Pagina 1 van 1

havermout en whey eiwitten

Geplaatst: 13 mei 2019, 13:51
door pi-tje
Twee vragen:

Voor afgelopen 1 mei was ik gewend om:

1) 's ochtends havermout met water te doen voor het ontbijt,

2) na flink sporten op de sportschool 's avonds voor het slapen gaan eiwitten (whey met water) te nemen.

De gedachte is dat havermout langzaam de voedingsstoffen afgeeft en dus niet bloedsuikerspiegel verhogend werkt. Voor whey eiwitten geldt hetzelfde, namelijk dat ze 's nachts langzaam de eiwitten afgeven en zo spierherstel bevorderen. Althans, dit is zoals ik het heb onthouden. :)


Mijn vraag is, of dit in dit programma ook nog kan, of dat deze uit ten boze zijn. Uit de dagelijkse filmpjes denk ik geleerd te hebben dat zolang het eten de bloedsuikerspiegel niet verhoogd het in principe OK is. Klopt dit?

groeten, Pieter

Re: havermout en whey eiwitten

Geplaatst: 14 mei 2019, 09:03
door janines
Ik ben ook benieuwd. Ik at tot 1 mei mijn zelfgemaakte muesli van havermout, pitten, zaden, wat water en dan roosteren id oven. Tot slot rauwe noten toevoegen en kokossnippers. Lekker id Griekse yoghurt, en schaaltje blauwe bessen erbij.
Groetjes!
Janine

Re: havermout en whey eiwitten

Geplaatst: 14 mei 2019, 10:17
door felixhunteler
deze volg ik even: ook hier havermout in de ochtend (overnight oats) met amandelmelk, appel, peer, blauwe bessen en kaneel of cacao.

Re: havermout en whey eiwitten

Geplaatst: 14 mei 2019, 14:13
door Itta
Hoihoi serieuze mededeelnemers

Haver heeft veel goede eigenschappen maar hoe je t ook wend of keert t is en blijft een graan dus een van de snelle koolhydraaten
Als je de keuze maakt om s ochtens toch granen te eten dan doe je dat bewust en geniet daar dan ook van.
Weet niet of het je gewichtverlies ten goede komt.☀️

Re: havermout en whey eiwitten

Geplaatst: 14 mei 2019, 17:08
door felixhunteler
Itta schreef:
14 mei 2019, 14:13
Hoihoi serieuze mededeelnemers

Haver heeft veel goede eigenschappen maar hoe je t ook wend of keert t is en blijft een graan dus een van de snelle koolhydraaten
Als je de keuze maakt om s ochtens toch granen te eten dan doe je dat bewust en geniet daar dan ook van.
Weet niet of het je gewichtverlies ten goede komt.☀️
Hoi Itta,

Ik ben geen deskundige op dit gebied (zeg maar geïntresseerde leek :-) )
Volgens mij behoort havemout tot de trage koolhydraten; de glychemische index is 40 (https://gezondafvallen.nl/glycemische-index).
De voedselzandloper maakt voor havermout een uitzondering.

Re: havermout en whey eiwitten

Geplaatst: 14 mei 2019, 18:46
door Janneke - Sportrusten
Hallo allemaal,

Havermout kun je goed gebruiken binnen het 30 dagen programma.
Havermout zijn (zeer) langzame koolhydraten en kunnen prima gebruikt worden.
Dus ja; wel koolhydraten, maar helemaal zónder koolhydraten hoeft niet hoor.

Groeten, Janneke

Re: havermout en whey eiwitten

Geplaatst: 14 mei 2019, 19:08
door janines
Hoera!!
Dank je Janneke

Re: havermout en whey eiwitten

Geplaatst: 14 mei 2019, 19:12
door Janneke - Sportrusten
:D :D :D :D :D :D

Re: havermout en whey eiwitten

Geplaatst: 14 mei 2019, 20:47
door pi-tje
Janneke - Sportrusten schreef:
14 mei 2019, 19:12
:D :D :D :D :D :D
Bedankt Janneke! Geldt dit ook voor de 'eiwitshakes' op basis van whey eiwitten 's avonds voor het slapen? Of is dat een ander verhaal?

gr. Pieter

Re: havermout en whey eiwitten

Geplaatst: 15 mei 2019, 06:02
door Itta
Dankjewel

Re: havermout en whey eiwitten

Geplaatst: 17 mei 2019, 22:06
door Janneke - Sportrusten
Hoi Pieter,

Waarom zou je voor het slapen nog een eiwitshake willen nemen?
Na een zware training om je spieren te laten herstellen? Wat is je doel?

Ik neem nooit eiwitshakes... maar ben dan ook niet gespierd, haha!

Groetjes Janneke

Re: havermout en whey eiwitten

Geplaatst: 27 mei 2019, 08:57
door Sasha
Volgens mij neem je eiwitten om na een training je spieren te voeden? Dus als je traint voor het slapen gaan zou ik ze voor het slapen gaan nemen, ik nam ze altijd binnen een half uur na de training. (is dus ook een tussendoortje ;) )

Re: havermout en whey eiwitten

Geplaatst: 01 jun 2019, 19:58
door Janneke - Sportrusten
Dat klopt, je neemt eiwitten na je training om je spieren te laten herstellen en aan te vullen.
Ik zou ze niet zomaar als tussendoortje nemen.