Intensief sporten en voldoende binnen krijgen

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Brenda Burrichter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2021, 15:04

Intensief sporten en voldoende binnen krijgen

Bericht door Brenda Burrichter »

Helaas, het leven kwam er afgelopen maand heel hard tussendoor gedenderd. Hierdoor heb ik het programma wel in mijn mailbox gekregen, maar er eigenlijk niet echt aan deelgenomen. Ik hoop het een nieuwe kans te geven als ik iets meer rust ervaar.

Ik merk echter dat ik onzeker word van de koolhydraatbeperking daar het gedeeltelijk in tegenspraak is met de theorie van "sportvoeding". Aangezien binnenkort de trainingen weer gerichter zullen zijn en mijn gewicht echt wel wat omlaag moet, stel ik hier toch even mijn vragen: in hoeverre is het programma te combineren met intensief sporten (5 keer in de week)? En hoe zorg je ervoor dat je voldoende kcal binnenkrijgt als je niet goed instaat bent te vertrouwen op je hongergevoel?
Ik wil nog altijd wat kilo's kwijt, maar ik wil ook geen schade aanrichten door het trainen in combinatie met het voedingspatroon. Hopelijk raak ik door het antwoord mijn onzekerheid wat kwijt en kan ik binnenkort vol goede moed het programma opnieuw volgen.

Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Intensief sporten en voldoende binnen krijgen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

ha beste Brenda,

het is prima om wat koolhydraten te eten, liefst vooral vanuit je groenten, fruit en langzame koolhydraten als zilvervliesrijst, pasta off quinoa.
Stel dat je op actieve dagen 2 maaltijden met een beetje koolhydraten vanuit rijst/pasta/quinoa neemt en je 3 maaltijd zonder.
Gewoon eens uittesten hoe dat gaat. Op je niet-sportdagen neem je dan nog wat minder koolhydraten.
ga uit van 25% van je maaltijd als koolhydraten in de vorm van rijst/pasta/quinoa.

je zult merken dat je daar prima op kunt sporten.

groetjes Janneke

Brenda Burrichter
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 apr 2021, 15:04

Re: Intensief sporten en voldoende binnen krijgen

Bericht door Brenda Burrichter »

Ha beste Janneke,

Bedankt voor de tips mbt de koolhydraten. Ik kan vrij goed nuchter sporten bij (extensieve) trainingen
Maar hoe zorg je dat je bij dit programma geen te grote energie tekorten opbouwt, zodat je lichaam in spaarstand schiet of later een inhaalslag pleegt?

Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 870
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Intensief sporten en voldoende binnen krijgen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Door drie goed gevulde maaltijden te eten.
Op dagen dat je intensief sport, wat (goede) koolhydraten toe te voegen bij één of twee maaltijden.
En je koolhydraten het liefst uit je groenten en fruit haalt.
Met drie goed gevulde maaltijden bouw je geen energietekorten op en blijft je lichaam juist lekker aan het werk voor je.
Zo schiet je lijf niet in de stress en dus de spaarstand.

Groetjes Janneke

Plaats reactie