Hoge hartslag

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Maartje de Sonnaville
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2018, 20:17

Hoge hartslag

Bericht door Maartje de Sonnaville »

Ik ben op dag 6 met het schema. Bevalt goed, en al 2,5 kilo lichter, maar dat zal voornamelijk vocht zijn.

Wel vind ik het opvallend dat mijn hartslag tijdens het hardlopen ontzettend hoog is. Het gaat ook veel zwaarder dan normaal. Ik vind het een beetje zorgelijk omdat ik ook net aan 100-dagen Sportrusten naar de marathon van Rotterdam begonnen ben. En daarom probeer ik mijn hartslag laag te houden. Niet te doen! Is het combineren van beide programma’s wel zo’n goed idee?

Waarom is mijn hartslag zo hoog en wordt dit beter?
Dank!
Maartje
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hoge hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Maartje,
Maartje de Sonnaville schreef: 10 aug 2021, 21:52 Waarom is mijn hartslag zo hoog en wordt dit beter?
Het is zo voor mij lastig zo op afstand een oorzaak te noemen, daarom hier een aantal redenen:

Loop je nuchter? Als je nuchter loopt terwijl je dat normaal nooit doet kan het zijn dat je hartslag hoger is dan normaal. Als je regelmatig nuchter loopt dan treed er gewenning op en wordt je hartslag "normaler"

Hoe voelde de training? Als de training licht aanvoelde terwijl je hartslag hoog is, is je omslagpunt dan wel goed bepaald?

Klopt de meting? Hartslagmeters die via de pols meten zijn gevoelig voor foutmeting, het horloge een gaatje strakker doen wil meestal wel helpen. Je hartslag moet corresponderen met de intensiviteit, dus als je rustig loopt is je hartslag lager dan als je snel loopt. Als je gevoel niet correspondeert met je hartslag dan kan dit heel goed een indicatie zijn dat de meting niet klopt.

Overigens kun je de programma's prima combineren. Het hardlopen ondersteunt het afvallen, je verbruikt immers meer energie. En tijdens het hardlopen kun je niet eten :D

Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.

Blijde groet,
Rob
Maartje de Sonnaville
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 jan 2018, 20:17

Re: Hoge hartslag

Bericht door Maartje de Sonnaville »

Dag Rob,

Dank voor je snelle antwoord!
Nee, het lopen voelde ook loodzwaar, zelfs maar gaan wandelen tussendoor. Dus het gevoel klopt bij de hartslag.
En ik liep niet nuchter (moet er ook nog niet aan denken).
Maar even kijken hoe het zich ontwikkelt. Misschien heeft het met de overgang van suiker- naar vetverbranding te maken, ik lees wel zoiets in eerdere berichten.
Fijn dat beide programma’s wel samengaan!
Dank en groet!
Maartje
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hoge hartslag

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Prima, mocht je nog ergens tegenaan lopen horen we het graag!

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie