100 dagen programma en 5kg programma samen

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Joris Buijtenweg
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 apr 2020, 17:53

100 dagen programma en 5kg programma samen

Bericht door Joris Buijtenweg »

Hallo,

Nu op dag 10 met "tem je brein" en het "100 dagen programma'. Het gaat lekker, merk dat het lopen makkelijker wordt en herstel wonderbaarlijk snel na een loop. Ik ben wel erg moe enkele dagen in de week dus dan lig ik om 21 uur al te slapen.
In mei wil ik ook nog starten met het 5 kg programma, is dit überhaupt allemaal te combineren?
gr Joris
ps ander vraagje eigenlijk niet voor hier; mag ik afstand km verhogen in het 100 dagen programma?
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: 100 dagen programma en 5kg programma samen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Ha beste Joris,

Jij dacht; ik doe gewoon even een drie maanden plan in één maand he :-)

Het is heel mooi om te lezen dat het lopen al makkelijker gaat en dat je herstel zo ontzettend goed is.

Dat je moe bent, kan natuurlijk aan 100 dingen liggen; het is vooral heel goed dat je je rust pakt en dus eerder gaat slapen.

Je kunt het 5 kg kwijt programma zeker combineren met alles wat je doet; het is even de vraag hoeveel informatie je wil verzamelen en of je dat dan nog allemaal kunt overzien.

Het is een gevaar dat je zo hard met van alles en nog wat bezig bent dat je te snel verschiet van het één naar het ander en dan dingen niet volledig eigen maakt, dat zou zonde zijn. Of dat het zoveel wordt, dat de klad er in vliegt. Ook dat zou zonde zijn omdat dan het gevaar is dat er niets meer van overblijft.

Je kilometers verhogen kan. Maar ook hier; let op dat je je niet te enthousiast van start gaat. Waar zat je aan te denken?

Je bent nu bezig met het beginnersschema, je kunt nu al de overstap maken naar het 10km schema.

Groetjes Janneke
Joris Buijtenweg
Berichten: 29
Lid geworden op: 11 apr 2020, 17:53

Re: 100 dagen programma en 5kg programma samen

Bericht door Joris Buijtenweg »

Hoi Janneke,

"tem je brein" is klaar als het "5 kg programma begint" dus dat kan ik makkelijk aan nu ik toch nog vroeger wakker ben :).
Mijn gezin gaat mee eten dus dat zijn twee vliegen in 1 klap.
Ik volg niet het beginnersprogramma maar de 10 km en ik zal deze maar niet gaan verhogen maar gewoon rustig doorgaan.

Samen sterk morgen vroeg vogels kijken om half 6.

mooi en geniet van alles

gr Joris
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: 100 dagen programma en 5kg programma samen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Prachtig prachtig mooi Joris, dan kun je het perfect combineren.

Succes, je gaat lekker zo!

groetjes Janneke
Marije Rosens
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2020, 10:29

Re: 100 dagen programma en 5kg programma samen

Bericht door Marije Rosens »

Hallo Janneke,

voor mij geldt het omgekeerde, ben nu op dag 4 van het 5kg-programma en heb gisteren 5 km hard gelopen. Dit was erg zwaar terwijl ik tot aanvang Corona al op 20km trainen zat. En bijvoorbeeld afgelopen zondag met gemak 10 km in 8,5km/uur gelopen heb.
Concreet: eigenlijk wil ik zondag starten met het 100 dagen programma maar is dit wel verstandig omdat ik net met het 5kg-programma ben begonnen?

Groet Marije
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: 100 dagen programma en 5kg programma samen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Marije,

Goed dat je mailt!

Als je op dag 4 zit en het lopen voelt zwaar, dan gaat het goed ;-)
Dan is je lijf al een omslag aan het maken van suiker- naar vetverbranding, dat is enorm wennen voor je lijf.
Dat duurt eventjes; je kunt je echt minder fit gaan voelen, hoofdpijn krijgen, bij het hardlopen gaat je hartslag sneller omhoog (voor het verbranden van vetten heb je meer zuurstof nodig, dus gaat je hart sneller pompen). Dat zijn allemaal goede tekens (sorry!) en dat wordt echt minder (jeah!), bij de één is dat na 1 week, bij de ander na 3 weken.
Het is goed om veel water te drinken in deze periode.

Die 20 km komt weer, echt waar.

Succes,

Groetjes Janneke
Marije Rosens
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 mei 2020, 10:29

Re: 100 dagen programma en 5kg programma samen

Bericht door Marije Rosens »

Hartelijk dank voor je positieve en snelle reactie Janneke.

Sorry dat ik toch nog ff vraag: wat is het advies? zondag wel of niet starten met het 100 dagen hardlopen programma? En dan wil ik het schema voor een halve marathon pakken.

Groetjes van Marije,
die nu je heerlijke ei-kaas-bietjes-wraps aan het eten is
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: 100 dagen programma en 5kg programma samen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Ha Marije,

Haha, de wraps zijn lekker he?!

Je kunt morgen zeker beginnen met het halve marathonschema. Je snelheid komt vanzelf terug, als je je nu nog niet teveel richt op de snelheid maar lekker lopen, dan komt dat helemaal goed :-)

Lieve groeten, Janneke
Plaats reactie