10 kilometertijd > marathontijd

Koef
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:50

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Koef »

Jessedew schreef: 22 dec 2019, 14:05 Eerst wil ik 15 km kunnen lopen voordat ik mijn tempo op de 10km ga verbeteren.
Bedoel je dat je eerst 15km op een voor jou acceptabel tempo wil kunnen lopen? Want als je dat kan, dan is je 10km tijd sowieso al verbeterd.
Jessedew
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 dec 2019, 19:52

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Jessedew »

Ja dat bedoel ik inderdaad. Het was ook slechts mijn eerste keer. Volgens mij moet je de marathontijd bepalen aan de hand van je beste 10 km toch? Dit was pas de eerste keer dus de komende keren ga ik die tijd wel verbeteren, maar wil eerst zoveel mogelijk kilometers maken om mijn lijf nog meer te laten wennen aan het hardlopen. (voordat ik een keer de 10 km op een voor mij hoog tempo ga lopen) (had tot een paar weken terug een heupblessure, ik vermoed door te snel teveel km te willen lopen, ook al waren er dat slechts 7.

Nu ga ik straks een rondje van 7 km doen en dan zaterdag of zondag van de 10 km duurloop uitbreiden naar 11 km.
Koef
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:50

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Koef »

Jessedew schreef: 26 dec 2019, 12:51 Ja dat bedoel ik inderdaad. Het was ook slechts mijn eerste keer. Volgens mij moet je de marathontijd bepalen aan de hand van je beste 10 km toch? Dit was pas de eerste keer dus de komende keren ga ik die tijd wel verbeteren, maar wil eerst zoveel mogelijk kilometers maken om mijn lijf nog meer te laten wennen aan het hardlopen. (voordat ik een keer de 10 km op een voor mij hoog tempo ga lopen)
Je bepaalt je marathontijd idd a.d.h.v. je snelste 10km, maar ik ga niet eens de moeite doen om te kijken hoe snel mijn snelste 10km is én wat de bijbehorende theoretische marathontijd zou zijn. Je marathontijd op die manier "berekenen" is gissen naar iets waar zo ontzettend veel factoren invloed op hebben, dat die marathontijd slechts een vage verwachting is. Ik weet van mezelf dat ik op dit moment 10km in een tijd tussen de 55 en 60 minuten kan lopen. Als ik doorga met trainen, dan gaat die tijd 100% zeker lager worden. Trainen om sneller te worden op de 10km om op die manier een lagere theoretische marathontijd te krijgen... Ik weet niet of dat nu zo heel effectief is. Je conditie verbeterd sowieso als je zulke afstanden rent dus ik zou je afranden om all-out te gaan op een 10km en er gewoon een goeie training van maken. Zoals je zelf zegt; laat je lichaam lekker wennen en dat tempo gaat vanzelf omhoog.
Michel73
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2019, 11:37

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Michel73 »

mijn 1e post hier,

mijn snelste 10km 44.36 al lang geleden gelopen loop graag de langere afstanden.
mijn snelste halve 1.37.38 Etten Leur
mijn 1e hele 3.48.27 Eindhoven afgelopen jaar.
Heb dit jaar wel progressie gemaakt maar nog net niet mijn halve kunnen verbeteren nog 1min er vandaan, hoop dat komend jaar wel te proberen.
Wil tevens mijn tijd op hele verbeteren ook in Eindhoven moet nog wel iets inzitten.

groetjes, Michel
Jessedew
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 dec 2019, 19:52

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Jessedew »

Koef schreef: 26 dec 2019, 14:50
Jessedew schreef: 26 dec 2019, 12:51
Je bepaalt je marathontijd idd a.d.h.v. je snelste 10km, maar ik ga niet eens de moeite doen om te kijken hoe snel mijn snelste 10km is én wat de bijbehorende theoretische marathontijd zou zijn. Je marathontijd op die manier "berekenen" is gissen naar iets waar zo ontzettend veel factoren invloed op hebben, dat die marathontijd slechts een vage verwachting is. Ik weet van mezelf dat ik op dit moment 10km in een tijd tussen de 55 en 60 minuten kan lopen. Als ik doorga met trainen, dan gaat die tijd 100% zeker lager worden. Trainen om sneller te worden op de 10km om op die manier een lagere theoretische marathontijd te krijgen... Ik weet niet of dat nu zo heel effectief is. Je conditie verbeterd sowieso als je zulke afstanden rent dus ik zou je afranden om all-out te gaan op een 10km en er gewoon een goeie training van maken. Zoals je zelf zegt; laat je lichaam lekker wennen en dat tempo gaat vanzelf omhoog.
Ga zeker idd niet verwachten dat als ik op hoog tempo de 10 km loop, dit dan ook te vertalen is naar de marathontijd die ik ga lopen. Begint er nu al een beetje op te lijken, deed incl rustig warmlopen, 40min over 7 km, zou dus 57 min op de 10km zijn. Morgen daagje rustig aan en dan zondag op t gemak voor het eerst 11km. Loop die expres wat langzamer dan ik zou kunnen qua tempo.
Jessedew
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 dec 2019, 19:52

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Jessedew »

