tekort op de HM

Plaats reactie
SanderdN
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 apr 2020, 19:26

tekort op de HM

Bericht door SanderdN »

Beste Rob,
Ik heb onlangs een halve marathon gelopen, en ik vroeg me af of je aan de hand van onderstaande observaties een idee hebt van wat ik te kort kom?
Vooraf moet gezegd worden dat ik de laatste 3-4 maanden vooral trainingen gericht op 5 en 10k heb gedaan, dus dat het niet vanzelf zou gaan had ik wel verwacht. Wel was het loopweer goed, bewolkt en niet te warm. Onderweg heb ik niet gedronken of gegeten, en dat voelde prima.

Ik ben gestart op mijn halve marathon tempo volgens het boekje.
Vanaf 7 km werden de benen langzaamaan zwaarder, en zakte de snelheid in, bij gevoelsmatig dezelfde inspanning.
Vanaf 14 km ontstond er een knoop bovenin mijn rechter kuitspier, die alsmaar stijver werd.
Vanaf 20 km gebeurde hetzelfde in mijn linker kuit.

Een week later heb ik nog een rondje van 8 km gelopen, en voelde ik beide kuiten nog.

Groet,
Sander
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: tekort op de HM

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sander,

Allereerst gefeliciteerd met je prestatie! Ondanks dat het misschien niet helemaal ging volgens verwachting heb je het toch maar mooi geflikt! :)

Het is lastig om zo vanaf een afstand te zeggen wat er "mis" gaat.
Ik zou wel adviseren om te drinken onderweg, als ik een (rustige) training doe van 20km doe ik het ook niet, maar zodra je maximaal gaat, dan is je warmteproductie exponentieel meer waardoor je ongemerkt toch veel vocht verliest, ook al is het niet echt warm weer.
Vochtgebrek kan ook krampverschijnselen geven.

Als je stijve kuiten hebt is het goed om wel te blijven bewegen, dat hoeft niet perse hardlopen te zijn, wandelen of rustig fietsen helpt ook goed.

Wat deed je hartslag tijdens de halve? Bleef deze constant of werd deze ook lager naarmate het tempo minder werd?

Sterkte met je herstel,
Rob
SanderdN
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 apr 2020, 19:26

Re: tekort op de HM

Bericht door SanderdN »

Hoi weer,
Omdat ik de laatste tijd niet echt met een schema train, gebruik ik de hartslagmeter ook niet. Dus die vergat ik aan te doen, zonde eigenlijk. Volgende keer doe ik dat wel. Voor mijn gevoel bleef de hartslag hetzelfde of ging het omhoog, maar bewijzen kan ik dat dus niet.

Vochtverlies was er zeker: ik heb me voor en na gewogen, het verschil was 1,5 kg.

Vochtgebrek leidt tot kramp Wist ik niet. Ik dacht dat de spieren misschien overvraagt werden.

groet,
Sander
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: tekort op de HM

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sander,

1,5 kg vochtverlies hoeft op zich nog geen problemen te geven.
Meer info:
https://www.sportzorg.nl/sportblessures/kramp

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie