Start halve marathontraining - tempo te hoog?

Plaats reactie
Erik Hof
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2020, 11:31

Start halve marathontraining - tempo te hoog?

Bericht door Erik Hof »

Goedemiddag,

Ik ga in juni beginnen met het 1/2 marathonschema uit het boek. Op basis van mijn 10k tijd (45:51) en mijn omslagpunt 172 (via een sporttest, 174 bij mijn 10ktijd) is mijn 1/2 marathonhartslag 162. De 10k tijd geeft een verwachte eindtijd van 1:48, wat logisch lijkt met een huidig PR van 1:49:51 uit 2018. Echter van de week liep ik een 10k met als doel om onder de 5:00min/km te blijven en eindigde uiteindelijk in 4:55min/km met een gemiddelde hartslag van 157. Dat is een beduidend sneller tempo (4:54) dan mijn verwachte tempo (5:08) o.b.v. de 10km tijd. Ga ik dan niet te zwaar trainen, of zou ik een veel snellere 10k moeten kunnen lopen?

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Start halve marathontraining - tempo te hoog?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Erik,

Fijn dat de training goed gaat en sneller dan verwacht, maar een 10km tijd van 45:51 is 4:35 min/km, dat is toch veel sneller?
Dus als dit een recente (wedstrijd) tijd is dan is het uiteraard prima om hier je schema op te baseren, met je gemeten 172 of 174 als omslagpunt.

Blijde groet,
Rob
Erik Hof
Berichten: 2
Lid geworden op: 25 mei 2020, 11:31

Re: Start halve marathontraining - tempo te hoog?

Bericht door Erik Hof »

Hallo Rob,

Bedankt voor je reactie. Wat ik bedoelde is dat ik met de 1/2 marathonhartslag op de 10km een veel hoger tempo (4:55) liep dan de 5:08 die ik op de 1/2 zou moeten lopen om op de streeftijd uit te komen (volgens mijn PR en omslagpunt). Of is dat het verschil met de opbouw van je hartslag gedurende de race?

Groeten,
Erik
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Start halve marathontraining - tempo te hoog?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Ah, okay, nu heb ik het door... :oops:

Af en toe gaan trainingen soms veel beter dan verwacht, dat heb ik ook wel eens. En dan gaat het ineens heel hard. De vorm van de dag zullen we maar zeggen.

Het is wel een teken dat de trainingen goed aanslaan. ;)

Het klopt overigens wel dat je hartslag langzaam op mag lopen gedurende de race, dus het is wel normaal dat je iets sneller bent tijdens de trainingen op halve marathonhartslag, je mag je halve straks beginnen iets onder deze hartslag.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie