Zin in zoet

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Petra Boon
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 apr 2020, 20:10

Zin in zoet

Bericht door Petra Boon »

Hoi,

Hoe komt het toch dat ik na een maaltijd -maakt eigenlijk niet uit wat ik eet- altijd zo een zin in zoet heb? En ben natuurlijk benieuwd of er een manier is om dit te voorkomen.

groet,
Petra
Dorien de Boef
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2020, 09:13

Re: Zin in zoet

Bericht door Dorien de Boef »

Ik lees mee, want dit heb ik ook! Ik los het nu trouwens op door een dadel of een mandarijntje te eten na de lunch (bij het ontbijt eet ik altijd al fruit). En ‘s avonds smokkel ik er vaak een stuk pure chocolade achteraan. :)

Maar de oorzaak zou ik ook willen weten.
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Zin in zoet

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi Dorien en Petra,

Dat is een interessante vraag waar niet een eenduidig antwoord op gegeven kan worden.
Ik herken het wel want ik had daar ook altijd last van.

Er kunnen eigenlijk verschillende oorzaken spelen: het kan zijn dat je te snel of te weinig gegeten hebt waardoor je nog niet genoeg verzadigd bent, het kan zijn dat je te weinig afwisselend eet, als je koolhydraatarm eet, kun je trek krijgen in zoet omdat je té weinig koolhydraten eet. Dat kun je voorkomen door een beetje kolhydraten te nemen, bv zoete aardappel, of je voegt wat fruit toe aan je maaltijd. Het kan ook zijn dat het een gewoonte is: dat je altijd zoete toetjes hebt gegeten na het eten waardoor je brein ook zoet verwacht ná de maaltijd. Dit is een kwestie van nieuwe gewoontes aanleren, wat overigens best lang kan duren. Je maaltijd afsluiten met wat zoet fruit kan dan een mooi alternatief zijn. Het kan ook zijn dat je lijf AAN staat. Als er onrust speelt in je leven, en dat zorgt ervoor dat je onvoldoende kunt ontspannen, dan is je lijf gewend om suikers als voorkeursbrandstof in te zetten, dan kan dat tot effect hebben dat je trek blijft houden in zoet.

Het is voor jezelf een beetje uitpluizen waar het voor jou in zit.
Goed gevulde maaltijden, veel water drinken, maaltijden met daarin afwisselende producten helpt allemaal mee om de drang te gaan weerstaan.

Groetjes Janneke
Petra Boon
Berichten: 3
Lid geworden op: 07 apr 2020, 20:10

Re: Zin in zoet

Bericht door Petra Boon »

Dank voor uitleg en tips Janneke en Dorien.
Te snel eten herken ik wel. Ik ga eens wat experimenteren.
Misschien dat een ademhalingsoefening voor het eten ook helpt;-)
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Zin in zoet

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Ademhalingsoefeningen gedurende de dag kunnen echt goed helpen om onrust uit je lijf te krijgen ja...
Dat is daardoor helpend voor je vetverbranding.

Succes.

Groetjes Janneke
simone van dijk
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 aug 2022, 12:46

Re: Zin in zoet

Bericht door simone van dijk »

Ik herken dit ook (ben net begonnen , dus reageer ik nu pas)
ik heb uit een andere betrouwbare bron (zoveel gelezen in 30 jaar, weet niet meer waar precies) dat het inderdaad kan liggen aan te snel of te zwaar/veel eten tegelijk: je lichaam wil dan snel hard aan het werk daarmee en vraagt om snelle energie.
Rust brengen en langzaam eten zodat je goed voelt wanneer je genoeg hebt, heeft mij goed geholpen..
Ben gestopt met biefstuk, want dat was helemaal erg. 😁 Dan schoot ik uit met het dessert 🤣
Plaats reactie