24-uursdienst

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Isa Schipper
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2023, 18:52

24-uursdienst

Bericht door Isa Schipper »

Hoi!

Ik volg het 3kg in 30 dagen programma. Ik start binnenkort met 1x in de week een 24-uursdienst werken, die begint en eindigt om 14:00 uur.
Het is een zorgfunctie en het werk is 's nachts. Hoe kan ik dat het beste doen? Toch mijn 3 x 1 uur eten overdag aanhouden en s nachts helemaal niets eten? Ik weet niet of ik dat volhoud. Tips om toch die vetverbranding niet te verstoren zijn heel welkom!

Alvast veel dank!

Isa
WillekeO
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jun 2021, 12:21

Re: 24-uursdienst

Bericht door WillekeO »

Ik zou 's nachts gewoon iets eten. Als je in de nacht wakker bent slaap je overdag, dus dan mis je een ander eetmoment.

Het schema is in principe gericht op een regelmatig leven: ontbijt in de ochtend, lunch na het middaguur en rond 18.00 uur het avondeten. Dan rustig de dag afbouwen en niet te laat naar bed. Maar als je onregelmatig werkt is dat niet mogelijk.
Ik werk ook in de zorg. Elke dag ziet er anders uit. De nachten zijn soms kort en na een late dienst kan ik niet slapen omdat mijn lichaam nog vol adrenaline zit. De momenten waarop ik eet zijn ook elke dag anders.
De reden waarom ik met dit schema ben begonnen, is meer structuur te krijgen in mijn eetpatroon en om niet de hele dag door te eten. Ik red het niet om me structureel te houden aan 3 eetmomenten per dag, maar ik eet nu wel veel minder vaak. En ik heb overdag meer energie, ook na een korte nacht.
Als ik meer uren dan gebruikelijk op een dag actief ben, dan eet ik een keer vaker. Of nog een keer extra als het nodig is.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe anderen in een soortgelijke situatie dat doen. Ik kan weinig informatie vinden over de impact van onregelmatig werk op je leven. Misschien iets voor Sportrusten, een leefstijlprogramma ontwikkelen voor deze doelgroep?
Isa Schipper
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2023, 18:52

Re: 24-uursdienst

Bericht door Isa Schipper »

Dank je wel. Ja dat zou ik ook zeker interessant vinden, een programma voor deze doelgroep!

Ik volgde recent een training over chronobiologie en het circadiaans ritme. Daar begreep ik uit dat ploegendiensten nogal wat effect kunnen hebben op de gezondheid. Van daaruit ook mijn vraag hoe zo'n dienst te combineren met het vetverbrandingsprotocol van sportrusten. Wellicht waardevol om in dat nieuw op te zetten programma voor deze doelgroep ook informatie uit het onderzoeksveld van de chronobiologie mee te nemen ;).

Meer reacties van anderen over hoe jullie dit aanvliegen zijn inderdaad heel welkom!
WillekeO
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jun 2021, 12:21

Re: 24-uursdienst

Bericht door WillekeO »

Ik ben gaan googelen op dit onderwerp. Zo kwam ik bij een leefstijlprogramma voor ambulancemedewerkers. Ik vond daar de tip: zorg ervoor dat je op je vrije dagen dezelfde slaaptijden/slaapduur aanhoudt als op werkdagen. Tja. Dat werkt dus niet als er soms weinig uren zit tussen 2 diensten. Dan kom je nooit aan je rust.

Interessant, dat circadiaans ritme. Als zorgmedwerker is het een uitdaging om daar een weg in te vinden. Het valt me op dat daar weinig aandacht voor is. Bij stagiaires stel ik dat altijd aan de orde: dat we niet moeten proberen om gewoon mee te doen in het reguliere ritme, maar dat we daar bewust een weg in moeten zoeken. Het is een leefstijl met specifieke uitdagingen. Met name op het gebied van slaap/rusttijden, en daaraan gekoppeld je eetmomenten.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 24-uursdienst

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Willeke en Isa,

Het lijkt me op zich wel een idee om een programma te ontwikkelen voor mensen met onregelmatige diensten, al lijkt me dat ook wel weer lastig want er zijn veel verschillende roosters te bedenken. Ik ken mensen die alleen maar 's nacht werken maar ook mensen die iedere 2 dagen een dienst opschuiven. Hoe zit dat bij jullie?

