Twijfel

Plaats reactie
StefL
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2020, 13:36

Twijfel

Bericht door StefL »

Hallo allemaal,

Ik ben Stefanie en overweeg om te starten met het sportrustenschema voor de halve marathon.
Het gaat mij erom, dat ik weer prettig ga lopen. Nu rommel ik wat met mijn hartslag en voel ik me er niet altijd fijn bij.
Vorige week sporttest gedaan en omslagpunt bepaald en wil ik proberen of het wat is om op hartslag te trainen.
Ik loop 3 x per week, kan niet vaker trainen, dan gaat mijn lijf protesteren...
Maar ik twijfel of sportrusten bij mij past. Het gaat mij namelijk niet om PR's te lopen maar om goed en prettig te lopen.
Ik wil ook niet hard van start gaan maar mijn loop opbouwen zeg maar.
Hoe ziet het programma er ongeveer uit, gaat het om PR lopen of om juist fijn lopen en een PR is mooi meegenomen?

Groeten Stefanie
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Twijfel

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Stefanie,

Het programma bestaat uit 4 trainingen per week, de langste training is 10km.
Je loopt hierbij 2 keer op halve marathonhartslag, dus op de hartslag waarmee je ook de halve marathon ingaat.
Verder ga je één keer vogels kijken en een keer intensief, die je ook als interval kunt lopen.

Je kunt soepel instappen als je zo'n 15 km of meer per week traint, dan is de kans op blessures gering. Het volume wordt langzaam verhoogd, tegen het einde loop je plm. 30 km per week.

Het programma wordt door, met name de snellere lopers, als pittig ervaren. Maar als de tijd je niet interesseert kun je je trainingen wat lager in hartslag doen, daar is niets op tegen! ;)

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag!

Blijde groet,

Rob
StefL
Berichten: 2
Lid geworden op: 03 mar 2020, 13:36

Re: Twijfel

Bericht door StefL »

Hoi Rob,

Bedankt voor je reactie.
2 jaar geleden heb ik een halve marathon gelopen in Roosendaal, super leuk.
Na een operatie vorig jaar, mocht ik 6 weken niet lopen (lees rennen maar wel wandelen) en daarna heb ik in een hele korte tijd opgebouwd naar 10 km voor een evenement.
Daarna getob met lopen en rommelende hartslag.
Mijn omslagpunt vorige week lag op 158 en mijn tijd op de 10 km was 58.16 (niet super snel maar was 5 min sneller dan voor de operatie).
Heb geen idee wat mijn hartslag dan voor halve zou moeten zijn want daar wil ik wel voor trainen (en dan vooral gericht op weer lekker lopen op dit moment).
Ik moet mijn hartslag op orde krijgen, ik verschiet zo tijdens het lopen...bv van 110 naar 170 en dan blijf ik daar even op hangen en dan ineens weer naar 120 (en soms heb ik daar ook echt last van). Dan voelt het allemaal ineens een poosje zwaar.
Ik loop nu zo'n 25-30 km per week en in de niet rendagen, wandel ik graag in de buitenlucht.

Hoe pak je dan zo'n schema op als je maar 3 x per week kan lopen?

Groeten Stefanie
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Twijfel

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Stefanie,
StefL schreef: 04 mar 2020, 17:09 Hoe pak je dan zo'n schema op als je maar 3 x per week kan lopen?
Loop je trainingen op halve marathonhartslag, en laat de training "vogels kijken" en "intensief" afwisselend vervallen.
StefL schreef: 04 mar 2020, 17:09 Ik moet mijn hartslag op orde krijgen, ik verschiet zo tijdens het lopen...bv van 110 naar 170 en dan blijf ik daar even op hangen en dan ineens weer naar 120
Geloof niet altijd je hartslagmeter als dit gebeurd, want dit lijkt wel erg op een meetfout. Doe je hartslagmeter wat strakker, dat is bij mij dan het probleem. Maar als je via een borstband meet kan het ook zijn dat deze geen goed contact maakt of de batterij is bijna leeg.

Succes!

Rob
Plaats reactie