Sporten oppakken na COVID-19

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Pieneline
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2020, 23:36

Sporten oppakken na COVID-19

Bericht door Pieneline »

In oktober ben ik geveld door COVID-19.
Mijn energie is naar een nog minder dan een nulpunt gedaald.
Ook mijn hartslag en ademhaling is compleet verstoord.
Normaal liep ik prima weer lekker 5 km en deed wat krachttraining maar nu lijk ik maar niet terug te kunnen komen op voor mij een basisconditie. En ja daarbij ben ik zwaarder geworden en voel me futloos. Tijd om dit programma te starten en dan als beginner te gaan hardlopen. Maar zijn er nog extra aandachtspunten waar ik rekening mee kan houden zodat ik goed blijf herstellen en geen roofbouw pleeg op mijn lichaam?
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Sporten oppakken na COVID-19

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Pieneline,

Wat vervelend dat de naweeën van covid zo hevig zijn he?

Het is supergoed dat je opstart met het 5 kilo kwijt programma. Daarin komt het lopen, de ademhaling en de voeding samen.
Een heel mooi startpunt.

Wat een goede tip voor nu is: gebruik echt het beginnersschema en loop zo langzaam dat je eigenlijk denkt: is dit niet bijna wandelen?
Dat is voor nu het juiste tempo, zo vraag je niet teveel van jezelf en kun je weer gaan opbouwen.
Jezelf goed monitoren is ook belangrijk: hoe voel je de 36u na het lopen. Vraagt het veel energie en ben je er van uitgeput? Of merk je dat je weer aan het opbouwen bent? Merk je dat het té zwaar is, kun je er ook voor kiezen om eerst te gaan wandelen op een wat hoger tempo.

Heel veel succes met het opbouwen!

Groetjes Janneke
Pieneline
Berichten: 2
Lid geworden op: 23 mar 2020, 23:36

Re: Sporten oppakken na COVID-19

Bericht door Pieneline »

Ga ik zeker doen Janneke,
Eerst liep ikmwel 15 km en ook trainen voor een halve marathon deed ik. Maar sinds afgelopen zomer na een aanrijding met nekklachten gevolgd door COVID een half jaar niets gedaan. Daarom ben ik inderdaad begonnen met het beginners schema en bouw langzaam op. Daarnaast wandel ik twee tot drie maal daags 45-60 min met de hond.
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Sporten oppakken na COVID-19

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Zo, dan is 2020 een mooi jaar om achter je te laten.

Mooi dat je er ook bij wandelt, zo bouw je weer lekker op.

Veel succes.

Groetjes Janneke
Ron G
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jan 2021, 16:00

Start -5 in 30 dgn

Bericht door Ron G »

Beste Janneke, ik ben vandaag beginnen programma - 5 kilo dertig dagen , ook wil ik gelijk beginnen met If , wat ik merk als ik 2 maaltijden eet, ik het gevoel heb dat ik moet proppen en bang dat ik te weinig voeding binnen krijg. In hoeverre past het voedingsschema ? Heb je hiervoor aanbevelingen.
Gr Ron
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Sporten oppakken na COVID-19

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi Ron, het verschil tussen het 5 kilo kwijt programma en het IF is het aantal maaltijden per dag.
Bij het 5 kilo kwijt is dat 3 maaltijden per dag en bij IF 2 maaltijden per dag.
Wat is jouw doel? Wat maakt dat jij het idee hebt dat je aan het proppen bent?
Proppen is niet nodig. Als je merkt dat je bang bent om te weinig te eten op een dag in twee maaltijden, kun je eerst kiezen voor drie maaltijden per dag.
Dan maak je van je lijf een flexibele verbrandingsmachine, word je gevoeliger voor insuline en leptine en merk je dat je minder voeding nodig gaat hebben. Dan is de stap naar 2 maaltijden logischer.

Hoe zou ik je verder kunnen helpen met je vraag rondom je voedingsschema?

Heb je de recepten gezien in het programma?

groetjes Janneke
Ron G
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jan 2021, 16:00

Re: Sporten oppakken na COVID-19

Bericht door Ron G »

Hoi Janneke,

Dank je wel, als ik het goed lees kan ik het voedingsschema wat jij meestuurt dus wel binnen die 8 uur eet window doen van If doen. Mijn doel is om af te vallen en weer fit te worden. Ben ook bezig met programma “ koud douchen en mediteren” . 😃 mooi hoe jullie mij ( ook andere) kunnen enthousiasmeren.
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Sporten oppakken na COVID-19

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Jazeker, dat klopt ja!