Het idee tijdens dit programma is dat je (maximaal) 3 eetmomenten per dag hebt. Dat deze 3 eetmomenten schuiven in de tijd zie ik niet als een probleem. Het gaat erom dat je niet constant varieert in je bloedsuikerspiegel en dat voorkom je door je dus aan die 3 eetmomenten te houden.

Ik zou dit in het achterhoofd houden wanneer je de maaltijden plant tijdens je nachtrooster. Is dit een antwoord waar je wat mee kunt?

Blijde groet,
Rob
WillekeO
Berichten: 107
Lid geworden op: 03 jun 2021, 12:21

Re: 24-uursdienst

Bericht door WillekeO »

In mijn rooster zit weinig structuur. De ochtenddiensten door de week zijn van 7 tot 10 of van 8 tot 10. In het weekend van 7.30 tot 10 of 8.30 tot 15.00 uur. Soms begint die om 7.30.
De late diensten zijn door de week van 15.30 tot 19.00 of van 18.00 tot 22.30. In het weekend van 15.00 uur tot 22.30, en er is dan een extra dienst van 18.00 tot 20.00 uur. Die wordt meestal gewerkt door degene die ook de korte vroege had.
Als er een bewoner ziek is, of in andere onverwachte situaties, kan het zijn dat je langer moet blijven.
Dan zijn er nog cursussen, trainingen en vergaderingen overdag. Het kan zijn dat je na een cursus een late dienst hebt, dan heb je dus een lange dag.
In principe werk je om het weekend, maar in de praktijk loopt dat vaak anders. Als er iemand ziek is, of als er collega's op vakantie zijn, moeten die diensten opgevuld worden, dus dan werk je al snel 3 weekends achter elkaar. In de zomermaanden is het altijd heel erg druk omdat er dan veel collega's op vakantie gaan. Verder gaat het werk ook door op feestdagen. Die worden verdeeld over de collega's. Bijvoorbeeld: werken met kerst en vrij met oud&nieuw.

Dat maakt dat het voor mij een uitdaging is om structuur in mijn leven aan te brengen. Op zich lukt het redelijk, ik werk al meer dan 30 jaar in de zorg. Maar het blijft passen en meten. Verder is het gewoon jammer dat interessante leefstijladviezen nooit echt passen. En juist voor als je onregelmatig werkt kan het heel zinvol zijn om daar iets mee te doen. Omdat het slecht is voor je gezondheid.

Ik werk trouwens gemiddeld 18 uur per week (in de praktijk altijd meer), in de verdeling van mijn diensten over de maand zit geen systeem.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 24-uursdienst

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Willeke,

Dank voor je uitgebreide antwoord, respect hoor! Ik weet niet of ik dit vol zou kunnen houden.

Zoals gezegd: probeer je aan (maximaal) 3 eetmomenten per dag te houden, maar wees niet te streng voor jezelf als het een keer niet lukt. Het gevaar bestaat dat als je je te strikt aan de 3 eetmomenten probeert te houden, dat het je tegen gaat staan en dan werkt het juist averechts.

Blijde groet,
Rob
Isa Schipper
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 apr 2023, 18:52

Re: 24-uursdienst

Bericht door Isa Schipper »

Hi Rob,

Dank nog voor je reactie.

Mijn dienst ziet er iets anders uit: 1 x per week een 24-uursdienst, van vrijdagmiddag 14 uur tot zaterdag 14.
Het slaap-waakritme van cliënt is omgedraaid (en precies tegengesteld aan mijn eigen ritme), hij wordt 's avonds wakker en gaat om 5 uur 's ochtends weer slapen.
Dat betekent dus een hele nacht doortrekken, we met rustmomenten (de zorg bestaat ook uit gezamenlijk rust pakken in de vorm van meditatie, ademoefeningen).

Ik kan dan zelf rond 6 uur ook gaan rusten, tot een uur of 12.

Ik twijfel of ik bijvoorbeeld mijn laatste maaltijd op vrijdag een stuk later moet doen (en daarmee de lunch ook, dus alles verder uit elkaar trekken).
Juist wel of geen koffie drinken later op de vrijdag?

Andere tips zijn van harte welkom :).

Groeten!
Isa
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: 24-uursdienst

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Isa,

Lukt het om het op 3 eetmomenten per dag te houden? Of zit hem daar juist het probleem?
Koffie is geen eetmoment, dat mag je gewoon drinken als je daar behoefte aan hebt.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie