Hoge hartslagzones lopen niet lekker

Plaats reactie
Susan91
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 sep 2019, 13:31

Hoge hartslagzones lopen niet lekker

Bericht door Susan91 »

Hallo Rob,

Ik ben al even onderweg met het 100 dagenprogramma en kom tot de conclusie dat ik niet lekker loop in de trainingen met de hogere hartslagzones.
Ten eerste duurt het een kilometer of 2-3-4 om op de juiste hartslag te komen, want die stijgt heel langzaam ondanks dat ik dan al 1km warm heb gelopen. Ik vind het eigenlijk ook helemaal niet fijn om snel te starten.
Ik moet keihard aan de bak, loop niet fijn, kom er niet in, krijg zere bovenbenen en andere pijntjes.
Pas na een km of 6- 8 begint het een beetje bij te trekken en loopt het iets beter.
Dit doet mentaal wel wat, want hoe moet ik straks 21 km lopen als ik in de eerste 6km al moeite heb.
Ik ben altijd al een langzame hardloper geweest, maar ik hoopte met dit programma toch iets sneller te worden en dat sneller lopen zou wennen.
Ik heb 2 weken terug 16km gelopen op mijn eigen slakkentempo (6'13 km) en dat ging prima.
Volgens 'de hardlooprevolutie' zou ik met een hartslag van 168 een optimale tijd moeten halen o.b.v. omslagpunt en snelste 10km tijd.
Ik heb alleen geen idee hoe ik dat moet volhouden.
Waar gaat het fout?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hoge hartslagzones lopen niet lekker

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Susan,

Ik heb even naar je trainingsresultaten gekeken. En ik zou vaker Jochem meenemen :D
Je schrijft in de training met hem dat je lekker relaxed hebt gelopen, en die training ging op 5:55 min/km
Een paar dagen daarvoor liep je 5:50 min/km en dat was afzien volgens je commenteer ;)

Maar even serieus, ik denk dat je omslagpunt wat te hoog staat, want je loopt inderdaad sneller dan verwacht bij de hartslag. Volgens je 10km tijd zou je 5:49 mijn/km moeten lopen op halve marathonhartslag, en ik zie dat je dit tempo loopt op een lagere hartslag.

Kun je eens 5 slagen lager gaan trainen?

Succes!
Rob
Plaats reactie