Goed te horen hoe je alle onderwerpen beet pakt, Ron!

Mooi werk!

Op naar een fit lijf.

Groetjes Janneke
Patricia070
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 dec 2016, 13:16

Re: Sporten oppakken na COVID-19

Bericht door Patricia070 »

Pieneline schreef: 26 jan 2021, 22:26 Ga ik zeker doen Janneke,
Eerst liep ikmwel 15 km en ook trainen voor een halve marathon deed ik. Maar sinds afgelopen zomer na een aanrijding met nekklachten gevolgd door COVID een half jaar niets gedaan. Daarom ben ik inderdaad begonnen met het beginners schema en bouw langzaam op. Daarnaast wandel ik twee tot drie maal daags 45-60 min met de hond.
hi Pieneline,
Ik heb ook net Covid achter de rug en heb daar nog last van. Via de huisarts kun je een verwijzing krijgen voor een COVID-revalidatieprogramma. Dan ga je met een fysio aan de slag om te ontdekken waar je staat en hoe je slim kunt opbouwen. Bij een gewoon opbouwschema (1 min dribbelen, 1 min wandelen) kun je zelfs al te snel gaan. Dus mocht je er nog mee worstelen, dan is dit misschien wat voor je. Succes en beterschap. En op naar uiteindelijk weer een halve marathon. Ik ga er ook voor ;-)
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Sporten oppakken na COVID-19

Bericht door Janneke - Sportrusten »

wat een mooie tip, dank je wel!
Schullie
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jan 2017, 08:05

Re: Sporten oppakken na COVID-19

Bericht door Schullie »

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die goede ervaringen hebben met opbouw van sporten postcorona?

Ik struggle wat daarmee, zelfs 3x4 min. hardlopen in laag tempo en lage hartslag kan naderhand al te veel blijken en leiden tot belemmerende vermoeidheid. Ik heb gemerkt dat duurbelasting (hardlopen) lastiger is dan interval. Op redelijke dagen kan ik bijv lichte bootcamp beter hebben dan hardlopen. Ik wil proberen of touwtje springen kan en iets doet.
Met fysio zit ik nog in de fase van binnen de nauwere grenzen leren blijven.

Wie heeft goede ervaringen hiermee die werken?
Zou zo graag wat in conditie blijven en niet nog futlozer worden.


Groet Wilma
Patricia070
Berichten: 6
Lid geworden op: 31 dec 2016, 13:16

Re: Sporten oppakken na COVID-19

Bericht door Patricia070 »

Hoi Schullie, ik heb het ook maar geaccepteerd dat veel nog niet lukt. Gisteren op advies fysio 8x een halve (!) minuut dribbelen als training. Eerder deed ik 4 km maar lag er daarna af. Nu verheug ik mij op het uitbreiden van die 30 seconden, hopelijk morgen groen licht voor 45. Opbouwen ipv teruggefloten worden door je lijf. Het is natuurlijk wel een mentale reset als je duurlopen gewend was. Wat mij trouwens opviel bij de fysio is dat de roeimachine goed effect had op m’n adem. Ik heb er meteen ook een aangeschaft en roei overdag korte stukjes om daarmee adem dieper te krijgen en ook om fitter te worden. Misschien is er nu ook voor jou een andere manier van bewegen heilzaam om er naast te doen? Succes en sterkte!!!!
Ps ik blijf geloven in cpc 21km in het najaar ☺️
Schullie
Berichten: 7
Lid geworden op: 02 jan 2017, 08:05

Re: Sporten oppakken na COVID-19

Bericht door Schullie »

Dank Patricia voor je reactie, zo helpend om soortgelijke verhalen van anderen te horen!
Acceptatie is wel een ding als je gewend bent fit door het leven te gaan.
Van 30 naar 45 seconden is ook vooruitgang! 💪
Goed dat je er zo naar kan kijken.
Roeien ga ik onderzoeken. Veel succes en groet, Wilma
lboldingjansen
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 mei 2020, 08:21

Re: Sporten oppakken na COVID-19

Bericht door lboldingjansen »

Hallo,
Belangrijk in herstel na COVID 19 is aandacht voor beweging maar ook voeding. Gezonde voeding met aandacht voor voldoende eiwitten en energie is erg belangrijk. Je kunt via de huisarts je laten doorverwijzen naar een dietist en fysio voor een herstelprogramma.Samenwerking tussen fysio en dietist is belangrijk hierin.
Succes met je herstel.
Groetjes Lida Bolding dietist en sportrustenfan😀
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Sporten oppakken na COVID-19

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Wat goed om te horen, Lida! Dank je wel!
Plaats reactie