Waarom doe jij mee?

Deel hier je ervaringen met het programma.
Plaats reactie
mirjamlefevere
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 okt 2015, 14:57

Waarom doe jij mee?

Bericht door mirjamlefevere »

Beste allemaal,

Uiteraard heb ik nog geen ervaring, we moeten nog beginnen.
Nou is dat niet helemaal waar, dat ik geen ervaring heb. Ik heb al eerder het 100 dagen programma gevolgd en een marathon gelopen!!!
Ik heb al eerder een 30 dagen rustig ademhalen programma gevolgd, maar herhaling kan hier geen kwaad.......
En al eerder heb ik het boek supervetverbrander aangeschaft en het kookboek bij de bibliotheek geleend.
O, en alle boeken van sportrusten staan bij mij thuis in de kast. IK heb dus best wat ervaring.....

Waarom dan toch meedoen met dit programma?
Op 7 juni vertrek ik naar Parijs om daar op 8 juni voor de 5e keer aan de start van de Roparun te staan.
Van Parijs terug naar Rotterdam lopen in teamverband. Per persoon loop je in 48 uur zo'n anderhalve marathon.

Ik heb nog nooit een trainingschema gevonden waar ik mij aan vast kan houden om mij hier op voor te bereiden. @sportrusten: ideetje?
UIteraard weet ik zelf ondertussen wel wat ik kan en moet doen, maar ik heb toch graag een lijstje om af te vinken, of een overzichtje om stickers op te plakken ;)

Toen kwam dit programma in mijn mailbox.
Alles komt hierin bij elkaar.
Nog net even een paar kilo kwijt, dat vinden mijn gewrichten leuker.
Nog net even iets gezonder eten, alle extra energie is welkom.
Nog net even iets rustiger ademhalen.

Kortom, ik denk dat dit een fantastisch programma is om de laatste voorbereidingen te treffen voor de Roparun.
Perfecte timing dus.

Waarom doe jij mee?

MariaMonden
Berichten: 14
Lid geworden op: 28 mei 2018, 20:09

Re: Waarom doe jij mee?

Bericht door MariaMonden »

Ik heb al eerder het 100 dagen programma gevolgd voor een 10km en voor een halve marathon.
Ik heb al eerder het boek Supervetverbrander aangeschaft en het kookboek ligt open op mijn aanrecht elke dag.
Ik heb verschillende boeken van Sportrusten gelezen. Ik heb dus inderdaad ook al wat ervaring.

En toch doe ik mee.
Ik 'weet' hoe goed rustig ademhalen is, maar heb even die stok achter de deur nodig om het goed te gaan toepassen.
Ik wil weten hoe ik mijn lijf net even die 'boost' kan geven om nog een paar kilo kwijt te raken.
Ik wil nieuwe inspiratie voor het gezondere eten.
En nu alles steeds lekkerder loopt, nog net even iets rustiger ademhalen!

..en ik hou van afstreeplijstjes!
Is het al 1 mei? ;-)

Marjolente
Berichten: 43
Lid geworden op: 18 apr 2019, 08:34

Re: Waarom doe jij mee?

Bericht door Marjolente »

Ik wil mij graag wat fitter voelen. Mijn lijf staat altijd aan (hoge frequentie ademhaling) en werkt op suikers, ook al wil ik dat niet, en ik ben in ieder geval 3 kg te zwaar.
Ik sport minstens drie x per week, eet gezond en toch lukt het niet om fitter te worden.

2,5 jaar geleden liep ik ondanks een (aangeboren) niet goed functionerend lijf een 10 km loopje na het sportrusten schema en dat beviel wel. Ik ga niet voor de topprestatie maar voor het plezier. En de ontspanning.

De combi van het programma spreekt mij aan (ontspannen, sporten, mijn lijf een ander eet ritme aanleren) en is een zetje dat ik nodig heb, ondanks dat ik begin en eind mei op reis ben en niet precies kan doen wat ik wil mbt eten: ik ga er voor.

Mildred
Berichten: 3
Lid geworden op: 29 apr 2019, 12:05

Re: Waarom doe jij mee?

