Zware benen en onbehagen gevoel

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Patricia van Ojen
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:07

Zware benen en onbehagen gevoel

Bericht door Patricia van Ojen »

Dag,

Voor mij is dit dag 4 en ik voel me beroerd. Zware benen, erge hoofdpijn en een gevoel van onbehagen. Ik wil sporten maar weet niet of dit gaat lukken. En is dit wel verstandig als ik me zo voel? Of gaat dit me juist helpen? En is dit dan de overgang van suiker-naar vetverbranding? Ik had dit namelijk niet al op dag 4 verwacht.

Groeten, Patricia
Koef
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:50

Re: Zware benen en onbehagen gevoel

Bericht door Koef »

PatriciavanOjen schreef: 17 jan 2020, 11:26 En is dit wel verstandig als ik me zo voel? Of gaat dit me juist helpen?
Ik ben totaal geen expert, maar ik kan wel met zekerheid zeggen dat als ik me zou voelen zoals jij het omschrijft, ik niet zou gaan sporten. Misschien dat een beetje meer context helpt bij het beantwoorden van je vragen;
- Eet je wel genoeg? Misschien is een betere vraag; wat eet je zoal op een dag?
- Eet je koolhydraten of ben je op een dieet waarbij je zo min mogelijk koolhydraten eet? (Indien je weinig tot geen koolhydraten eet, dan verklaart dat je gevoel grotendeels)
- Slaap je genoeg?
- Ben je naast het hardlopen de rest van de dag ook actief bezig (op werk bijvoorbeeld)?
- Beoefen je naast hardlopen nog andere sporten?
Patricia van Ojen
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 dec 2015, 22:07

Re: Zware benen en onbehagen gevoel

Bericht door Patricia van Ojen »

Dag Koef,

Een antwoord op je vragen;
- Eet je wel genoeg? Misschien is een betere vraag; wat eet je zoal op een dag?
Ik ben dinsdag gestart met het 30 dagen 5 kilo kwijt programma. Ik eet drie maaltijden per dag en koolhydraat arm.
- Eet je koolhydraten of ben je op een dieet waarbij je zo min mogelijk koolhydraten eet? (Indien je weinig tot geen koolhydraten eet, dan verklaart dat je gevoel grotendeels)
Dat klopt dus :)
- Slaap je genoeg?
Nee, ik denk te weinig. Deze week 5 a 6 uurtjes per nacht
- Ben je naast het hardlopen de rest van de dag ook actief bezig (op werk bijvoorbeeld)?
Ja, maar vandaag juist vrij van werk. Activiteiten zit dan naast het werk ook in het fietsen naar werk en terug (1,5 uur heen/terug).
- Beoefen je naast hardlopen nog andere sporten?
Ik doe aan krachttraining 2x per week.

Groeten,
Patricia
Koef
Berichten: 38
Lid geworden op: 22 nov 2019, 07:50

Re: Zware benen en onbehagen gevoel

Bericht door Koef »

Hi Patricia,

Je vroeg in je eerste bericht ook "En is dit dan de overgang van suiker-naar vetverbranding?". Het antwoord daarop is ja :D . Je lichaam moet wennen aan het gebruiken van vet als brandstof en dat verklaart, volgens mij, minimaal 90% van je klachten. Ik denk dat Janneke je hier iets meer informatie over kan geven, zij weet veel meer dan ik van een dergelijk dieet. Ik weet niet hoe lang je lichaam doet over het wennen aan dit nieuwe dieet maar ik kan je wel geruststellen; je zal je een stuk beter voelen over een aantal dagen (gok ik!) :). Goed om te lezen dat je buiten het hardlopen ook nog ontzettend actief bezig bent, dat gaat helemaal goed komen met jou. Keep up te good work!

p.s. Een half uur meer slaap zou geen kwaad kunnen denk ik, zeker omdat je zo actief bent.
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Zware benen en onbehagen gevoel

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Patricia en beste Koef,

Ja, de switch maak je al snel, het is dus zeker niet gek dat je op dag 4 al merkt dat je lijf zich niet fit voelt.
Doordat je lijf vetzuren gaat inzetten als brandstof ipv glucose voelt dat als een 'schok' voor je lijf.
Als je merkt; help; ik voel me zo beroerd, ik wil niet sporten; luister dan vooral naar je lijf en las rust in!

Je hebt enorm veel beweging dus daar zal het niet aan liggen.

Probeer tijdens deze momenten veel water te drinken en het toevoegen van wat extra zouten kan geen kwaad omdat je deze meer afscheidt tijdens het maken van de switch naar vetverbranding.

Veel succes Patricia!

Hartelijke groeten, Janneke
Plaats reactie