Halve marathon schema, verdeling van de trainingsdagen

Plaats reactie
Mavi
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 apr 2019, 09:25

Halve marathon schema, verdeling van de trainingsdagen

Bericht door Mavi »

Hoi,
Ik wil het schema voor de halve marathon gaan volgen, maar ik kom niet goed uit met de verdeling van de trainingen over de week.
1x in de week doe ik een andere sport in plaats van vogels kijken, dat is op donderdag.
Verder kan ik op dinsdag, zaterdag en zondag trainen.
Er moeten dus 2 trainingen achter elkaar gedaan worden (za en zo) zonder rustdag. Kunnen dat beter de twee lange trainingen zijn, of beter de korte snelle en een lange? Of maakt dat niet uit?

bedankt groetjes Maaike
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Halve marathon schema, verdeling van de trainingsdagen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Maaike,

Als je vier dagen in de week traint, dan heb je altijd dat er 2 dagen achter elkaar getraind wordt. Als je rustdagen netjes verdeeld zijn over de week dan doe je het goed (zoals bij jou het geval is).

De intensieve training is van een vergelijkbare belasting dan een langere duurloop op een lagere hartslag. Dus je bent vrij de trainingen te verdelen over de dagen, in een volgorde die je zelf het prettigst vind. Alleen de training vogels kijken is van een duidelijk een lagere belasting.

Blijde groet,

Rob
Danielle75
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2019, 12:02

Re: Halve marathon schema, verdeling van de trainingsdagen

Bericht door Danielle75 »

Hoi Rob,

In het verlengde van deze vraag: ik wil als 4e training gaan zwemmen, ook omdat ik niet twee dagen achter elkaar kan rennen ivm oude blessures. Welke training laat ik dan het beste vallen? Ik dacht de vogelskijktraining? Zwemmen=vogels kijken?

Groet en alvast dank,
Daniëlle
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Halve marathon schema, verdeling van de trainingsdagen

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

ja, je kunt vogels kijken laten vervallen en dan hiervoor in de plaats gaan zwemmen.

Blijde groet,
Rob
Laatst gewijzigd door RunningRob - Sportrusten op 13 sep 2020, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Danielle75
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 dec 2019, 12:02

Re: Halve marathon schema, verdeling van de trainingsdagen

Bericht door Danielle75 »

Veel dank!
Plaats reactie