sport ik teveel?

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Nicole-always on the run -

sport ik teveel?

Bericht door Nicole-always on the run - » 06 jan 2020, 22:44

hallo

een vriendin van mij is begonnen met het 30 dagen programma om 5 kilo kwijt te raken.We raakten in gesprek over de hoeveelheid sporten en volgens haar sport ik teveel (want volgens het programma sport je maar 3 keer per week)

Dit is wat ik doe:
maandag: hart for her; circuit-intervaltraining van 30 minuten; hartslag komt niet boven de 120 uit
dinsdag: idem
woensdagochtend: 5 km hardlopen met buurvrouw; doen we 30 minuten over; hartslag is dan gemiddeld 155
woensdagavond: yoga
donderdagavond: hart for her - 30 min
zaterdagochtend: hart for her - 30 min
zondagochtend: 5 km hardlopen

Ik voel me hier prima bij; ik ben een lekkerbek en heb de neiging wat te zwaar te zijn; het sporten houdt me fit, energiek en op gewicht (ondanks overgang :? )

Als ik zou gaan starten met het 30 dagen programma zou ik dus naar 3 keer ' moeten'......
hoe kijken jullie hier tegen aan?

En is het echt nodig om mijn omslagpunt te berekenen? Tijdens het rennen is mijn hartslag max 180; maar dat is vaak maar een kort moment....
ik ben overigens 49.

Ik hoor graag jullie mening,
groet Nicole

Daan webster

Re: sport ik teveel?

Bericht door Daan webster » 12 jan 2020, 08:06

Hoi Nicole,

Te veel? Dat vind ik ook een goede vraag.
Zelf sport ik 5x per week: 2 pump 1 yoga 2 run van 10k, en ik voel me hier goed bij. Ik zelf ben van mening dat dat het voornaamste is en dat geef je ook aan. Ik zou zeggen blijf dit lekker zo doen.

Gr
Danielle

Janneke - Sportrusten

Re: sport ik teveel?

Bericht door Janneke - Sportrusten » 13 jan 2020, 12:55

Hoi beste Nicole,

Dank je wel voor je uitgebreide verhaal, goede vraag!
Nee, er is geen maximaal aantal keer sporten per week... het gaat erom dat als je aan je cardio werkt dat je met 3x per week sporten het snelst je conditie opbouwt en je het snelst effect ziet. Vaak zie je dat mensen bv 1x per week gaan hardlopen en dan helemaal geen effect zien, dat is dus logisch.
In feite ben jij al een enorme sporter en als je je daar lekker bij voelt, moet je dat zeker blijven doen.
Ik zou wel goed blijven voelen bij jezelf; kom ik óók voldoende tot rust, of ben ik constant 'gejaagd'. Dan is het goed om je momenten van stilte en rust uit te breiden. Een lijf in stress is niet in staat om vetten als brandstof in te zetten.

Het is zéker niet nodig om je omslagpunt te bepalen; je kunt ook je eigen ademhaling als kompas gebruiken om te ervaren en voelen of je lekker aan het opbouwen bent.

Geniet lekker van het sporten,

Groetjes Janneke

Plaats reactie