Hartslag , zone s

Plaats reactie
HennyHazenberg
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 mar 2019, 22:54

Hartslag , zone s

Bericht door HennyHazenberg »

Hallo Rob, ik raak even in de war.
Ik volg nu ook jullie programma 5 kg kwijt, en daar moet ik vaak in zone 2 lopen. Bij mijn halve marathon schema
moet ik bij marathonhartslag hoog lopen in 137-141, bij intensief ook 137-141. En bij marathon laag 132-136.
Kan je aangeven wat nu mijn zone 2 is en klopt het wel intensief gelijk is aan marathon hartslag hoog? Mijn omslagpunt is 160.
Bvd
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag , zone s

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi,

Je hartslagzones kun je hier vinden:
https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/

Je intensieve training ligt vrij dicht bij je hoge halve marathonhartslag, dat klopt, maar hij zou wel iets hoger moeten liggen.
Dus ik vraag Mark even dit te checken.

Overigens is het wel de bedoeling dat de intensieve ook intensief aanvoelt, mocht dit voor jouw niet het geval zijn loop hem dan gerust hoger in hartslag.

Verder is het zo dat het schema voor de hele en de halve marathon uitgaan van je persoonlijke (halve) marathonhartslag. Dat kan voor de ene lopen in D2 zijn en voor de andere in D3, afhankelijk van je 10km tijd. Daarom kun je deze zones niet zomaar vergelijken met de D-zones.

Blijde groet,
Rob
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag , zone s

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Henny,

Je zones kloppen, de intensieve training legt net iets hoger dan je hoge marathonhartslag, maar als je omslagpunt relatief laag ligt kan het gebeuren dat de zones exact overlappen, dat is bij jou gebeurt.

Maar zoals ik al zei moet de intensieve training wel intensief aanvoelen, dus al dat niet het geval is kun je hem gerust hoger in hartslag lopen.

Groet,
Rob
HennyHazenberg
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 mar 2019, 22:54

Re: Hartslag , zone s

Bericht door HennyHazenberg »

Duidelijk. Bedankt
Plaats reactie