Stryd?

Plaats reactie
Giel

Stryd?

Bericht door Giel »

Goedemorgen,
Is er inmiddels al meer duidelijkheid over de 'resultaten' van Koen's gebruik van de Stryd vermogensmeter? Voegt het echt wat toe t.o.v. een hartslagmeter voor een recreant? De prijs is namelijk behoorlijk fors. Dank je.

Koen - Sportrusten

Re: Stryd?

Bericht door Koen - Sportrusten »

Ha Giel,

Excuses voor mijn late reactie. Had je mijn blog gelezen over mijn ervaring met de 10 kilometer: https://www.sportrusten.nl/pr-op-de-10k-dankzij-stryd/

Ik ben erg enthousiast over Stryd. In tegenstelling tot wat ik verwachtte: weer een metertje erbij, weer iets om bij te houden. Geeft het me veel rust. Je hoeft zelf niet eindeloos te analyseren en te bedenken hoe intensief je kunt lopen om wat beter te worden. Stryd berekend je persoonlijke trainingsintensiteit en het werkt nog echt ook.

Dus als je blijft hangen op hetzelfde niveau en je wilt graag wat progressie maken, dan is het zeker een waardevol apparaat.

Geluk,

Koen

Giel

Bericht door Giel »

Dank je wel Koen, duidelijk verhaal! Ik heb hem deze week besteld en ontvangen. Gisteren de eerste training ermee gedaan. Nu binnenkort de eerste 'resultaten' afwachten van wat Stryd van mijn trainingen vindt :D
Groet Giel

Koen - Sportrusten

Geef je af en toe een update Giel?

Ben benieuwd hoe jij het ervaart.

Geluk,

Koen

fredvonk

Bericht door fredvonk »

Hoi, vanaf 2 mei 2020 ben ik ook begonnen met de Stryd. Ben erg enthousiast gezien de snelle reactietijd van het apparaatje en alle info die krijgt. Via mijn Garmin werkt het perfect. Waar ik zo benieuwd naar ben of je de hartslagzones die ik uit de inspanningstest heb verkregen kan converteren naar Wattages? Zou graag het maratonschema op basis van vermogen willen gebruiken. Zijn daar al ervaringen mee?
Groet,
Fred

Koen - Sportrusten

Ha Fred,

Je kunt via Stryd eenvoudig je marathonwattage berekenen. Dat wattage kun je uitstekend vervangen door de marathonhartslag.

Bedoel je dat?

fredvonk

Bericht door fredvonk »

Hoi Koen,

die marathonhartslag heb ik berekend. Wat ik eigenlijk bedoel is hoe kan ik mijn 14K schema converteren naar een schema op basis van wattage ipv hartslag. Is daar een tool voor?

Groet,
Fred

RunningRob - Sportrusten

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Fred,

Stryd bepaalt zelf aan de hand van je trainingen jouw power zones. Dit wordt aangegeven in de app van Stryd.
In het 10k schema loop je in power zone 2 waar D2 wordt aangegeven in het schema (dit is de laagste zone in het schema), en je loopt in power zone 3 waar in het schema D3 wordt aangegeven (de hoge zone in het schema).

Voor het (halve of hele) marathonschema kun je in de app onder "Settings" --> "Race calculator" je halve en hele marathonpower opzoeken. De trainingen op (halve of hele) marathonhartslag doe je op deze waarde. De intensieve trainingen doe je hierboven.

Stryd vraagt wel om een keer een 5km voluit te lopen, en een intervaltraining te doen met korte intervallen voluit (100 of 200 meter). Dit heeft het programma nodig om de juiste power waardes te berekenen.

Is dit een antwoord op je vraag?

Blijde groet,
Rob

Kora

Bericht door Kora »

Hoi Rob,
Ik ben wel enthousiast geworden en heb nu de mogelijkheid om een Stryd voor minder over te nemen van iemand. Nu heeft deze geen winddetectie. Vraag: hoe erg is dat? Gaat dat heel erg uitmaken in je trainingsadviezen? Het scheelt in ieder geval wel lekker in de portemonnee. 😂
Groet,
Kora

RunningRob - Sportrusten

Hoi Kora,

Wind speelt pas echt een rol als het echt flink waait. Bij windkracht 5 scheelt het ongeveer 2%. Dus je loopt 2 minuten langzamer als je je 100 minuten loopt. Als je dat weet dan lijkt het mij een prima deal.

