Omslagpunt omlaag -> schema hartslag omhoog?

Plaats reactie
Thomas Mensink
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 apr 2020, 14:48

Omslagpunt omlaag -> schema hartslag omhoog?

Bericht door Thomas Mensink »

Ik volg het halve marathon programma in aanloop naar Egmond (8 januari).
Gisteren 10km voluit gelopen. En ik ben echt behoorlijk diep gegaan (nieuw pr 39min). Mijn gemiddelde hartslag was 181 (187 max).

Omdat ik bij de intensieve trainingen de 'schema hartslag' al vaak niet haalde (bijv gemiddeld 179, terwijl er om 181-185 gevraagd werd), heb ik mijn programma aangepast: van 184 (omslagpunt) 45min (10km tijd), naar 181bpm/39min.

Maar de komende trainingen lijken zwaarder te worden:
8km: 176 - 180
5km: 183 - 187
7km: 181 - 185

Ik had verwacht dat ze iets omlaag zouden gaan. Is dit een bug in de website, of moet ik nog vaker nog dieper gaan...
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt omlaag -> schema hartslag omhoog?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Thomas,

Ik denk dat je ook de 10km tijd hebt aangepast?
Je trainingshartslagen gaan omhoog als je jouw omslagpunt hoger instelt, maar ook als je 10km tijd lager wordt.

Een paar kanttekeningen:
- Als je de trainingen niet plezierig vindt en je vindt het belangrijker de halve goed te lopen waarbij de tijd minder belangrijk is, is het prima om alle zones met 5 slagen te verlagen.
- Je training in de laagste zone zou ongeveer op halve marathontempo moeten gaan, als deze (veel) sneller is dan train je wellicht op een te hoge hartslag.
- Loop goed warm voordat je aan de training begint, doe aan het einde van het warmlopen een paar korte stevige versnellingen, je zult dan in de kerntraining sneller / makkelijker op hartslag zijn.

Blijde groet,
Rob
Thomas Mensink
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 apr 2020, 14:48

Re: Omslagpunt omlaag -> schema hartslag omhoog?

Bericht door Thomas Mensink »

Hoi Rob,

Sorry, helemaal niet meer gekeken in de koffiehoek... Maar uiteindelijk is alles goed gekomen.
Ik heb de halve van Egmond in een prachtige tijd gelopen: 1:28:25.

Nu door aan het trainen voor de Marathon van Rotterdam (mijn eerste).
Dat warmlopen integreer ik nu in mijn trainingen. Ik vond dat altijd onnodig, dat doe ik wel in de eerste kilometer, maar nu niet meer dus!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Omslagpunt omlaag -> schema hartslag omhoog?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Thomas,

Ik hoop dat je dit leest :D : Gefeliciteerd met je mooie prestatie! Super gedaan!

Succes met (de trainingen voor) de marathon.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie