ik overweeg een (tweedehands) loopband te kopen - waar moet ik op letten?

Plaats reactie
Nele

ik overweeg een (tweedehands) loopband te kopen - waar moet ik op letten?

Bericht door Nele »

(ik hoop dat deze topic hier op z'n plaats staat...)

Ik ga normaal gewoon buiten rennen, maar mijn man heeft nu ander werk en is vaker van huis weg en op onregelmatige tijden. De kinderen zijn nog te jong om alleen thuis te laten, dus een loopband hebben leek me handig. Zeker voor de kortere afstanden.
Ik heb ooit vroeger wel eens op een loopband gestaan, maar ken er verder weinig (niets) van. Ik heb natuurlijk mijn eigen hartslagmeter, dus dat ding moet me alleen de afstand vertellen - toch?
Heeft iemand nog wat tips waarop ik zou moeten letten voor een aankoop?
Alvast bedankt!! :)

RunningRob - Sportrusten

Re: ik overweeg een (tweedehands) loopband te kopen - waar moet ik op letten?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Nele,

Leuke vraag! Ik heb wel wat tips:
- Probeer de loopband zeker uit, met name goedkope loopbanden hebben soms niet genoeg vermogen (kracht) om de band op snelheid te houden bij het hardlopen.
- Let er ook op dat de band genoeg snelheid kan halen, sommige banden kunnen niet harder dan 12 of 14 km/uur, en dat zijn snelheden die best kunt halen tijdens een interval of intensieve training.
- Er zijn banden waarbij je ook op hartslag kan trainen. Als je dit wilt dan moet je even checken of jouw keuze dit ook daadwerkelijk kan. Het zijn wel de wat duurdere loopbanden die dit kunnen. En check dan ook of er een hartslagmeter bij zit, of dat je deze nog apart moet kopen. Soms kan je een bestaande universele (Polar) hartslagband gebruiken, mocht je die toevallig hebben.
- Check even hoe makkelijk je de hardloopband kan instellen. Snelheid en/of afstand kan meestal wel vrij simpel, maar als je wat meer wilt is het verstandig dit even te checken. Bij mijn loopband is het een crime om bijvoorbeeld een intervaltraining te programmeren, dat is bijna niet te doen en als je een foutje maakt kun je weer opnieuw beginnen. Dus dat doe je op een gegeven moment dan ook maar niet meer...

Succes!

Blijde groet,
Rob

Nele

Re: ik overweeg een (tweedehands) loopband te kopen - waar moet ik op letten?

Bericht door Nele »

Heel erg bedankt, Rob!! :)

Plaats reactie