Wat is het minimale niveau om te starten?

Plaats reactie
Jeannet van der Poel
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 mei 2017, 20:38

Wat is het minimale niveau om te starten?

Bericht door Jeannet van der Poel »

Hoi hoi,

Eind April liep ik met gemak 17km, eind mei was dit met heel veel moeite maximaal 4km.
Bloed laten prikken en uitgeput vanwege een trage schildklier.
Vandaag voor de 2e keer een test loopje van 3km gedaan... ging best okay..
Nu heb ik nog 6 weken tot mijn 100 dagen HM schema zou starten (voor de Berenloop)

Wat is het minimale niveau wat ik moet hebben om het HM schema te kunnen starten?

En heb je nog een tip qua schema voor de komende 6 weken? (komende week wil ik rustig beginnen met 3x Max 3,5km)

Alvast bedankt voor je reactie!!

Groetjes,
Jeannet
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Wat is het minimale niveau om te starten?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jeannet,

Als je ongeveer 20km per week kunt lopen op het moment dat het schema begint heb je een mooie basis.

Dus als je plan lukt om nu 3x 3,5km te lopen (dus pakweg 10km/ week), kun je dit geleidelijk uitbouwen tot 4x 5km (of 3x7km) over 6 weken.

De snelheid is nog niet zo van belang, dat komt later wel.
Let je ook op je rusthartslag? Die vertelt je dat je goed hersteld.

Sterkte met je herstel!

Rob
Jeannet van der Poel
Berichten: 16
Lid geworden op: 31 mei 2017, 20:38

Re: Wat is het minimale niveau om te starten?

Bericht door Jeannet van der Poel »

Hai Rob,

Bedankt voor je reactie!!

Hopelijk gaat het herstel spoedig, de kunst is om niet teveel te willen.
Maar ik heb nu in ieder geval een richtlijn.

Vorig jaar was mijn rust hartslag gemiddeld 58, maar sinds feb 60 en in april zelfs gemiddeld 62.
Hopelijk krijg ik m snel weer onder de 60.

Groetjes en fijn weekend!!
Jeannet
Sieneke
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2021, 15:58

Re: Wat is het minimale niveau om te starten?

Bericht door Sieneke »

Hoi! (Hoi Rob denk ik, want ik zie dat jij overal heel fijn op reageert!)

Ik zie dat mijn vraag hier perfect op aansluit, dus ik hoop dat ik die hier ook kan stellen. Mijn vraag gaat namelijk niet alleen over niveau, maar over snelheid.

Net als Jeannet wil ik graag de halve marathon gaan lopen tijdens de Berenloop. (Wat leuk Jeannet!) Of beter gezegd, ik heb me zelfs al ingeschreven. Ik ben helemaal nieuw hier bij Sportrusten en heb afgelopen week het boek de 'hardlooprevolutie' gelezen. Ik loop met andere schema's al gauw vast op blessures. Ik denk dat dat komt doordat ik een hele langzame loper ben en ook nog een beetje overgewicht bij me heb. Dat laatste ben ik al aan het aanpakken. Op dit moment ben ik blessure vrij en afgelopen week heb ik 9km gelopen, 1x 4 en 1x5. Opbouwen naar 20km/week gaat denk ik wel lukken in 5,5 week.

Ik lees op verschillende plekken dat het advies is om pas met het marathonschema te beginnen als je de 10km in 65 minuten kan lopen. Ik ben nu nog niet op het punt dat ik een testloop op snelheid wil lopen, maar ik verwacht dat die over 5 weken ergens tussen de 75-80 min zal zitten. Ik hoef de halve marathon niet op een bepaalde tijd te finishen, ik wil hem vooral heel erg graag uitlopen. Wordt dit gekkenwerk? Of is het reeel om hiervoor te gaan met 100 dagen schema voor de halve marathon?

Groeten,
Sieneke
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Wat is het minimale niveau om te starten?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sieneke,

Welkom bij Sportrusten!

Het advies wat je noemt geldt voor de marathon. Voor de halve marathon geven we geen tijdslimiet op de 10km. Dus als je wat langer doet over de 10km is dat geen enkel probleem voor het volbrengen van de halve marathon.

De voornaamste reden voor het hanteren van de tijdslimiet voor de hele marathon is dat de vrijwel alle marathons een tijdslimiet hanteren waarbinnen je moet finishen. Als je langer doet dan pakweg 65 minuten op de 10k bestaat de kans dat je niet binnen de tijdslimiet binnen komt en dat gunnen we niemand.

De tijdslimieten voor de halve zijn meestal zo ruim dat dit geen probleem vormt.
Succes met trainen!

Rob
Sieneke
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2021, 15:58

Re: Wat is het minimale niveau om te starten?

Bericht door Sieneke »

Dankjewel voor je reactie! Dan ga ik er gewoon voor!
Plaats reactie