Verschil in trainingen

Plaats reactie
Pieneman
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2018, 19:44

Verschil in trainingen

Bericht door Pieneman »

Hi,

Van het weekend start ik met de training voor de halve marathon. Ik heb ervoor gekozen om op maandag intensief te trainen, op woensdag vogels te kijken en vrijdag en zondag op marathon hartslag te trainen.

De intensieve trainingen zijn heel kort en de hartslag is vrij laag voor een intensieve training, in mijn schema is dat hetzelfde als de marathon harslag (hoog). Komt dit omdat ik pas van het weekend ga beginnen of heeft dat een andere oorzaak? Omdat afstand zo kort is en het altijd even duurt voordat mijn harslag omhoog gaat ben ik bang dat ik de plank volledig mis sla. Intensief trainen is volgens mij tot het uiterste gaan.....

Misschien is staat de vraag of een uitgebreide uitleg ergens anders hier maar ik kon het niet vinden.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Jurjen
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Verschil in trainingen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Jurjen, als je een laag omslagpunt hebt ingevuld en een tien kilometertijd tussen 50 en 60 minuten, dan kunnen de hartslagen dichtbij elkaar liggen. Als je zelf het gevoel hebt dat je training erg rustig is, wil ik wel graag weten hoe jij je omslagpunt en hartslagen hebt vastgesteld. Groet, Koen
Pieneman
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2018, 19:44

Re: Verschil in trainingen

Bericht door Pieneman »

Hi Koen,

Bedankt voor je antwoord en excuses voor mijn late reactie. Ondertussen eea gevonden over de intense training, daar ga ik uitkomen.

Ik heb ondertussen twee trainingen gedaan en twijfel heel erg aan de hartslag, ik kom gewoon niet zo hoog als in het schema staat. Het omslagpunt heb ik bepaald via jouw methode (elke twee minuten versnellen). Ik hield de versnelling naar 15 km/u een minuut vol, mijn hartslag ging naar de 183. Omdat ik ik 181 in mijn Strava zag heb ik die aangehouden, min 4 hartslagen zorgt voor een omslagpunt van 177.

Afgelopen vrijdag moest ik 7 kilometer in een hoge marathon hartslag lopen, mijn hartslag was gemiddeld 148 en mijn snelheid kon niet hoger. Heb volgens mij nooit zo snel gelopen, toch 20 slagen te laag (max 163). Gisteren hetzelfde, kon niet echt harder lopen omdat mijn benen dat niet wilde maar de hartslag gemiddeld was 147 (max 164). Wel 10 km gelopen ipv 7 km, waarbij de eerste 7 km mijn hartslag rond de 155 lag.

Verder liep ik de laatste Damloop met een gemiddelde hartslag van 160, waarbij ik na 3,5 kilometer rond de 160 zit en tot de finish tussen de 160 en 168. Voor mezelf weet ik dat ik lekker loop op deze hartslag.

Misschien is mijn conditie beter dan mijn benen aan kunnen, maar ik twijfel heel erg aan de slagen.

Graag je advies.

Dank.

Jurjen
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Verschil in trainingen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Jurjen,

Heb je een hartslagmeter die je hartslag meet op je pols, of heb je ook een borstband?

Koen
Pieneman
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2018, 19:44

Re: Verschil in trainingen

Bericht door Pieneman »

Hi Koen,

Ik heb loop met een horloge met meting aan de pols. Zo af en toe bij heb ik bij Wattbiken een meting op de borst. Het verschil tussen beide is overigens nihil als je dat bedoeld.

Thanks
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Verschil in trainingen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Dag Pieneman,

Je schrijft dat je met de omslagpunttest tot een hartslag van 181 kwam, maar dat je nu maximaal tempo loopt en niet hoger komt dan 163.

Om erachter te komen waarom je bij de omslagpunttest wel tot hoge hartslagen kwam en nu niet meer wil ik even wat dingen van je weten:

1. Slik je medicijnen? Dat je hartslag niet omhoog kan, komt mogelijk door een betablokker?
2. Geeft je hartslagmeter mooie waardes aan, of verspringt het gek van hoog naar laag? Soms zijn polsmeters minder accuraat dan meters met een borstband.
3. Ben je erg moe? Het kan zijn dat je hart wel hoger kan, maar dat vermoeidheid je parten speelt.

Als je antwoord kunt geven op deze vragen, kunnen we wat dingen gaan uitproberen en achterhalen waardoor je hartslag lager is dan bij de omslagpunttest.

Koen
Pieneman
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2018, 19:44

Re: Verschil in trainingen

Bericht door Pieneman »

Hi Koen,

Hierbij mijn antwoorden:
1: Nee slik geen medicijnen, nog geen pijnstiller
2: Oude- en nieuwe horloge geven goede waarden aan vind ik, in lijn met mijn snelheid en met mijn gevoel.
3: Nee niet moe, voel me goed en ook na een training. Heb na een training een hartslag van 50 op het laagste punt, bij herstel gaat ie naar de 47 tijdens de nacht.

