Hartslag volgens sportrusten lager dan werkelijke hartslag tijdens de halve

Plaats reactie
Stefan Michelberger
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2022, 11:30

Hartslag volgens sportrusten lager dan werkelijke hartslag tijdens de halve

Bericht door Stefan Michelberger »

Hoi,
Ik zit met de halve marathon hartslag volgens jullie methode. Ik heb de omslagpunt deze week volgens de aanleiding in het boek en onder 1 op 1 begeleiding met een trainer bepaald. Mijn omslagpunt is 162 slagen.
Volgens jullie methode kom ik op een halve marathonhartslag 146/147 (50 a 51 min op de 10k). Maar, ik loop (of liep voor Covid) de halve met een gemiddelde hartslag van 153 tot 155. En die liep ik vrij vlak van begin tot aan het einde. Dit is fors hoger. Ik heb in 2017 al een keer volgens het schema getraind en mijn omslagpunt bepaald. Bij de bepaling van de omslagpunt in 2017 kwam ik overigens op vergelijkbare waardes.
Ik heb de laatste jaren volgens de informatie van een Zwitsers club getraind (www.lauftipps.ch en www.vicsystem.com) en als ik mijn gegevens op hun website invoer kom ik op een range van 150 tot 155 slagen gemiddeld voor de halve. Dit klopt aardig met mijn ervaringen.
Hebben jullie hiervoor een verklaring hiervoor want ik begrijp dit niet.
Groetjes,
Stefan
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag volgens sportrusten lager dan werkelijke hartslag tijdens de halve

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Stefan,

Iedere test is een momentopname, en soms gebeurt het wel eens dat de uitkomsten afwijken van de verwachtingen.

Je geeft zelf eigenlijk al aan dat je weet wat je halve marathonhartslag is, dus ik zou dan ook deze waarden aannemen voor je trainingen. Wel kun je achteraf dan controleren of je trainingen op halve marathonhartslag ook werkelijk op halve marathontempo liggen. Mocht dit echt afwijken ga je wellicht toch uit van de verkeerde trainingshartslag.

Ik ben erg benieuwd naar je trainingen en mocht je nog met vragen zitten hoor ik het graag.

Blijde groet,
Rob
Stefan Michelberger
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2022, 11:30

Re: Hartslag volgens sportrusten lager dan werkelijke hartslag tijdens de halve

Bericht door Stefan Michelberger »

Hoi Rob,
Bedankt voor je antwoord. Ik heb van alle wedstrijden, die ik de laatste jaren heb gelopen, nog de gegevens, en die heb ik bekeken. Mijn halve marathontijden waren tussen de 1:51 en 1:53; dus ik heb de 10 k tijd de laag geschat. Met deze tijd op de halve marathon had ik de 10 k in 48 minuten kunnen lopen - volgens de tabel in het boek de Marathonrevolutie. Echter, ik heb nog nooit de 10 k in die tijd gehaald - waarschijnlijk kan ik dus sneller op de 10 k.
Bij een omslagpunt van 164 (dat was een paar jaar geleden dus 2 slagen hoger - leeftijd eist zijn tol) is de 1/2 marathonhartslag 151. Dit komt al in de buurt; ik kan wel een paar slagen hoger de wedstrijd lopen, blijkt dus. Ik denk dat ik gewoon met mijn 10 k tijd te pessimistisch ben geweest.
Groet,
Stefan
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag volgens sportrusten lager dan werkelijke hartslag tijdens de halve

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Stefan,

Je bent waarschijnlijk wat we noemen een diesel. Gewend aan min of meer één tempo, die je dan ook lang kunt volhouden.
Wat wel wil helpen om dit te doorbreken is af en toe een interval training te doen, bijvoorbeeld in plaats van de intensieve training. Een training die ik zelf erg leuk vind is een korte interval:
30 sec knetterhard, 2 min rustig. En dat 8 keer.
Om aan de gevraagde afstand te komen kun je een paar kilometer inlopen en uitlopen.

Blijde groet,
Rob
Stefan Michelberger
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2022, 11:30

Re: Hartslag volgens sportrusten lager dan werkelijke hartslag tijdens de halve

Bericht door Stefan Michelberger »

Hoi Rob,
Ja dat met de diesel... Je bent niet de eerste die dat tegen mij zegt. Bedankt iig voor de feedback. Ga nu dus lekker weer de halve lopen op een iets hogere hartslag dan volgens de tabel. Moet lukken.
En over je tip mbt de korte, snelle intervallen. Dat durf ik niet aan; als ik voluit ga ben ik heel erg gevoelig voor blessures. Dat is wel jammer want ik vind het wel leuk, maar dit is het mij niet waard.
Groetjes,
Stefan
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag volgens sportrusten lager dan werkelijke hartslag tijdens de halve

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Prima, je kent je lijf het beste!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie