Hartslag loopt niet lekker

Plaats reactie
Stephq
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2020, 17:25

Hartslag loopt niet lekker

Bericht door Stephq »

Hallo,

Ik ben nu 3 weken bezig met het halve marathon schema, eigenlijk als test.
Als het bevalt dan ga ik namelijk het marathonschema volgen voor Berlijn dit jaar.

Helaas loopt het schema op dit moment niet echt lekker voor me.
Mijn snelste 10km is 54 min met een gemiddelde hartslag van 180.

Ik heb het omslagpunt proberen te berekenen middels de test in het boek.
Dan kom ik uit bij een maximale hartslag van 179 bij 14km/u.

Al met al moet mijn halve marathon hartslag ongeveer 158.
(Mijn marathon hartslag 146)

Als ik rondom deze hartslag probeer te blijven loop k gemiddeld op een pace van 7'00 of langzamer en het loopt niet fijn.
Het lijkt alsof ik eeuwig aan het warmlopen ben.
Buiten het feit dat ik net lekker loopt, zie ik ook mijn halve marathon tijd dramatisch dalen.
Afgelopen jaar heb ik meerdere keren een halve marathon gerend met een pace variërend van 6'00 - 6'20.
De gemiddelde hartslag lag hierbij 178 - 183. (klinkt misschien hoog voor een heleboel mensen, maar met interval tik ik de 200 wel eens aan - mijn rusthartslag ligt ook tussen de 54 - 62... wellicht heb ik gewoon een hoge hartslag)

Wat is nu wijsheid om te doen?

Ik doe dagelijks de ademhalingsoefeningen en ook tijdens het hardlopen.
Deze lijken wel een klein beetje effect hebben.

Groetjes Stephanie
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag loopt niet lekker

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Stephanie,

Als je 54 minuten doet over de 10km, dan is je (verwachte) halve marathontempo 5:59 min/km. Dus als je 7 min of langer over een km doet dan is dat aan de lage kant.
Ik vermoed dat je omslagpunt toch iets hoger is dan 180, ook al omdat je blijkbaar ook een halve marathon op deze hartslag kunt lopen. Maar je snelle 10k loop je op dezelfde hartslag....

Dus ik verwacht dat je omslagpunt wat hoger ligt dan 180, ook al omdat je de halve loopt op 180. Je 10km tijd van 54 minuten komt dan wel weer precies overeen met een halve marathon op tempo 6:00min/km. Dus wat dat betreft klopt het precies.

Kun je eens gaan trainen op 6.00 min/km? en dat een paar weken en dan eens kijken wat je hartslag doet op deze trainingen?

Laat het even weten dan kijken we verder.

Blijde groet,
Rob
Stephq
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2020, 17:25

Re: Hartslag loopt niet lekker

Bericht door Stephq »

Hallo,

Ik heb de afgelopen getraind met een pace 6'00 en dat kost weinig moeite, ik betrap me erop dat ik vaak halverwege opeens op 5.50 zit. De gemiddelde hartslag tijdens deze trainingen is dan ongeveer 155-160 maar op het einde loopt hij wel op tegen de 180.

Tijdens de cpc een nieuwe PR op de 10km, 1 minuut sneller dan voorheen dus nu 53 minuten. Gemiddelde hartslag 183. Ik stond bij de finish wel met een piepende ademhaling en heb even moeten bijkomen.

Zal ik gewoon doorgaan met een pace van 6'00?
Ik heb overigens niet 100% het schema kunnen volgen, er kwam een griepje tussen....

Dankjewel alvast!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag loopt niet lekker

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Stephanie,
Stephq schreef: 11 mar 2020, 13:40 Zal ik gewoon doorgaan met een pace van 6'00?
Dat is prima! Als ik naar je 10k PR tijd kijkt mag je zelfs naar 5:50 min/km gaan. Dus alles tussen de 5:50 en 6:00 is prima.

Succes!
Rob
Stephq
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2020, 17:25

Re: Hartslag loopt niet lekker

Bericht door Stephq »

Hallo,

Vandaag stond officieel de HM vzn Maastricht op de planning; die ging natuurlijk niet door. Aangezien ik de afgelopen 100 dagen niet voor niets getraind heb, had ik besloten om er een eigen race vante maken. Lang leve de fietsknooppunten!

Nou het weer zat niet helemaal mee, maar het resultaat. 1.59:11!
Gemiddeld dus 5.39 gerend. Gemiddelde hartslag: 156 (hij is niet boven de 170 uitgekomen). De eerste 11km de 5.50-6.00 aangehouden en daarna flink doorgepakt.

Ik kan dus eigenlijk niet anders concluderen dat het Sportrusten-programma voor mij heel goed heeft uitgepakt ;)
Ik denk, gezien mijn hartslag, dat ik wellicht nog beter kan (ook omdat ik het trainingsschema niet 100% gevolgd heb).

Ik ga het schema nu nogmaals volgen en kijken of er nog meer in zit, daarna zal ik toch aan het marathonschema moeten beginnen; er vanuit gaande dat de marathon van Berlijn gewoon zal plaatsvinden.

Maar goed, eerst genieten van mijn nieuwe PR (vorige was 2.08)!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag loopt niet lekker

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hulde! Gefeliciteerd met je prestatie!
Super om zo je eigen wedstrijd te houden :D

Succes met het vervolg!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie