omslagpunt bepalen

Stel hier al je vragen.
Plaats reactie
Sasha
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:11

omslagpunt bepalen

Bericht door Sasha »

Ik zou graag op hartslag willen trainen, maar als ik volgens de instructie om zelf je omslagpunt te bepalen, met inlopen al 7km per uur moet lopen, ben ik al uitgeput voordat ik begin.... Mijn hardlooptempo ligt ongeveer gelijk aan mijn wandeltempo (geef mijn korte beentjes de schuld ;))
Ik heb de afgelopen weken mijn hartslagmeter aangehad met sporten (1x hardlopen, 1x hockeytrainen en 1x krachttraining) en ik zie dat ik tijdens de, voor mij rustig hardlooptraining, pieken haal van 170 slagen per minuut. Met een wedstrijd zelfs 180 SPM. Ik merk dat ik me prima voel bij 140 maar bij 180 moet ik toch langzamer. heb dus maar bedacht dat dit mijn omslagpunt is en dat m'n D2 zone 130-140 is.
Mijn hardlopen bestaat altijd uit 10x 1minuut wandelen en 2 minuten hardlopen. Ik merk dat ik nu (ben aan het terugkomen van een blessure, hersenschudding) de laatste 3 'setjes' tijdens de minuut wandelen mn hartslag niet meer onder de 140 krijg. Moet dus een halve minuut extra wandelen. Ben ik zo een beetje goed bezig? Ik ben dus niet aan t trainen voor een marathon, maar om weer fit te worden voor het hockeyen. (Vandaar de interval. Duurlopen maakt me met hockey erg traag in het veld.)

Gebruikersavatar
Janneke - Sportrusten
Berichten: 588
Lid geworden op: 18 apr 2019, 10:55

Re: omslagpunt bepalen

Bericht door Janneke - Sportrusten »

Hoi beste Sasha,

Dank je wel voor je bericht. Wat goed dat je zo lekker in beweging komt na je hersenschudding.
Het is belangrijk om heel rustig te beginnen met je trainingen, lopen in je D2-zon. Regelmatig lopen, en vooral niet te hard en niet te lang.
We adviseren om met 12 minuten hardlopen te beginnen. Dat klinkt misschien al meteen heel spannend en dat je denkt: 12 minuten?? Hoe dan?!
Nou, langzamer en rustiger dan je gewend bent. Je hoeft echt niet hard te gaan en ja... aan het begin is dat haast je wandeltempo. Dat is niet erg!

Durf je het aan?

Groetjes Janneke

Plaats reactie