Hier een handige calculator:
https://hetgeheimvanhardlopen.nl/calculator/

Blijde groet,
Rob

Kora

Bericht door Kora »

Dank je wel Rob voor je snelle antwoord. Bij windkracht 5 heb ik waarschijnlijk ook geen zin om 100 minuten te gaan lopen, dat wordt dan eerder een half uur ofzo. Die 2% neem ik dan wel voor lief. 😁👍
Fijne avond en hartelijke groet,
Kora

fredvonk

Bericht door fredvonk »

RunningRob - Sportrusten schreef:
24 mei 2020, 19:28
Hoi Fred,

Stryd bepaalt zelf aan de hand van je trainingen jouw power zones. Dit wordt aangegeven in de app van Stryd.
In het 10k schema loop je in power zone 2 waar D2 wordt aangegeven in het schema (dit is de laagste zone in het schema), en je loopt in power zone 3 waar in het schema D3 wordt aangegeven (de hoge zone in het schema).

Voor het (halve of hele) marathonschema kun je in de app onder "Settings" --> "Race calculator" je halve en hele marathonpower opzoeken. De trainingen op (halve of hele) marathonhartslag doe je op deze waarde. De intensieve trainingen doe je hierboven.

Stryd vraagt wel om een keer een 5km voluit te lopen, en een intervaltraining te doen met korte intervallen voluit (100 of 200 meter). Dit heeft het programma nodig om de juiste power waardes te berekenen.

Is dit een antwoord op je vraag?

Blijde groet,
Rob
Hoi Rob,

dank voor je reactie. Via de race calculator van de Stryd app heb ik mijn marathonhartslag gevonden. Vraag mij dan af wat is dan mijn lage en hoge marathonhartslag zoals je die in het marathonschema gebruikt. Hoeveel watt beneden en boven mijn marathonpower houd ik dan aan. Is dat bv 3 watt naar boven en beneden?

Ander vraagje: wanneer ik die 5 km voluit loop om de juiste power waarden te laten bepalen, meet ik dan alleen die 5 km en niet de warming up? Zelfde voor de intervallen, meet ik alleen de interval zonder de dribbelpauzes?

met een vriendelijke groet,

Fred

RunningRob - Sportrusten

Hoi Fred,
fredvonk schreef:
25 mei 2020, 20:27
Vraag mij dan af wat is dan mijn lage en hoge marathonhartslag zoals je die in het marathonschema gebruikt. Hoeveel watt beneden en boven mijn marathonpower houd ik dan aan. Is dat bv 3 watt naar boven en beneden?
Je loopt op je marathonpower voor de marathontraining, je hebt hierbij geen lage of hoge variant, je zult zien dat je hartslag heel langzaam omhoog loopt als je continu op hetzelfde power loopt. Ook tijdens de marathon zelf loop je dus de hele tijd hierop. Alhoewel ik wel zou aanraden na 30km op gevoel verder te gaan, maar dat is een ander verhaal.
fredvonk schreef:
25 mei 2020, 20:27
wanneer ik die 5 km voluit loop om de juiste power waarden te laten bepalen, meet ik dan alleen die 5 km en niet de warming up? Zelfde voor de intervallen, meet ik alleen de interval zonder de dribbelpauzes?
Hier hoef je niet over na te denken. Stryd is zo slim dat deze zelf de training eruit pikt. Dus je kunt rustig je meter aanzetten als je de deur uitloopt en het in- en uitlopen meenemen met de meting.

Ook is het zo dat als je afwisselend traint (dus af en toe voluit loopt en af en toe een interval doet) Stryd zelf je Critical Power bijhoudt en aanpast indien nodig. Alleen als je net een Stryd hebt en je wilt hem snel laten leren is het dus aan te raden deze 5km voluit en interval te doen.

Blijde groet,
Rob

fredvonk

Bericht door fredvonk »

Hoi Rob,

dank weer voor je duidelijk antwoord, kan ik wat mee. Ik vind het weer een leuke uitdaging om met lopen op vermogen aan de slag te gaan. Nu nog wachten op de marathon die weer door kan/mag gaan. Tot die tijd ontspannen oefenen met Stryd.

met een vriendelijke groet,
Fred

Plaats reactie