Bericht door Mildred »

Ik weet wat gezond is om te eten (denk ik), ik weet welke momenten moeilijk zijn en ik snoep, koek of andere ongezondere zaken wil eten. Ik ben echt de laatste jaren aangekomen. Het hardlopen wat ik tot een jaar of 7 best ambitieus deed, ben ik door drukke banen in clubverband meegestopt. Wel nog zelf wat hardgelopen. Het lukt me niet om zelf discipline op te brengen af te vallen
Dit programma geeft me leidraad, een stok achter de deur om het goed aan te pakken en een start te maken.

michellerentinck
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 dec 2015, 23:05

Re: Waarom doe jij mee?

Bericht door michellerentinck »

Ook voor mij geldt dat ik weet wat ik moet laten staan. Ooit 15 kilo afgevallen maar na de marathontraining weer terug bij af. Loppdoelen liggen nu een stuk lager en ik hoop samen weer wat kilo's te v verliezen. H e t sporten is geen probleem. Daarnaast heb ik diabetes type 1 en denk altijd dat ik moet eten voor het sporten. Vanmorgen voor h eet eest nuchter en d ast is eigenlijk goed bevallen.
Succes allemaal.
Michelle

Jo-Ann
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mei 2018, 16:52

Re: Waarom doe jij mee?

Bericht door Jo-Ann »

Ook ik heb alle boeken van sportrusten in de kast staan en probeer veel toe te passen in de praktijk. Sinds een jaar doe ik al 3 maaltijden per dag (bevalt super goed) doe ik 1x per week nuchter lopen vogels kijken, ik douche koud af etc etc. Hierdoor ben ik heel eenvoudig 5 kg kwijtgeraakt en hou dat gewicht ook makkelijk vast. Maar ja, onder die 60 kg duiken zou toch wel fijn zijn (ik ben 1.68m, 49 jaar) Scheelt wat kilo’s meeslepen. ben in training voor mijn 3e marathon; 29 sept Berlijn. Loop 4x per week 1x krachttraining, 2x yoga 1x fietsen en in de zomer 1x zwemmen.
Dus ik probeer nog -3kg met wat extra motivatie van Janneke (maar misschien is dit ook wel mijn natuurlijke gewicht om in balans te blijven en dan is het ook ok)
Lieve groet, Jo-Ann

Ina2414
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 okt 2018, 22:19

Re: Waarom doe jij mee?

Bericht door Ina2414 »

Waarom ik mee doe?
Ik heb al meer programma’s gevolgd van Sportrusten. Zoals rustig ademhalen en heb daar erg veel aan gehad.
Ik heb vele boeken gelezen. Een lezing van Koen de Jong in Stadskanaal bij gewoond En ben erg positief.
Nu wil ik een marathon gaan lopen in oktober in Eindhoven. Maar eigenlijk ben ik nog steeds een paar kilo’s te zwaar om dit met het schema van 14 km te gaan doen. Dat is dan ook de grootste motivatie om hier aan mee te gaan doen.
Misschien dat ik dan in oktober toch die marathon kan gaan doen.
Eerst weer lekker lopen na een aantal blessures . Eerst weer een halve proberen en dan wie weet.
Ik ga er in elk geval voor.

MaudyUit
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 jun 2018, 15:21

Re: Waarom doe jij mee?

Bericht door MaudyUit »

Ik doe niet aan wegen, ik doe niet aan lijnen.
Ik ben niet (snel) te zwaar en vergeleken bij de gemiddelde mens vrij slank en klein en ik heb al heel vroeg geleerd dat als ik zei " ik wil minder snoepn" dat ik dan veel commentaar kreeg: want dat heb ik allemaal niet nodig!!
ik sport en beweeg veel en regelmatig, eet redelijk gezond en frisdrank drink ik niet of nauwelijks, koffie en thee zonder suiker. Januari en ook Carnaval tot Pasen geen alcohol gedronken, dus daar zit het problem niet

Toch doe ik mee en waarom?
Ik ben een snoeperd, kan niet ophouden, dol op speculaas een koekje (oke nog een en nog een) bij de koffie. En ik heb regelmatig last van hongerklop, een suikerdip met trillen en hoofdpijn als gevolg. Het lijkt eenvoudig, niet meer snoepen, maar dan ……. ga ik s middags om 16 uur toch weer op zoek om mijn zoete trek te stillen.
Anyway, ik weet al veel en toch leer ik weer het een en ander.

Daarnaast heb ik ook al een keer half half met sportrusten getraind voor een marathon (trainingsschema gebruikt verder alles zelf gedaan, zonder ademhalingsoefeningen). Met name die ademhalingsoefeningen en daarmee mijn hartslag omlaag krijgen lukt niet erg goed.

