Halve van Renesse 27 mei 2018

Plaats reactie
MarjaJ
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 mei 2018, 15:21

Halve van Renesse 27 mei 2018

Bericht door MarjaJ » 10 mei 2018, 15:49

Over een kleine 2,5 week is het zover. Dan ga ik de Halve van Renesse lopen. Een halve marathon door duinen, over strand en door bos. Nu heb ik vaker halve marathons gelopen en in 2014 ook de Halve van Renesse, maar niet met het sportrustensysteem. Best spannend, want ook ik ga nu twijfelen; gaat het echt wel lukken, met maar trainingsrondjes van gemiddeld 8 km per keer.
Maar ik ga er voor. Ik wil mijn hartslag goed in de gaten houden en laat mij niet gek maken door andere hardlopers die mij voorbij gaan lopen.... zeg ik nu.

Toch zit ik met de volgende vraag. Hoe kan ik deze halve marathon het beste opbouwen? Tijdens de Halve van Renesse ren je vanaf kilometer 2 t/m 5 door de duinen. Daarna ren je t/m kilometer 11 over strand. Dan gaat het over in bos en weg. Het eerste gedeelte is dus meteen klimwerk, waardoor mijn hartslag waarschijnlijk snel zal stijgen.
Wanneer ik tijdens trainingen op halve marathonhartslag loop (op vlak terrein), zit ik rond de 3e / 4e kilometer op mijn halve marathonhartslag. Zou ik tijdens de Halve van Renesse langzamer moeten starten? Wat is de beste indeling en moet ik 21 km lang mijn hartslag in de gaten houden?

Alvast bedankt voor het advies.

Groeten, Marja

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4183
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Halve van Renesse 27 mei 2018

Bericht door RunningRob - Sportrusten » 13 mei 2018, 21:14

Hoe loop ik een halve marathon:

Je begint de halve marathon iets onder je halve marathonhartslag. Je begint iets onder je halve marathonhartslag en tot 10 kilometer loopt je hartslag langzaam op tot iets boven je halve marathonhartslag.

Vanaf kilometer 17 kun je de hartslagen loslaten. Je intensieve trainingen zorgen ervoor dat je ook de laatste 4 kilometer je tempo kunt vasthouden, je hartslag zal wat verder oplopen.

Probeer tijdens het klimmen en dalen je tempo wat aan te passen zodat je hartslag stabiel blijft. Dat zal heus niet helemaal lukken maar dat geeft niet. Door het aanpassen van het tempo loop je wel het lekkerst.

Succes!

Blijde groet,

Rob

Plaats reactie