rol spelen.

Een andere manier om je omslagpunt te bepalen is het gemiddelde te nemen van een 10km wedstrijd. Heb je die toevallig recent gelopen en wat was daar je gemiddelde hartslag?

met blijde groet,

Rob
marion65
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2015, 14:41

Re: Eerste marathon, Berenloop Terschelling uitgelopen

Bericht door marion65 »

Hallo Rob.
Ik ga maandag een 10 km voluit lopen. Is dat wat je bedoelt met een 10 km wedstrijd?
Ik kan wel kijken wat mijn gemiddelde hartslag is. Is dat dan mijn omslagpunt?
Groet Marion
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Eerste marathon, Berenloop Terschelling uitgelopen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Marion,

Helemaal goed :)

met blijde groet,

Rob
Plaats reactie