Kortom wat zijn mijn doelen de komende tijd:
- fitter worden en voelen;
- betere ontspanning en ademhaling
- en toch wat kilotjes eraf, denk aan 2 a 3 kilo

Iedereen veel succes, zie al veel mensen heel goed bezig zijn. Ik bereid me nog par dagen mentaal voor en oefen wat om te lunchen zonder brood, oja en ik moet ook nog af van de muesli (met gedroogd fruit) in mijn kwark en begin maandag.

groetjes Maudy

Ellen55
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2019, 11:17

Re: Waarom doe jij mee?

Bericht door Ellen55 »

Ik heb precies dezelfde doelen MaudyUit.
Ik hoef nu dus niks meer op te schrijven. :)

Koen - Sportrusten
Berichten: 736
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Waarom doe jij mee?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Erg leuk om te lezen allemaal. Ik doe mee om verschillende redenen.

Bij Sportrusten kreeg ik vaak vragen over voeding. Jullie moedigen mensen aan om te ontspannen en te bewegen, dat is heel mooi, maar voeding is wel een missing link, hoorde ik vaak Touché. Toen ik Janneke Poort tegenkwam met haar enthousiasme en haar verhaal dat ze 18 kilo kwijt was geraakt door Sportrusten + voeding, dacht ik: aan de slag. In de eerste plaats dacht ik nog dat het voor mezelf niet nodig was. Ik dacht dat mijn gewicht tussen 58 en 61 kg schommelde (ik ben 1m68), maar toen ik laatst op een weegschaal ging staan woog ik 63, dus ik doe zelf ook mee om 3 tot 5 kilo kwijt te raken.

Maar eigenlijk interesseert het gewicht me niet zoveel.

Ik merk dat ik met gezonde voeding (meer groenten, minder koolhydraten, geen tussendoortjes) makkelijker vroeg op sta. En vooral vroeg opstaan is voor mij een zegen. De dag beginnen met 1,5 uur mediteren, schrijven, lezen, rekken en strekken geeft me de hele dag door het gevoel dat ik rust heb en voor de troepen uit loop. Als ik niet vroeg op sta, maar meteen begin in de 'waan van de dag' heb ik de hele dag het gevoel achter de feiten aan te lopen.

Dus voor een goed en dankbaar gemoed is vroeg opstaan en gezond eten een waardevolle aanvulling.

Daarnaast ben ik heeeeeeeeeel benieuwd hoeveel mensen het echt volhouden en enthousiast blijven, ook na de 30 dagen.

Moedig voorwaarts.

mirjamlefevere
Berichten: 10
Lid geworden op: 12 okt 2015, 14:57

Re: Waarom doe jij mee?

Bericht door mirjamlefevere »

@Koen,

Dus jij staat ook nog steeds vroeg op?
Ook daar heb ik aan meegedaan, maar 0500 uur.......
Ik ben wel benieuwd of er veel mensen het echt volgehouden hebben en dus echt een verandering in patroon gemaakt hebben.
Ik iig niet. Alhoewel ik mij wel voorgenomen heb om morgen, na twee weken vakantie, de wekker iets eerder te zetten om mezelf tijd te geven relaxed te starten..... Dus er blijft altijd iets van hangen!

Koen - Sportrusten
Berichten: 736
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Waarom doe jij mee?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Mirjam,

Ik sta vaak tussen 5:00 en 6:00 op ja. Lang niet altijd om 5:00 uur, maar wel (bijna) altijd vroeg.

Marjolijn
Berichten: 20
Lid geworden op: 26 jun 2015, 09:55

Re: Waarom doe jij mee?

Bericht door Marjolijn »

