Afwijkende tijden

Plaats reactie
Guidootje
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 dec 2020, 20:18

Afwijkende tijden

Bericht door Guidootje »

Vanmiddag liep ik in Nijmegen de halve marathon (Stevensloop). 'n Superleuke loop met ook nog eens heerlijk weer. Toen ik na afloop over de finish kwam, stond er echter slechts 20,59 km (raar!) op mijn horloge (Garmin Vivoactive 4) en een gemiddeld tempo van 5.10 min/km. Toen ik de resultaten in de app van Stevensloop zelf bekeek, stond er 21,1 km met een gemiddeld tempo van 5.03 min/km. Ik begrijp niet goed hoe dit kan? Is mijn horloge niet nauwkeurig...? groet! Guido
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Afwijkende tijden

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Guido,

Een hartslagmeter meet de afstanden aan de hand van satelliet-navigatie (GPS). De berekening kan alleen gebeuren als je meter van meerdere satellieten een tijd en positie signaal doorkrijgt. Aan de hand van de verschillen in tijd en positie kan je hartslagmeter dan zijn eigen positie bepalen.

Als je in een gebied loopt waarin de ontvangst minder goed is (hoge gebouwen, tunnels, dichte bebossing, het satellietsignaal kan hier namelijk niet doorheen) kan je hartslagmeter zijn positie niet goed bepalen en ontstaan er meetfouten. Je kunt dus nooit 100% vertrouwen dat de gemeten afstand ook daadwerkelijk klopt.

Overigens kan het best zijn dat het parcours ook niet precies 21,1 km is. Een parcours wordt dan ook alleen goedgekeurd voor officiële wedstrijden (gecertificeerd) als deze met een meetwiel is nagemeten.
Zie ook: https://www.atletiekunie.nl/artikelen/d ... -parcours/

Blijde groet,
Rob
Guidootje
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 dec 2020, 20:18

Re: Afwijkende tijden

Bericht door Guidootje »

Bedankt voor je reactie Rob
Plaats reactie