Moeite met hardlopen bij start programma

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Corinez
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jan 2020, 16:50

Moeite met hardlopen bij start programma

Bericht door Corinez »

Sinds anderhalve week ben ik gestart met het programma en heb ik mijn eetpatroon dus omgegooid. Sindsdien valt het hardlopen mij erg zwaar. Ik heb mijn rondjes al verkort en wandel een stukje tussendoor, maar ook dan valt het mij zwaar. Vooral mijn benen, die voelen loodzwaar. Herkennen jullie dit?
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Moeite met hardlopen bij start programma

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Corine,

Dank je wel voor je bericht.

Het hardlopen kan zeker zwaar voelen; zware benen, kramp, wat minder fit voelen, hoofdpijn... dat hoort er aan het begin (helaas) even bij maar is wel een goed teken. Dat betekent dat je de switch maakt van suiker- naar vetverbranding. Het wordt ook wel 'ketogriep' genoemd. Omdat je je energie uit vetten gaat halen en niet meer (volledig) uit koolhydraten. Je energie haalde je dus uit glucose en je lijf schakelt over op het verbranden van vetzuren. Doordat je nieuwe eetpatroon er anders uitziet dan je gewend was, ervaart je lijf dat als 'schok'.
Vooral wel blijven bewegen, veel water drinken en wat extra zouten toevoegen kan helpen om er goed doorheen te komen, Corine.

Het gaat over, probeer vooral door te zetten!

Succes Corine,

Hartelijke groeten,
Janneke
Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 1066
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: Moeite met hardlopen bij start programma

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Corine,

Dank je wel voor je bericht.

Het hardlopen kan zeker zwaar voelen; zware benen, kramp, wat minder fit voelen, hoofdpijn... dat hoort er aan het begin (helaas) even bij maar is wel een goed teken. Dat betekent dat je de switch maakt van suiker- naar vetverbranding. Het wordt ook wel 'ketogriep' genoemd. Omdat je je energie uit vetten gaat halen en niet meer (volledig) uit koolhydraten. Je energie haalde je dus uit glucose en je lijf schakelt over op het verbranden van vetzuren. Doordat je nieuwe eetpatroon er anders uitziet dan je gewend was, ervaart je lijf dat als 'schok'.
Vooral wel blijven bewegen, veel water drinken en wat extra zouten toevoegen kan helpen om er goed doorheen te komen, Corine.

Het gaat over, probeer vooral door te zetten!

Succes Corine,

Hartelijke groeten,
Plaats reactie