Stryd?

Arne Wessels

Re: Stryd?

Bericht door Arne Wessels »

Dank voor de reactie en heldere uitleg Rob! Ik ben nog niet zover dat ik kan beginnen met hardlopen, maar dit is dan wel t.z.t. een goede optie.

Perry

Bericht door Perry »

Ik ben ook met de stryd gaan lopen. Het probleem waar ik tegenaan loop is dat de stryd aangeeft dat ik in 1 easy loop terwijl de hartslag in d3 zit.

Het principe van sportrusten is dat je op de juiste hartslag loopt en bij die hartslag dan steeds sneller gaat lopen. Sneller lopen is meer vermogen leveren, dus bij dezelfde hartslag zou het vermogen omhoog gaan. De stryd kijkt echter niet naar de hartslag dat is nog moeilijk te rijmen. Zou op basis van verwachte eindtijden op vermogen en op hartslag niet een combinatie gevonden moeten worden?

Maar mogelijk moet ik gewoon mijn hartslagmeters maar eens nakijken…..

RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Perry,

Wat ik een beetje mis in je beschrijving: hoe voelt een "Easy" loop? Ga je voor je gevoel echt stevig aan de bak (dus D3) of voelt het eigenlijk wel "easy"? Want in dat geval is misschien je omslagpunt te laag ingeschat?

Ik moet wel zeggen dat mijn ervaring is dat, met name in de beginperiode als "Stryd" nog moet leren, je juist in een lage hartslag loopt. Totdat je eens een wedstrijd gaat lopen of een voluit training doet en je "Critical Power" omhoog gaat, en daarna dus ook de trainingsintensiteit.

Maar je slaat wel de spijker op zijn kop wat betreft het verschil tussen het lopen op hartslag en op power. Bij het lopen op power is er geen correctie voor jouw lichamelijk staat en de intensiteit van de training.

Met andere woorden: Als het heel warm is, je slecht geslapen hebt en veel stress op je werk ervaart zal je hartslag hoger zijn en de training op hartslag dus automatisch op een lager tempo zijn. Bij een training op power wordt hier geen rekening mee gehouden en zul je dus aan de bak moeten.

Het is dus zaak om dit in het achterhoofd te houden bij het trainen. Maar over het algemeen zal Stryd toch een goed haalbaar tempo moeten aangeven.

Blijde groet,
Rob

Perry

Bericht door Perry »

De easy loop was inderdaad een rustige ‘easy’ loop, wat mij betreft zat de stryd beter dan de hartslag. Mijn omslagpunt is bepaald met een inspanningstest (2x) dus die zal wel kloppen. Ik twijfel eerder aan de polsmeting van de hartslag.

Als ik kijk naar de CP en wat ik op de halve marathon zou moeten kunnen lopen dan moet ik wel even slikken. Dus de lage start van de CP is niet mijn ervaring. Ik heb in het begin bij het inleren van de stryd ook al tempolopen / interval gedaan. Maar in ieder geval weer een leuke nieuwe impuls. Kijken hoe het gaat als ik er langer mee loop.

RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Prima! Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

Blijde groet,
Rob

Plaats reactie