Kan het zijn dat ik wellicht meer moet lopen en we het even moeten aankijken de komende twee weken. Gisteren gelopen en merk dan dat ik mijn ademhaling onder controle hebt, redelijk chill en geen overmatig gehijg. Maar het is dan net of mijn benen niet naar een hogere snelheid willen voor een langere periode. Als ik dat wel doe ga ik heel snel stuk en houd ik dat niet vol, dat komt na een kilometer of 8. Conditie beter dan mijn benen of meer interval ;) ?

Heb eventueel een paar GPX files uit Strava voor je, kan ze niet aan deze threat hangen en achteraf in mijn schema lukt ook niet.

Wederom dank voor je hulp hierin.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Verschil in trainingen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Pieneman, we weten nu drie mogelijke oorzaken van een lagere hartslag waar je geen last van hebt. Maar we weten nog niet hoe het kan dat je hartslag bij de omsagpunttest zoveel hoger kon komen. Heb je zelf een idee waarom je bij de omslagpunttest binnen 20 minuten naar een hartslag van 181 kon komen en waarom dat niet lukt als je zelf intensief traint?
Pieneman
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2018, 19:44

Re: Verschil in trainingen

Bericht door Pieneman »

Hi Koen,

Ik ga zo weer even intensief trainen, kijken of ik de hartstlag na een warming up naar de 171 krijg binnen 4 km en dat laat ik je weten.

Het grafische deel heb in een plaatje gezet (|https://1drv.ms/u/s!AjPwsnv2eNbSicBjUoxQbj6QJliirQ). Hierin zie je het tempo tov mijn harslag. Op het laatste moment schiet ie even naar de 183 waarna ie terug zakt tussen de 172 en 178 tot ik niet meer kan.

Als antwoord op je vraag: Ik weet niet waarom mijn hartslag kon pieken naar de 181.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Verschil in trainingen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Hoe ging de training Pieneman?
Pieneman
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2018, 19:44

Re: Verschil in trainingen

Bericht door Pieneman »

Hi Koen,

Ik heb even een week mijn trainingen gedaan om te kijken wat het resultaat is. De ademhaling oefeningen doe ik gewoon. Het lopen blijft vreemd. Ik merk alleen dat ik sneller wordt, positief natuurlijk. Dat merk ik als ik de 7 of 10 kilometer op halve marathon hartslag ga lopen.

Mijn intensieve loop doe ik met 1,5 kilometer warm-up waarna ik 4 km zo snel mogelijk ga lopen, daarna weer 1,5 cool down.
Vorige week: 4 km snel, verwacht hr 171, werkelijke hr gedurende de 4 km rond de 158
Vandaag: 4 km snel, verwacht hr 171, werkelijke hr gedurende de 4 km rond de 155 (gisteravond gelopen, misschien van invloed)

Vogels kijken is 1,5 uur tennissen.

Halve marathon hartslag
Vorige week: 7,5 km, gem 4:51 min/km, na 2 km is mijn hartslag 150 en aan het eind 164 waardoor de gem hr op 149 staat. Snelle tijd voor mij.
Afgelopen zondag: 11 km, gem 5:22 min/km, hartslag gemiddeld 141 en max 152. Rustige loop voor mij.

Ik kijk of ik een hr band kan lenen/kopen en nogmaals de maximaal test kan doen. Voor mijn gevoel doe ik de trainingen conform verwachting qua belasting volgens het schema al ligt de hr ongeveer 15 slagen lager. Daarnaast gaat mijn hartslag heel langzaam omhoog.

Ben benieuwd of jij er wijs van wordt ;)

PS, ik heb een polar vantage M. Hierin geef ik aan dat ik een max hartslag van 183 heb. Dan blijkt dat ik eigenlijk alle trainingen in zone 4 loop (147-165), ongeveer 75% en het begin in zone 3 (129-147)
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Verschil in trainingen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Als ik het goed begrijp loop je dus al je trainingen wel in de goede zone? 147-165 is een brede range, maar wel precies de range waar je straks je evenement op wil lopen. Ook lees ik dat je na verloop van tijd wel richting 160 gaat, dus als je snelheid je goed bevalt gaat het eigenlijk prima. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Pieneman
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2018, 19:44

Re: Verschil in trainingen

Bericht door Pieneman »

Hi Koen,

Ik denk dat we dat zo aanhouden en dat ik pas op het eind in de buurt kom. Je ziet niks over het hoofd, aangezien je aangeeft dat het dan in orde is vind ik het prima. Voor mij dus een bevestiging dat ik op de goede weg ben.

Al met al is er progressie in snelheid en vind ik de ademhaling oefeningen prettig. Ik win er dus mee. We gaan lekker door met het gevarieerde schema wat mijn goed bevalt. Zondag een 10 km op volle snelheid, eens kijken of ik een record kan zetten :D

Dank en alvast een prettig weekend.

Groet Jurjen
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Verschil in trainingen

Bericht door Koen - Sportrusten »

Hoe ging het zondag?
Pieneman
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 okt 2018, 19:44

Re: Verschil in trainingen

Bericht door Pieneman »

Hi Koen,

Ging top, goed stuk maar deed 49 minuten over de 10 km. Mijn snelste 10 was anderhalf jaar terug, daar deed ik 52 minuten over de 10 km en was in een wedstrijd. Blij mee dus.

We gaan lekker verder.

Thanks.

Jurjen
Plaats reactie