Omslagpunt

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Petra Koolhaas

Omslagpunt

Bericht door Petra Koolhaas »

Hallo,
Is je omslagpunt de hartslag die je hebt bij de overgang van D2 naar D3? Ik heb een inspanningstest gedaan waarbij ik 5 zones heb teruggekregen. En een VAT waarde 161, RCP 179 en HF max 186. Overgang zone 2 naar 3 bij HF 170 en zone 3 naar 4 175.
Met zoveel uitslagen ben ik niet zeker van wat jullie bedoelen met je omslagpunt. Overigens was dit een test op de fiets.

RunningRob - Sportrusten

Re: Omslagpunt

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Petra,

Je omslagpunt is de bovengrens van D3:
https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/

Als je 5 zones hebt gekregen is het de grens tussen de 4e en de 5e zone. Je RCP waarde is je omslagpunt.

Kijk even goed naar de omschrijving bij de test of de hartslagen gelden voor op de fiets is of voor het hardlopen. Als het er niet staat, dan zijn de waarden waarschijnlijk voor om de fiets. Voor het hardlopen mag je 10 - 15 slagen bij je omslagpunt optellen. Of je vraagt het even na bij diegene waar je de test hebt gedaan.

Blijde groet,
Rob

Petra Koolhaas

Bericht door Petra Koolhaas »

Hallo Rob,
Dank voor.je antwoord.
Mijn RCP is 179 dus dat zou dan het omslagpunt zijn begrijp ik. De test was op de fiets. Dus als ik daar 10.slagen bij opstel zou.mijn omslagpunt voor het hardlopen 189 zijn. Dat is ook mijn maximale hartslag. Dat gaat niet lukken. Iets klopt er niet denk ik.......

RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Petra,

Je kunt voor de zekerheid even navragen bij het centrum waar je de test hebt laten uitvoeren.

Het tweede wat je kunt doen is aan de hand van het omslagpunt je schema opstellen en gaan trainen. En dan eens kijken hoe het gaat.
Heb je een bepaald doel voor ogen?

Blijde groet,
Rob

Plaats reactie