Hartslagzones

Plaats reactie
Rosalie Kuiper
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:50

Hartslagzones

Bericht door Rosalie Kuiper »

Goedemorgen,

Ik heb een vraag.
Ergens begin 2019 heb ik een Sport Medisch Onderzoek (met ademgasanalyse) gehad en daaruit kwamen de volgende hartslagzones:
HF bij AD: 181 sl/min
HFrust: 53 sl/min
HFmax: 192 sl/min

Zone 0: 117-136
Zone 1: 136-155
Zone 2: 155-175
Zone 3: 175-181
Zone 4: 181 - 187
Zone 5: 187-192

Ik train met een hardloopschema van/via Polar voor een halve marathon. Regelmatig moet ik trainen in Zone 3 (rustige duurloop, langzaam joggen etc,), maar ik krijg steeds meer het idee dat deze zone (te) hoog is aangezien ik toch echt wel mijn best moet doen om mijn hartslag boven de 174 te krijgen.

Kan iemand mij helpen / adviseren of de zones idd juist zijn of dat ik iets moet bijstellen?

Groet, Rosalie

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4907
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslagzones

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rosalie,

Als ik het goed lees dan is je omslagpunt 181. Ik vind zone 3 best klein, je loopt in deze zone best dicht tegen je omslagpunt aan. Bij Sportrusten hanteren we iets ruimere zones:
https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/

Je moet wel even het volgende in je achterhoofd houden:
Als je een constant tempo loopt gedurende een lange duurloop, dan zul je zien dat je hartslag heel langzaam omhoog loopt. Dit kun je ook omdraaien: als je loopt op een constante hartslag zul je zien dat je tempo in het begin hoger is dan aan het einde van de duurloop. M.a.w. het is met name in het begin van de training moeilijk om een hoge hartslag te lopen.

Als je dus een training wilt lopen op een hoge hartslag loop dan goed in, en doe aan het einde van het inlopen een paar stevige versnellingen, dan haal je makkelijker je hartslag tijdens de kerntraining.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag.

Ik heb nog wel een vraagje: ik ben een fan van Polar maar heb nog nooit hun schema gebruikt, train je bij dit schema ook regelmatig op halve marathonhartslag of halve marathontempo?

Blijde groet,
Rob

Rosalie Kuiper
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:50

Re: Hartslagzones

Bericht door Rosalie Kuiper »

Hoi Rob,

Bedankt voor je bericht. Toevallig heb ik gisteren mijn hartslagzones ingesteld aan de hand van de Sportrusten website. D0 was dan Zone 1, D1 Zone 2 enz. Dit liep niet lekker. Wellicht ligt dit voornamelijk aan mijn eigen drive. Gisteren had ik een lange-afstandsloop:
10 minuten warming up in Z2 (dus volgens sportrusten 132-145 sl/min).
20 minuten trainen in Z2
35 minuten trainen in Z3 (volgens de berekening van Sportrusten 146 t/m 163 sl/min)
5 minuten cooling-down in Z1/Z2.

Voornamelijk het tempo in Z2 (D1?) is (tergend) langzaam (gemiddeld 7.20 min/km). Ik weet bijna niet of ik nou moet snelwandelen of moet joggen, het loopt in ieder geval totaal niet lekker. Ook Z3 (D2?) (gemiddeld 6.55 min/kim) geeft totaal geen voldoening omdat ik nog steeds het gevoel heb te moeten inhouden. Al met al was het de gehele training een beetje afzien, ik heb op geen moment het gevoel gehad lekker te hebben gelopen.
Mijn snelste 10km is overigens in 58.55.

Wat betreft marathonhartslag / halve marathontempo: ik heb geen idee wat mijn halve marathonhartslag of tempo is. Ik heb in Polar mijn hartslagzones ingevoerd zoals ik die heb ontvangen n.a.v. van het SMO en op die manier train(de) ik dan ook.

Wellicht moet ik Polar aan de kant schuiven en gaan trainen met het 100-dagen programma.

Heb jij een advies hierin?

Groetjes,
Rosalie

Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 4907
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslagzones

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Rosalie,

Je zit een zone te laag:
D3 loopt tot je omslagpunt, dus als ik 181 invul dan loopt D2 van 146 tot 163 en D3 van 164 tot 181. ;)

AT+ loopt dan vanaf 181

Je halve en hele marathonhartslag worden berekend aan de hand van je 10k tijd en je omslagpunt. Deze hartslagen staan los van de zones en kunnen dus in D2 of D3 vallen (of in beide).
Deze trainingshartslagen worden automatisch berekend als je het online schema volgt, maar je kunt ze ook vinden in de boeken "Hardlooprevolutie" of "Marathonrevolutie".

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob

Rosalie Kuiper
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 apr 2020, 21:50

Re: Hartslagzones

Bericht door Rosalie Kuiper »

Hoi Rob,

Ik denk dat ik hier voorlopig wel mee verder kan.
De halve marathon waar ik voor train (maart 2021) is onlangs gecanceld dus ik start volgende week met de 100 dagen van Sportrusten.

Bedankt!

Groet,
Rosalie

Plaats reactie