Waarom... omdat 5 kilo minder net iets beter is, omdat ik me fitter wil voelen, omdat ik bewuster wil eten, omdat ik nog beter voor mijn lijf wil zorgen.
Ik ben niet te dik, ik heb de marathon gelopen, ik ga de Roparun lopen, ik bootcamp 1a 2 keer in de week en al het uitkomt en mijn lijf laat het toe doe ik ook nog synrgy.
Het liefste wil ik terug naar net zo fit als 2,5 jaar geleden, maar dat is utopie. Ik heb altijd veel gesport en ik heb 2 jaar gedacht dat ik geblesseerd was, iedereen zei dat ik overtraind was, zelfs de fysio... maar ik bleek reuma te hebben, ik weet dit sinds oktober vorig jaar.
Reuma maakt moe, medicatie maakt moe en het kost zoveel energie. Energie waar ik mijn gelukkige leventje voorheen als een dolle mee leefde. Maar dus ook totaal niet luisterde naar mijn lijf. Altijd maar door, pijn zette ik gewoon uit.
Nu heb ik Rotterdam gelopen, met sportrusten, bewuster van mijn lijf, maar nog niet goed genoeg.
Minder gewicht is beter voor mijn gewrichten, gezonder eten is beter voor mijn lijf, ademhalingsoefeningen maakt me bewuster, sporten maakt mijn lijf sterker, maar bewustwording is het belangrijkste en ook het moeilijkste.

Klinkt dramatisch maar zo zie ik het niet, het zijn kansen, uitdagingen, daar word je alleen maar beter van. Ik realiseer me goed dat ik met het reuma gedoe een zeer gelukkig mens ben en gewoon kan sporten, op ander niveau, maar het maakt me zo gelukkig 😊

Groet Marjolijn

janines
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:52

Re: Waarom doe jij mee?

Bericht door janines »

Ik doe mee omdat ik goede ervaringen heb met Sportrusten sinds ik in 2014 ivm burnout en chron.vermoeidheid een inspanningstest heb gedaan bij Stans vd Poel omdat ik over haar theorie had gelezen dat op hartslag trainen juist goed is terwijl psycologen aangaven het hardlopen voorlopig te laten..
Ik was altijd een loper en liep oa 10 km, 10 mijl en halve marathons.
Hoe bijzonder was het om te merken dat ik de inspanningstest best makkelijk kon doen terwijl ik doodmoe binnenkwam, gebracht door mijn man omdat ik de reis van Assen naar Nederhorst niet zelf kon rijden.
'Goede test!' zei Stans terwijl ik al jaren niet meer kon sporten. Een opsteker.
Ik 'moest' een doel stellen.. oke, mijn eerste marathon ooit lopen een jaar later, mbv het 14 k schema en op hartslag trainen met daarnaast de dagelijkse ademoefeningen voor en na het trainen en feedback van Stans.
Het was zo fijn om.weer te kunnen lopen. Het ging goed, en ik vond het heerlijk. Door een verrekking in mijn kuit een jaar later, vlak voor de marathon heb ik hem niet gelopen, maar dat was niet erg. Ik had een goede ervaring met het 14k schema en ik liep immers weer!

De afgelopen jaren heb ik door depressies en keer op keer blessures niet meer gelopen.

Ook mijn gezonde voeding die ik 25 jr als patroon had, liet ik daardoor varen.
Ik ging zelfs weer snoepen, koekjes eten en veel snaaien.. en.. veel lamlendig op de bank of in bed.. wandelen was al teveel.

Het gaat weer beter, ik eet weer gezonder, en het 30 dagen programma vind ik ideaal als extra motivatie. Het snaaien vd pure chocola was de afgelopen dagen nog niet te weerstaan, maar ik koop het nu niet opnieuw.

Ik heb het sporten mbv mijn Sportrustenschema en inspanningstest-waardes uit 2014 onlangs weer opgepakt en loop nu 20 min per keer. Daarnaast zit ik op yinyoga en loop veel met de hond en doe sinds kort ook krachttraining.

Ik was de afgelopen jaren dikker geworden en heb buikvet ontwikkeld en zou graag weer ongeveer 60 kg wegen ipv de 64 van nu. Ik ben 1.69 en 58 jaar.

Verder heb ik.bijna alle boeken van Sportrusten id boekenkast staan.
Ze lezen als een trein en zijn zeer verhelderend!😊

Succes allemaal!
Janine
Laatst gewijzigd door janines op 09 mei 2019, 09:50, 2 keer totaal gewijzigd.

Edwin van der Steeg
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 mei 2019, 19:45

Re: Waarom doe jij mee?

Bericht door Edwin van der Steeg »

Leuke vraag Mirjam!

En ook leuk om de reacties en motivaties van iedereen te lezen :D

Ik doe mee om, naast wat kilo's af te vallen, een PR op de halve marathon te lopen :)
(en hierover heb ik ergens anders een vraag gesteld, ben benieuwd naar de reacties daar)

En ben altijd geinteresseerd in nieuwe manieren van leren en ontwikkelen.
Dus wat kan ik leren als ik anders ga eten en bewegen? Dus die 3 vaste momenten per dag met minder koolhydraten, meer (gezondere) vetten en eiwiten. En dat in combinatie met anders sporten (hardlopen en wielrennen en mijn geval) - en dan meer op mijn hartslag trainen ipv op tijd en afstand. Ben benieuwd!

