Verval op laatste 5km

Plaats reactie
AndreV
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2018, 21:35

Verval op laatste 5km

Bericht door AndreV » 27 dec 2018, 11:22

Afgelopen zaterdag heb ik na het 100-dagen programma de halve marathon van Linschoten gelopen. De eerste 16 km liep ik heerlijk volgens het schema dat ik in gedachten had (5 min/km), maar de laatste 5 km zijn me erg zwaar gevallen. De wind was dat stuk tegen en ik had het gevoel dat ik helemaal leeg was. Mijn km-tijden op dat stuk storten dan ook in elkaar en ben in 1.48 geeindigd. Een mooie tijd, maar het einde had veel beter gekund.

Als aanloop naar de training heb ik consequent het sportrusten schema gevolgd met intensieve duurlopen t/m 10 km. Ben zelfs een enkele keer met loopmaten door gegaan tot 15 km, maar dan in een rustig tempo.

Wat kan ik er nog aan doen om het verval op dat laatste deel tegen te gaan?

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4330
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Verval op laatste 5km

Bericht door RunningRob - Sportrusten » 28 dec 2018, 17:13

Hoi Andre,

Dat is lastig te zeggen, het is ook aanvoelen hoe het gaat. Als het echt niet meer ging ben je te snel gestart. Een te snelle start (op de lange afstanden) betaal je later dubbel terug.

Verder kun je meer op vetverbranding trainen door af en toe 's ochtends voor het ontbijt te trainen, dan wen je op je reserves te lopen.

Maar voor de rest is het ook een kwestie van aanvoelen. Des te beter voel je aan of je te snel gaat of niet.

En het is ook een mentale kwestie. In mijn eerste en tweede marathon ging ik ook helemaal stuk aan het einde. Bij de derde gewoon "het gevoel" niet geaccepteerd en doorgezet en toen weinig verval gehad aan het einde.

Succes met de volgende!

Blijde groet,
Rob

AndreV
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 sep 2018, 21:35

Re: Verval op laatste 5km

Bericht door AndreV » 30 dec 2018, 21:21

Rob,

Dank je voor je reactie. Te snel gestart is het niet denk ik. Ik liep een mooi vlak schema van 5 min/km wat ik wel vol zou moeten kunnen houden. Trainen voor het ontbijt is eigenlijk mijn standaard, dus daar is weinig meer te winnen.

Mentaal, dat zal zeker een rol spelen. Dat is wel moeilijk te trainen vermoed ik. Samen met anderen lopen zal helpen.

Dank voor je meedenken.
Groet,
Andre

Plaats reactie