IF en 30 dagen programma

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Petra Kooistra
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 apr 2021, 21:53

IF en 30 dagen programma

Bericht door Petra Kooistra »

Goedemorgen, sinds anderhalf jaar eet ik alleen tussen 12.00 en 19.00. Ik voel me hier heel goed bij. Sporten in de ochtend gaat heel goed en mijn darmen hebben meer rust waardoor ik minder klachten ervaar. Ik lunch om 12.00 eet mijn 'ontbijt' rond 15.00 en diner rond 18.00.
Nu is mijn probleem wel dat ik veel snaaitrek heb tussen 15.00-18.00. Onbeersbaar soms. Hou ik dan eigenlijk mijn bloedsuiker hoog door rond 15.00 nog te eten waardoor de snaaitrek er is? Of hoe plan ik het in als ik deze beperkte etenstijd wil houden?
Ik heb dit overigen ook als ik in de ochtend al begin met eten. Maar dan is hij er meerdere keren per dag.
Dit is dan ook mijn voornaamste doel, die vreettrek de baas worden. Dan komen die kilo's vanzelf wel :-)
Hoe zou ik mijn drie maaltijden anders kunnen verdelen? Belangrijk voor mij is wel dat ik met mijn gezin mee kan lunchen en dineren.
Bedankt alvast voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: IF en 30 dagen programma

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Petra,

Goed dat je even mailt.

Als je een onbeheersbare snaaitrek hebt, kan dat verschillende dingen aangeven:
Je hebt te weinig gegeten waardoor je brein in standje 'hangry' gaat. Dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je maaltijden goed vullend zijn.
Je lijf is nog niet gewend aan de vetten als brandstof en functioneert nog graag op je snelle suikers. Dan is het helpend om je maaltijden iets voller te maken met vetten en eiwitten zodat je langer verzadigd bent en zo je honger te lijf gaat. Je kunt bv wat ongebrande noten, zaden en pitten, olijfolie, vis, ei of avocado toevoegen aan je maaltijd. Je lijf heeft meestal één of twee weken nodig om de vetten als voornaamste brandstof te gaan herkennen en gebruiken, het is dus ook even door de zure appel heen want het wordt echt minder. Ik verwacht dat dat bij jou niet speelt omdat je al anderhalf jaar vast.
Je kunt ook veel onrust in je lijf hebben waardoor je lijf ook de suikers als voornaamste brandstof verkiest. Dan is het helpend om een aantal keer per dag een rustmomentje te pakken door je ademhaling even onder de loep te nemen en met een stiltemomentje je lijf in rust te brengen. Ook hierbij help je je lijf door wat extra eiwitten en vetten toe te voegen en zo je lijf ook meer in rust te brengen.

Je kunt ook boekje 5 kilo kwijt lezen, die staat in je dashboard. Een boekje over vetverbranding en een hoop recepten.
Groetjes Janneke
Petra Kooistra
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 apr 2021, 21:53

Re: IF en 30 dagen programma

Bericht door Petra Kooistra »

Ah, dankje Janneke. Ik denk dat het dan de onrust is. Die ervaar ik veel en vaak. Ik wist niet dat je dan ook meer op de suiker verbranding gaat.
Ik ben ook met Tem je Brein gestart dus ik hoop dat dat dan meer rust brengt!
Verder probeer ik meer vetten toe te voegen met noten, zaden en pitten en olijfolie. Maar ik kan het met noten dan vaak niet bij één handje houden 🙂
Richt mijn pijlen op de ontspanning!
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: IF en 30 dagen programma

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Goed dat je met je ontspanning aan de slag gaat, daar zal voor jou echt een enorm voordeel te halen zijn inderdaad.
Veel succes en tot horens,

Groetjes, Janneke
Patricia Vos
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 apr 2021, 07:39

Re: IF en 30 dagen programma

Bericht door Patricia Vos »

Goedemorgen,

Sinds een jaar ben ik bezig met IF en herken volledig wat je zegt. Zowel qua snaaien en onrust maar ook de positieve effecten van if.
Nu ben ik sinds twee weken bezig met ademhalingsoefeningen na het wakker worden. (De dag rustig beginnen zeg maar) dit lijkt wel wat te doen.
dat van de noten herken ik ook helaas. Bij m'n eerste eetmoment (12.00) pak ik een paar paranoten erbij. Grote vol gezonde vetten noten, maar niet zo lekker dat ik er een halve zak van weg wil kauwen... Maar prima om erbij te hebben. Ik merk dat dit er voor zorgt dat ik minder last van snaailust heb.

Misschien iets om te proberen.
Groetjes
Patricia
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: IF en 30 dagen programma

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Mooie aanvulling! Dank je wel!
Petra Kooistra
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 apr 2021, 21:53

Re: IF en 30 dagen programma

Bericht door Petra Kooistra »

Patricia Vos schreef: 02 mei 2021, 08:26 Goedemorgen,

Sinds een jaar ben ik bezig met IF en herken volledig wat je zegt. Zowel qua snaaien en onrust maar ook de positieve effecten van if.
Nu ben ik sinds twee weken bezig met ademhalingsoefeningen na het wakker worden. (De dag rustig beginnen zeg maar) dit lijkt wel wat te doen.
dat van de noten herken ik ook helaas. Bij m'n eerste eetmoment (12.00) pak ik een paar paranoten erbij. Grote vol gezonde vetten noten, maar niet zo lekker dat ik er een halve zak van weg wil kauwen... Maar prima om erbij te hebben. Ik merk dat dit er voor zorgt dat ik minder last van snaailust heb.

Misschien iets om te proberen.
Groetjes
Patricia
Goedemorgen, bedankt voor je reactie! Heel herkenbaar.
Vlak voor het 5 kilo kwijt programma ben ik gestart met Tem je Brein. Ik sta nu iedere morgen een uur eerder op en doe de ademhalingsoefeningen. Ook tussendoor ben ik veel meer met ademen/ ontspanning (ook in bewegen, niet alleen maar sneller en meer) bezig. Merk inderdaad dat dit werkt.
Als onze drie kinderen lekker aanwezig zijn, ik veel te doen heb en het wat vol en druk wordt in m'n hoofd dàn ga ik zoeken. Blijkbaar lijk ik dan die snelle suikers nodig te hebben. Wat ik nu probeer is om dan juist de ontspanning te zoeken of juist lekker te gaan bewegen.
Met vallen en weer opstaan leer ik mezelf in dat stuk beter kennen. Maar wat een proces is dat 🙂

Erg grappig dat je dat zegt van die Paranoten. Dat heb ik zelf ook op die manier ontdekt. Daarvan kan ik er een paar nemen en stoppen. Maar van amandelen... O, die zijn veel te lekker voor maar een handje 😜

Fijne dag!
Plaats reactie