Wanneer genoeg getraind voor de marathon?

Plaats reactie
Jessedew
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 dec 2019, 19:52

Wanneer genoeg getraind voor de marathon?

Bericht door Jessedew »

Wanneer heb je genoeg getraind voor de marathon? (5 april Rotterdam) Logisch antwoord zou zijn als ik 100 dagen het schema zou volgen :lol: Dat doe ik dan weer niet, simpelweg omdat ik eerder dan de 100 dagen ben begonnen te trainen.
Ik train sinds 1 november, hiervoor liep ik af en toe hard, deed ik een beetje aan mountainbiken en had wel gewoon een vrij gezonde leefstijl. Weinig alcohol en vrij gezond eten.

Ik train eigenlijk altijd 3 keer in de week. 1 keer 5 km, herstel na langere duurloop. 1 x 7 a 8 km (tempo variatie) en een langere duurloop. 10 km ren ik in 55 minuten (kan zelfs nog wel sneller) Inmiddels vandaag dus de 16,5 km in 94 min. Gemiddeld tempo 5:42/min. Ik loop aan het einde ook nog vrij gemakkelijk 5:30 gemiddeld, dus tempo blijft redelijk constant, begin iets langzamer en ga vrijwel automatisch steeds een klein beetje sneller. Loop gewoon niet op de max, echt een comfortabel tempo waarin ik kilometers kan maken.
(ik heb zoals bemerkt, geen hartslagmeter)

Nu vraag ik me af, zou ik nu ongeveer genoeg getraind hebben voor de marathon? Ik merk na 16,5 km dat mijn knieën wat zeer beginnen te doen. Opgemerkt dat het 3 weken geleden was dat ik 15 km duurloop had gedaan (dus 1,5 km verder dan toen)
15 maart heb ik nog een halve marathon gepland staan. Ik wil nog 1 keer iets van 18 a 19 km lopen en verder steeds niet meer dan 14km bij de lange duurloop.

Echter, hoe gaat mijn lijf reageren bij kilometers waar het nog niet mee bekend is? (dat zou hier wel bekend moeten zijn denk ik, aangezien 14km trainen de max is in principe) moet ik nog meer trainen zodat mijn knieën er meer aan gewend raken? Blijf natuurlijk sowieso stug doortrainen 3 x per week.

Hoor graag jullie ervaringen.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Wanneer genoeg getraind voor de marathon?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jessedew,

Als ik het goed begrijp is je vraag: als ik 3 keer in de week blijf trainen ben ik dan op 5 april klaar voor de marathon?
Want nu ben je eigenlijk nog maar ruim 2 maanden bezig :D

Behalve dat je conditie op peil moet zijn, is het van belang dat je pezen en aanhechtingen de belasting aan moeten kunnen. Die passen zich veel langzamer aan dan je spieren, en dat is ook de voornaamste redenen dat mensen geblesseerd raken omdat ze in te korte tijd teveel willen.

Maar als je zo door blijft trainen dan ben je begin april ruim 150 dagen aan het trainen en dan lijkt mijn dat geen probleem. Denk wel een beetje aan de afstand, het 100 dagen schema eindigt met ruim 40km/week. Als je op 75% hiervan zit moet het goed komen.

Blijde groet,
Rob
Jessedew
Berichten: 19
Lid geworden op: 21 dec 2019, 19:52

Re: Wanneer genoeg getraind voor de marathon?

Bericht door Jessedew »

Bedankt voor je reactie! Ik ben nu ruim 3 maanden aan het trainen en in april heb ik er 150 op zitten ja.

Dat is vooral mijn doel, zonder blessures en pijntjes toewerken naar de marathon. Dat gaat best goed, maar toch nog een behoorlijke uitdaging, het is maar 4 uur lopen straks, maar wat ik voorheen riep, ik ben zo fit dat ik de marathon ongetraind loop, dat is absolute onzin :lol:

Anyway ik ga gewoon lekker verder met trainen en zal zeker proberen aan het einde 40 km in de week te lopen. Nu moet 32 km in de week al wel lukken denk ik zo. Ben een beetje eigenwijs dus houd me niet echt aan schema's, maar naar m'n lijf luisteren doe ik in dit geval juist wel.
Plaats reactie