Omslagpunt te hoog?

Plaats reactie
Roy Lambrechts
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2020, 22:49

Omslagpunt te hoog?

Bericht door Roy Lambrechts »

Goede avond,
Ik blijf problemen houden met mijn hartslag. Ik heb een aantal wegen geleden een veldtest gedaan en kwam op een omslagpunt van 193 (hoogste hartslag was 196 bij 15 km/uur).

Mijn snelste 10K is al iets langer geleden, net onder het uur. Waarschijnlijk loop ik hem nu sneller.

Mijn trainingen moet ik dus lopen met een hartslag van 168-172 en 173-177 maar hier kom ik helemaal niet aan. Na 1,5 tot 2 km inlopen zit ik meestal op een hartslag van ongeveer 135. Vandaag na 1,5 km inlopen een kilometer voluit gegaan (gemiddelde snelheid 4:46 per km) en toen had ik een hartslag van 145; bij een tweede sprint een maximale hartslag van 165. Ook tijdens langere trainingen haal is heel af en toe een hartslag van 180 maar dat is dan volle bak berg op; niet iets dat 10 km lang vol te houden is.

Het lijkt er dus op dat mijn omslagpunt veel te hoog is bepaald. In de bijlage de snelheden en hartslag van de veldtest. Dit lijkt een constante opbouwende lijn. Wat denken jullie?
Veldtest.png
Veldtest.png (35.29 KiB) 3763 keer bekeken
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt te hoog?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Roy,

Je veld test ziet er goed uit, althans de oplopende hartslag lijkt goed gemeten.

Een controle kan zijn je tempo op tijdens de trainingen. Als je hier je 10k tijd invult:
https://www.sportrusten.nl/welke-tijd-l ... -marathon/
zie je jouw tempo op de halve marathon.

Een (langere) training in zone 168-172 zou ongeveer op je halve marathontempo moeten zitten. Klopt dat bij jou?
Als dat niet het geval is dan is wellicht toch je omslagpunt te hoog bepaald. Trek dan nog even aan de bel.

Blijde groet,
Rob
Roy Lambrechts
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2020, 22:49

Re: Omslagpunt te hoog?

Bericht door Roy Lambrechts »

Hoi Rob,
Wederom bedankt voor het antwoord. Mijn snelste 10K is denk ik de grootste onbekende. Deze staat op 59:27 maar stamt uit februari. Toen was ik nog zo'n 10 kg zwaarder en nog niet gestart met techniek trainingen (chirunning). Daarna nooit meer een poging gedaan een snelle 10K te lopen, mede vanwege een blessure. Vanochtend wel de 7 km gelopen met een gemiddeld tempo van 5:13; gemiddelde hartslag 159. Uiteindelijk zat mijn hartslag in de gewenste zone maar dit heeft 3 km geduurd (na 1 km warming up).

Dit tempo had ik denk ik wel volgehouden tot 10 km maar dan had ik wel tot het uiterste moeten gaan. Maar dan zou ik op een 10K tijd van ~52 minuten uitkomen. Binnenkort maar eens testen of dit lukt. Echter betekend dat dat ik nog hoger in mijn hartslagzones moet gaan trainen. Dus mogelijk doe ik niet genoeg mijn best, maar daadwerkelijk op een hartslag van 193 lopen gaat niet lukken, laat staan over 10 km.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt te hoog?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Roy,

Dank voor de info, daar kan ik wel wat mee.
Als ik uitga van de een 10km tijd van 52 minuten, dan kom ik op een halve marathontijd van ongeveer 2uur, dat is 5:40 min/km.

Als ik kijk naar je trainingen dan zie ik dat die beduidende sneller zijn dan dit (behalve het vogels kijken dan), dat betekent dat die 193 toch boven je omslagpunt is (wat je zelf eigenlijk ook al aangeeft).
Kun je eens een training lopen op 5:40 min/km, kijken hoe dit aanvoelt en wat je gemiddelde hartslag dan is?

Ik hoor graag van je.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie