Wat is sport?

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Axel Posthumus
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2022, 23:44

Wat is sport?

Bericht door Axel Posthumus »

Wat is de definitie van sporten? Ik fiets in de week circa 4x woonwerk (30k per keer) en kom dan qua hartslag vooral in D2. Is dat sport?
Verder probeer ik 3x per week cardio te doen. Dan gaat de hartslag naar D3-5.
Koen - Sportrusten
Berichten: 904
Lid geworden op: 20 dec 2014, 13:34

Re: Wat is sport?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Axel, 4 x per week woonwerk 30k per keer in D2 is zéker sport. Qua sporten zit je uitstekend. Lukt het ook met voeding? Wat is je doel?

Geluk,

Koen
Axel Posthumus
Berichten: 4
Lid geworden op: 13 jun 2022, 23:44

Re: Wat is sport?

Bericht door Axel Posthumus »

Hi Koen, dank voor je reactie. Nadat ik de vraag over sport had gesteld gingen jullie in het 5kg programma in op de trainingszones en omslagpunt. Heel goed en fijne informatie. Ook voor iemand zoals ik die daar al jaren op sporthorloges en trainingszones traint.

Ik heb daar nog wel een vraagje over. Polar en ook Garmin maken voor mijn gevoel net even gebruik van een andere indeling.

Mijn Garmin zegt bijvoorbeeld dat ik de volgende sportzones heb:
1: 82-97 bpm (Warm-up)
2: 98 - 114 bpm (Makkelijk)
3: 115 - 130 bpm (Aeroob)
4: 131 - 147 bpm (Drempel)
5: > 147 bpm (Maximum)

Klopt het dat D2 overeenkomt met zone 3 en dat mijn omslagpunt dan bij 131 ligt? Of ligt die bij 147 bpm?

Jouw vraag over eten en doel.

Mijn doel is gezond en fit blijven. Ik ben 58 en heb heel veel gesport. Nu ik ouder wordt kan mijn lichaam niet meer dat wat het kon toen ik 20 was. Dat merk ik vooral wanneer ik een sprintje trek tegen mijn zoon van 20. Kansloos! Dat geeft niets maar ik moet wel beter op de balans letten tussen bewegen - eten - rusten. Je herstelt minder makkelijk. Vasten helpt mij dan zeer. Waarom wist ik dat niet eerder. Jullie programma volg ik voor de 2e keer.

Mijn evaluatie in het 5kg programma van vandaag (precies op de helft) is:

======
Ik ben eigenlijk heel tevreden! Wat gaat goed:
16/8 vasten
1xp/w 24 uur vasten
2x eten
Woonwerk fietsen
Elke ochtend 10m power Yoga, 10/15m Wim Hof adem, 10m TM + jullie adem en koud douchen
Gewicht en omgang gaan langzaam omlaag. Volgens mij ok zo.
Beter kan:
Kwaliteit van het eten (1/2 groeten/1/4 koolhydraten/1/4 vlees)
3x /w cardio training (Insanity) in hogere hartslag zones
Lopen durf ik nog niet voor mijn knieën. Gewicht eerst nog wat omlaag (onder 85kg) maar daarna zeker weer proberen :-)
=======
Dank en Gr. Axel
Plaats reactie