Opbouw hartslag tijdens halve marathon

Plaats reactie
boonjoshua
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2018, 09:28

Opbouw hartslag tijdens halve marathon

Bericht door boonjoshua »

Goedenavond Sportrusters!

Ik kreeg de tip om hierover een nieuw topic aan te maken. Ik ben in volle training voor de halve van Egmond. Inmiddels bezig met mijn tweede week van het programma. Het lopen op HM hartslag gaat me best goed af, alleen nu de volgende vraag:

Ik loop in het begin best snel naar een HM hartslag toe, ik ben alleen bang of dat niet te snel is soms? Ik mis nog een bepaalde opbouw die je kan aanhouden voor de eerste paar kilometers/meters? Wie o wie kan mij daarbij helpen als dat er is tenminste.
Mijn HM hartslag is tussen de 157 en 161. Ik kijk uit naar een reactie, alvast bedankt! Ben tevens benieuwd hoe je dit voor je zelf kan berekenen ook met het oog op een toekomstige marathon die ik wil lopen. Door middel van pace of hartslag?

Sportieve groet,

Joshua
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Opbouw hartslag tijdens halve marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Joshua,

In "De Hardlooprevolutie" staat precies beschreven hoe je je (halve en hele) marathonhartslag kan berekenen aan de hand van je omslagpunt en je 10k tijd.

Wat betreft de opbouw tijdens de halve marathon:
Begin op de 157 en laat je hartslag dan langzaam oplopen tot 161 zo rond de 10km. Probeer dit vol te houden tot km 17. Dan laat je de hartslag los en ga je op gevoel verder. Als het goed gaat kan je hartslag nog verder oplopen.

LET OP: als je bij de start met een veel hogere hartslag zit dan normaal, zorg dan dat je wat rustiger begint. Geen paniek. Na een kilometer of 3 is je hartslag bedaard en kun je de snelheid wat opvoeren

Blijde groet,
Rob
William Bogerd
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 apr 2021, 10:27

Re: Opbouw hartslag tijdens halve marathon

Bericht door William Bogerd »

Goedemorgen,

Ik heb een vraag over de opbouw van hartslag tijdens halve en hele marathon. Mijn omslagpunt is 179 en 10km tijd 48min. Ik kom dan op halve marathon hartslag van 166 uit. En hele marathon op 153.

Eerder heb ik halve marathon twee keer gelopen zonder hs meter. Toen kwam is op 1u 57m en de tweede keer op 1u 53m.

Mijn vragen zijn hoe bouw ik hartslag op bij halve en hele marathon en is een tijd onder 4u op marathon realistisch of te hoog gegrepen?

Mijn vo2max is 49, bij gewicht van 77 en lengte 180.

Alvast bedankt!

Met sportieve groet,
William
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Opbouw hartslag tijdens halve marathon

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi William,

Om te beginnen met je laatste vraag:
Een halve marathontijd van 1h51 komt ongeveer overeen met een tijd op de marathon van 4 uur. Dus het zal er om spannen ;)

Maar als het je eerste marathon is zou ik mij eerst maar eens focussen op het uitlopen, en de tijd even los te laten. Als je eenmaal een marathon in de benen hebt dan kun je eens op een tijd gaan focussen. Maar dan nog kan het anders lopen dan je dacht. Ik heb in Rotterdam meegemaakt dat het in de weken voor de marathon nooit warmer dan 15 graden was, en op de dag van de marathon was het 25 graden... En in Utrecht was het ineens, na een warme zomer, 10 graden op dag van de marathon met een snijdend koude wind en regen. Wat ik dus wil zeggen is dat je een perfecte voorbereiding maar één van de punten is die van invloed zijn op je eindtijd...

Zowel de halve als de hele marathon start je rustig en laat dan rustig je hartslag oplopen. Veel lopers hebben vanaf het begin gelijk een hoge hartslag vanwege de spanning en de entourage bij de start, dus neem even een paar km om je hartslag tot rust te laten komen.
Dan ga je verder met een paar slagen onder je (halve) marathonhartslag.
Deze laat je rustig oplopen tot een paar slagen boven je halve marathonhartslag zo rond km 18, of een paar slagen boven je hele marathonhartslag zo rond 30km. Daarna laat je je hartslag los en loop je op gevoeld de wedstrijd uit. Als je daar de energie nog voor hebt mag je dus de hartslag verder laten oplopen, en anders probeer je jouw tempo / hartslag vast te houden tot de finish.

Succes!

Rob
Plaats reactie