Ademhaling heuvel op

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Hilde Pouwels
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 apr 2021, 19:20

Ademhaling heuvel op

Bericht door Hilde Pouwels »

Ik woon in een voor Nederlandse begrippen heuvelachtige omgeving. Ik vind het moeilijk om heuvelop langer uit te ademen dan in en mijn hartslag in D2 te houden, ook wanneer ik heel rustig loop. Zou ik dit kunnen trainen of hoort dit gewoon bij heuvels lopen?
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Ademhaling heuvel op

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Hilde,

Grappig, een soortgelijk vraag net in een andere rubriek beantwoord :)

De truc bij het bergop lopen is om je stapfrequentie hoog te houden: met andere woorden: snelle kleine stapjes. Je snelheid, en daarmee ook je hartslag, regel je dan door je staplengte groter en kleiner te maken. Vergeet even je ademhaling en focus je op je hartslag.

Als dat goed focus dan weer op je ademhaling. Ik tel altijd mijn passen bij het hardlopen en doe dan meer of evenveel passen bij het uitademen als bij het inademen. Dus bijvoorbeeld 3 passen inademen, 5 passen uitademen (bij het vogels kijken)
Als je sneller gaat dan mag je evenveel stappen doen bij het inademen als het uitademen. Dus bij wedstrijden adem ik 2 passen in, 2 passen uit.

Tenslotte:
Stel je ademhaling ten dienste van het hardlopen en niet andersom: dus kies niet een adempatroon en ga daarna hardlopen, maar kies een hartslag/tempo en kijk dan bij welke ademhalingsfrequentie je daarbij het lekkerste loopt! En het kan dus ook best zo zijn dat dit aan het begin van je lange duurloop anders is dan aan het einde.

Blijde groet,

Rob
Plaats reactie