Michel73 schreef: 27 dec 2019, 13:28 mijn 1e post hier,

mijn snelste 10km 44.36 al lang geleden gelopen loop graag de langere afstanden.
mijn snelste halve 1.37.38 Etten Leur
mijn 1e hele 3.48.27 Eindhoven afgelopen jaar.
Heb dit jaar wel progressie gemaakt maar nog net niet mijn halve kunnen verbeteren nog 1min er vandaan, hoop dat komend jaar wel te proberen.
Wil tevens mijn tijd op hele verbeteren ook in Eindhoven moet nog wel iets inzitten.

groetjes, Michel
Dat zijn nog eens tijden! Zeker als je voor het eerst een hele marathon liep is dat een erg nette tijd, durf nu al te zeggen dat ik dat niet ga redden om mijn eerste in die tijd te lopen, lukt me misschien wel nooit haha.

Succes met je tijden aanscherpen!
Michel73
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 nov 2019, 11:37

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Michel73 »

Jessedew schreef: 27 dec 2019, 21:11
Michel73 schreef: 27 dec 2019, 13:28 mijn 1e post hier,

mijn snelste 10km 44.36 al lang geleden gelopen loop graag de langere afstanden.
mijn snelste halve 1.37.38 Etten Leur
mijn 1e hele 3.48.27 Eindhoven afgelopen jaar.
Heb dit jaar wel progressie gemaakt maar nog net niet mijn halve kunnen verbeteren nog 1min er vandaan, hoop dat komend jaar wel te proberen.
Wil tevens mijn tijd op hele verbeteren ook in Eindhoven moet nog wel iets inzitten.

groetjes, Michel
Dat zijn nog eens tijden! Zeker als je voor het eerst een hele marathon liep is dat een erg nette tijd, durf nu al te zeggen dat ik dat niet ga redden om mijn eerste in die tijd te lopen, lukt me misschien wel nooit haha.

Succes met je tijden aanscherpen!
Thanks Jessedew,
Ik kijk ook natuurlijk weleens naar snelle tijden van anderen. Dit is voor mij het haalbare met misschien nog wat progressie., ik ben daar tevreden mee met voor wat ik ervoor doe. Mijn prio is wel wat tijd afsnoepen van de halve marathon dat was tevens ook mijn 1e in 2015 en snelste, 2x keer daarna dicht in de buurt geweest. zou nog wel mijn omslagpunt willen bepalende dat er dan nog zeker wat te halen is.

Suc6 met trainen!!
SjoerdS
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 dec 2019, 15:29

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door SjoerdS »

Mijn PR op de 10 km was 46.30 (afgelopen september) maar heb daarna nog wel 3 maanden volle bak getraind voor de halve marathon. Deze heb ik vorige week gedaan en heb hem gelopen in iets minder dan 1 uur en 44 minuten.
Johnvdw
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 dec 2019, 14:50

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Johnvdw »

Nee, in mijn geval gaat deze formule niet op.
Ik heb een beste tijd op de 10 km van 41:53 (is overigens de doorkomsttijd na 10 km tijdens de 7 heuvelenloop), op de halve 1:31:52 (berenloop) en de hele 3:28:58. Volgens de berekening zou ik de 10 km in (net iets meer dan) 40 minuten lopen. Ja de 10 km kan duidelijk sneller, maar 2 minuten van mijn PR af is wel heel veel,
bertvandenmunckhof
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 jun 2015, 23:03

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door bertvandenmunckhof »

Hallo,

even mijn resultaten nav 10k->marathon tijd.

In voorbereiding MR2018: 10k in 45 min met 3:59:16 (ruim binnen 4h :-) )
In voorbereiding Berlijn 2019 : 10k in 53 (!?!) met 3:33:05 als eindtijd
In voorbereiding MR2020: 10k in 42:37, die komt wel overeen met de 3:33 van Berlijn.

In de voorbereiding MR2020 wel echt het gevoel gehad dat ik tot het uiterste ben gegaan, in de voorbereiding naar Berlijn was het een hete zomer.

Gr. Bert
Harold Mol
Berichten: 22
Lid geworden op: 01 jan 2022, 22:33

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Harold Mol »

10k => 00:47:48
21k => 01:51:36
42k => 03:57:36

dieseltje dus. niet iedereen houd van compleet kapot gaan. :lol:
mijn ervaring is dan ook dat een 10 of 21 vol zwaarder (qua ademhaling) is dan een 42, afgezien van het herstel dan.
Youri
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 nov 2019, 10:52

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Youri »

Mag het ook andersom? :P

05DEC2021 Marathon 03:32:33
27DEC2021 10km 00:42:53

Al valt er natuurlijk e.e.a. te zeggen dat ik in mijn marathonherstel mijn 10km tijd gelopen heb en daar geen specifieke voorbereiding voor heb gehad.
Maar ben wel bij allebei tot het gaatje gegaan.
Nicole B
Berichten: 39
Lid geworden op: 01 dec 2019, 11:37

Re: 10 kilometertijd > marathontijd

Bericht door Nicole B »

Bij mij klopt de marathontijd precies! 55 op de 10 en 4.48 de marathon. Ook een keer 4.45 trouwens;)
Plaats reactie