Leuk om julie te (ont)moeten!

Groetjes Edwin

KK
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 apr 2019, 20:05

Re: Waarom doe jij mee?

Bericht door KK »

1. Ik ben een snoepkous. Vooral chocola is een zwakke plek. Verder eet ik gezond, zelden alcohol, hardlopen is te zwaar voor mijn knieen na de overgang, dus ik wandel en ik sta op de crosstrainer + yoga. Maar goed, ik ben 2 of 3 kilo te zwaar. (1.72, 68 kilo).

2. Ik heb ook Cortvriendt allang gelezen enz enz maar het lukt me nooit om die bloedsuikerachtbaan langer dan een dag of twee te stoppen. Ik dacht: misschien helpt een virtuele groep wel.

>> En verdraaid. Het lukt nu zonder moeite. En na week 1 bleek ik een kilo afgevallen. En dat terwijl ik zoveel had gegeten, dat ik dacht: oei, volgens mij gaat er niks veranderen.

Ik ben erg blij met de relaxte benadering van Janneke. Cortvriendt is inderdaad streng. Na zijn kookboek te hebben gelezen dacht ik: dat krijg ik nooit ingevoerd in ons gezin. En als ik ergens een hekel aan heb, is het wel aan ruzie met mijn man over wat ik eet :-)

Maar inmiddels, al na een week, en Janneke’s verstandige tips om niet te streng je eigen weg te vinden, snap ik hoe het kan. Koolhydraten mijden. Niet eten als het niet hoeft, en zo weinig mogelijk ervan eten als het niet anders kan. Dat het werkt blijkt nu al uit mijn gewichtsverlies. En ik heb geen honger gehad. Ik ben niet eens in de verleiding gekomen om te snoepen.

Het is eigenlijk voor het eerst dat ik het gevoel heb dat ik snap wat ik moet doen. Ook het filmpje van vandaag, dag negen, helpt enorm. Dat gaat over wat je doet nadat je een stuk taart ofzo hebt gegeten. Want net als iedereen dacht ik vroeger dan altijd: damn, ik ben een slappe gast, dan nog maar een zak drop ook.

Maar de gedachte dat je, zodra je weer honger krijgt door je glucosedip, gewoon je volgende maaltijd weer koolhydraatarm maakt, en vetrijk, is natuurlijk de oplossing. En dan is er helemaal geen man overboord.

Mijn hoop is dat ik helemaal geen zin meer heb In suiker, over een tijdje.

En ik merk dat mijn energie niveau veel te laag is. Dat heb ik me nooit zo gerealiseerd. Als dat nog wat beter wordt ben ik erg blij.

PS Ik heb helemaal geen zin in de ademhalingsoefeningen. En ik heb er ook nog weinig over gezien in de cursus, dus ik negeer het nog even ;-)

janines
Berichten: 34
Lid geworden op: 05 jan 2015, 10:52

Re: Waarom doe jij mee?

Bericht door janines »

Hoi KK,
Ik merk ook dat ik nu goed begrijp wat er gebeurt tav vetopslag en hoe we de vetverbranding op gang houden.
Veel dank Janneke en Koen
JanineS

Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 402
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Waarom doe jij mee?

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Wauw wauw wauw!
Wat geweldig om jullie berichten te lezen en wat fantastisch dat de kwartjes beginnen te vallen over hoe het werkt!
Dat was voor mij het moment dat ik nooit meer in de valkuil stapte om door te eten als ik een slechte dag had... want je kunt veel beter verklaren wat er in je lichaam speelt! Daardoor hoef je niet meer teleurgesteld te zijn in jezelf want je snapt hoe het werkt!

Ga lekker zo door allemaal!

Lieve groeten van Janneke

KK
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 apr 2019, 20:05

Re: Waarom doe jij mee?

Bericht door KK »

janines schreef:
09 mei 2019, 09:59
Hoi KK,
Ik merk ook dat ik nu goed begrijp wat er gebeurt tav vetopslag en hoe we de vetverbranding op gang houden.
Veel dank Janneke en Koen
JanineS
Super!

Plaats reactie