Paniek.. Volgende week een halve marathon, maar toch wat pijntjes

Plaats reactie
Hanneke91
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2019, 11:43

Paniek.. Volgende week een halve marathon, maar toch wat pijntjes

Bericht door Hanneke91 »

Goedemiddag Rob,

Drie maanden geleden ben ik begonnen met het Sportrusten-programma voor de halve marathon. Het doel: onder 2.30 lopen bij de Singelloop in Breda (ik weet het.... ik ben denk ik de traagste loper in NL ;) ) Nu zit ik op dag 92 van het programma en ben wat aan het sukkelen met mijn linker scheenbeen. Hiervoor ben ik bij de fysio geweest en heb ik tips gekregen van Franklin. Dat ging heel goed, tot een week of anderhalf geleden. Dan nu mijn dilemma: ik heb nog een snelle training van 9 km op de planning staan. Ik ben alleen heel bang dat ik daarmee mijn scheenbeen juist overbelast. Ik heb na het lopen niet veel pijn (voorheen wel), maar tijdens het lopen voel ik het direct. Is jouw advies om toch het schema af te maken en die 9 km te lopen of adviseer je om die training te laten en hopelijk de halve marathon te overleven?

Alvast onwijs bedankt voor je tips!

Groetjes Hanneke
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Paniek.. Volgende week een halve marathon, maar toch wat pijntjes

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Hanneke,

Als je last van pijntjes hebt is het verstandig even wat rustiger te doen. Dus sla een training over, en als je toch gaat lopen ga dan vogels kijken.

Sterkte!
Rob
Hanneke91
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2019, 11:43

Re: Paniek.. Volgende week een halve marathon, maar toch wat pijntjes

Bericht door Hanneke91 »

Hi Rob,

Dankjewel voor je reactie! Inmiddels zit de halve marathon erop en ik heb hem uitgelopen! De eerste 13 km heb ik echt heerlijk gelopen en bleef mijn hartslag keurig. Ik heb een paar maanden geleden looptraining gevolgd bij Franklin en dit was de eerste echte lange afstand (langer dan 10km) met de nieuwe techniek. Op 16 km kwam ik erachter dat mijn kuiten echt niet sterk genoeg waren, waardoor ik van mijn PR-schema (rond 2.25) "neerstortte" naar een eindtijd van 2.39.34. Maarja.... iemand moet de op 7 na laatste zijn ;)
Na een paar dagen moest ik concluderen dat deze slechte eindtijd me ook iets goeds heeft opgeleverd, namelijk dat ik mijn eerste halve marathon zonder blessure heb overleefd. Toch fantastisch dus! :D

Hoewel het mijn droom is om in april de marathon van Rotterdam te lopen, heb ik deze droom toch (voorlopig) losgelaten. Ik denk dat het verstandig is om eerst mijn basissnelheid wat op te krikken voordat ik ga trainen voor een marathon. Ik ben bang dat ik er anders zo lang over ga doen dat blessures onvermijdelijk zijn. Ik heb me net ingeschreven voor jullie 10km-schema. Als tussendoel wil ik op 29 maart een supertijd op de 16km in Zandvoort neerzetten en wil ik in mei een halve marathon in Utrecht lopen. Als dit een stuk sneller gaat dan twee weken geleden ga ik volgend najaar een marathon doen. Mocht je extra oefeningen of trainingen hebben, die ik kan toepassen om sneller te worden, zou dat fantastisch zijn!

Nouja.... dit was een heel verhaal om te laten weten dat ik de halve marathon in ieder geval heb uitgelopen ;)
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Paniek.. Volgende week een halve marathon, maar toch wat pijntjes

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Hanneke,

Gefeliciteerd met je prestatie! En succes met het vervolg! :D :D

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie