Schema HM te combineren met een langere duurloop?

Plaats reactie
Lantje
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 sep 2019, 09:37

Schema HM te combineren met een langere duurloop?

Bericht door Lantje »

Hoi Rob,
Afgelopen najaar heb ik met plezier en succes mijn 1e marathon gelopen. Het schema van Sportrusten werkt heel goed voor mij👌🏻
In deze lockdown heb ik een doel voor mezelf gesteld om te proberen mijn HM tijd aan te scherpen. Dus ben ik gestart met jullie HM schema. Even wennen op tempo lopen, maar ik weet dat dat goedkomt.
Wel vind ik het jammer dat ik amper boven de 10km loop, ik geniet altijd erg van mijn zondagse lange duurloop (12-14 km), ook wil ik tussendoor nog wel een langere trail lopen.
Heb jij nog tips om dit te kunnen combineren in het schema?
Het vogelkijken gebruik ik meestal voor bootcamp. Maar is het bijvoorbeeld mogelijk om duurloop in lange hartslag uit te breiden?
Groeten,
Jolanda
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Schema HM te combineren met een langere duurloop?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jolanda,

Als je marathons kunt lopen, ben je zeker gewend aan langere afstanden, dus is het geen probleem om ook eens wat verder te lopen.

Je kunt de langste training uit je schema wat langer maken, dat is geen probleem. Eventueel loop je hem iets rustiger in hartslag, mocht je het te intensief vinden.

Blijde groet,
Rob
Lantje
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 sep 2019, 09:37

Re: Schema HM te combineren met een langere duurloop?

Bericht door Lantje »

Dank voor je reactie, ik ga er mee aan de slag!
Lantje
Berichten: 8
Lid geworden op: 01 sep 2019, 09:37

Re: Schema HM te combineren met een langere duurloop?

Bericht door Lantje »

Gisteren mijn 100 dagen volbracht, heel tevreden over mijn tijd, 2.01.36. Met een tempo van 5:45 per min en een hartslag rond de 170 lag dit precies op het tempo en hartslag waarop ik getraind heb!
Wel diep gegaan, maar ruim 10 min sneller dan 2 jaar geleden!! Nu even bijkomen, maar een tijd onder de 2 uur lonkt.

Nog tips om daar gericht voor te trainen? Ik vond het wel heftig om zo lang diep te gaan, dat ben ik als duurloper toch niet echt gewend. Hopelijk mogen er snel weer evenementen georganiseerd worden, dan gaat het mogelijk wat makkelijker op de laatste km's.

Was al sportrusten fan, maar blijf het zeker!

Groeten,
Jolanda
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Schema HM te combineren met een langere duurloop?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jolanda,

Dank voor je berichtje en gefeliciteerd met je prestatie! Super gedaan en wat een mooi resultaat! Hulde! :P :P

De beste tip voor een snellere halve is meedoen met een evenement. Dan kun je, door je medelopers en de hele entourage vaak toch net wat sneller ;)

Het schema voor de halve is al vrij pittig, je kunt eventueel proberen de intensieve nog wat intensiever te doen of als interval te lopen, maar als je daar geen zin in hebt dan is het ook goed uiteraard.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie