D1 of d2

Plaats reactie
Sara De Piere
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mar 2021, 12:01

D1 of d2

Bericht door Sara De Piere »

Hoi,
In mijn schema moet ik soms in d2 en soms in d3 lopen, maar de Facto zie ik overal dezelfde hartslagrange staan: 139 tot 155. Hoe kan dat?
En wat me ook verwart zijn de HS zones van mijn Polar... Dat zijn er 5, en de zone 139-155 staat nu als voorlaatste zone....D2 is dan ook wat jullie hartslag 1 noemen...? En tevens wat voor Polar HS zone 4 is....
Je ziet het: ik ben totaal het Noorden kwijt :roll:
Laatst gewijzigd door Sara De Piere op 13 apr 2021, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: D1 of d2

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sara,

het 10k schema begint met alleen trainingen in D2, om een basis te leggen. Na een aantal weken komen er ook trainingen in D3 bij.

Mocht dit bij jou niet het geval zijn check dan even in je weekindeling (Onder "Mijn gegevens").
Je moet drie verschillende trainingen zien en 4 rustdagen (bij het 10k schema).

Mocht je er niet uitkomen of denk je toch dat het niet klopt dan hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob
Sara De Piere
Berichten: 5
Lid geworden op: 31 mar 2021, 12:01

Re: D1 of d2

Bericht door Sara De Piere »

Dag Rob,
Ik ben wat in de war met de zones: is vogels kijken d0, hartslag 1 gelijk aan D1 enzoverder? Ik heb omslagpunt 171 en men trainingen zijn allemaal ofwel in 139-155 zone (is dat d2?) Of vogels kijken.
Je kon je schema aanpassen en dat hin het begin gedaan maar achteraf lukte het me niet meer om het standaardschema in te stelken. Dus misschien heb ik daar iets fout gedaan.
Dank je voor de hulp!
Groetjes,
Sara
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: D1 of d2

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Sara,

Mocht je het nog niet gevonden hebben, je zones kun je hier vinden:
https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/

"Vogels kijken" doe je eigenlijk zonder op je zone te letten, Koen heeft wel eens een zone genoemd omdat lopers er steeds om blijven vragen, maar eigenlijk is het de bedoeling dat je "Vogels kijken" op gevoel doet zonder op je zone te letten, vandaar dat er ook geen hartslag staat bij "Vogels kijken". Dus loop lekker op een voor jouw fijn tempo en kijk pas achteraf op welke hartslag je hebt gelopen. En voor de één is dat D0 en voor de ander D1 of D2, alles is prima!

Blijde groet,

Rob
Petra Kooistra
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 apr 2021, 21:53

Re: D1 of d2

Bericht door Petra Kooistra »

Hoi Sara, ik las je vraag en heb ook een Polar 🙂
Polar gaat standaard uit met zijn 5 zones van een percentage van je maximale hartslag.

Zone 1 50-60%
Zone 2 60-70%
Zone 3 70-80%
Zone 4 80-90%
Zone 5 90-100%

Dit is dus anders dan bij Sportrusten, deze gaan uit van je omslagpunt. Op de site is hier genoeg over te lezen, hoe je dat betekend enzo.

De hartfrequentie kan je aanpassen in Polar Flow bij de sportprofielen. Je kan dus je eigen hartslagzones veranderen. Het zijn er 5 dus ik hanteer het zo:
D0 is Z1
D1 is Z2
D2 is Z3
D3 is Z4
At+ is Z5

Misschien was je er al uit gekomen anders hoop ik dat ik duidelijk ben geweest!

Train ze lekker!

Groeten Petra
Maddie De Pauw
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2021, 12:04

Re: D1 of d2

Bericht door Maddie De Pauw »

Hoi Petra,

Dit dacht ik ook, maar het blijkt anders te zijn...
Met mijn omslag op 180 is het zo:

Polar:
1: vanaf 90
2: vanaf 108
3: vanaf 126
4: vanaf 144
5: vanaf 168

Sportrusten:
D0: 121 tem 130
D1: 131 t.e.m. 144
D2: 145 t.e.m. 162
D3: 163 t.e.m. 179

Dus stemt mijn D2 overeen met polar zone 4...
Tenzij ik een redeneringsfout maak? Zo ja hoor ik het graag.

Groeten!
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: D1 of d2

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Maddie,

Bij Polar zit je omslagpunt op de grens tussen 4 en 5, als ik de getallen zo zie dan denk ik dat je jouw omslagpunt hebt ingevuld op de plek van de maximale hartslag. En dat verklaart meteen waarom Polar zoveel lager zit. Dus als je Polar zone 5 begint met 180 dan zit je goed.

Dan komt Polar 1 overeen met D0, zone 2 met D1 enz. Zone 5 komt dan overeen met AT+, zo noemen we het gebied boven D3.

Je zult zien dat de Sportrusten zones lichtelijk afwijken van de Polar zone, dat komt omdat iedereen toch weer een net iets andere interpretatie geeft aan de zones...

Blijde groet,
Rob
Petra Kooistra
Berichten: 24
Lid geworden op: 09 apr 2021, 21:53

Re: D1 of d2

Bericht door Petra Kooistra »

Het lijkt inderdaad dat je ergens een berekeningsfoutje hebt gemaakt. Bij mij komen ze ook niet precies overeen maar wel zo ongeveer. Heb voor Sportrusten met de methode van Karvonen gelopen waar de rusthartslag in wordt meegenomen en die was weer iets anders. Al met al was de Z3 of D2 wel altijd rond de 140 (maar nu is mijn maximale hartslag rond de 180, ben wat ouder geloof ik 🙂)
Ren ze lekker!
Nathan van Vliet
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2021, 13:19

Re: D1 of d2

Bericht door Nathan van Vliet »

RunningRob - Sportrusten schreef: 11 apr 2021, 22:16 Hoi Sara,

het 10k schema begint met alleen trainingen in D2, om een basis te leggen. Na een aantal weken komen er ook trainingen in D3 bij.

Mocht dit bij jou niet het geval zijn check dan even in je weekindeling (Onder "Mijn gegevens").
Je moet drie verschillende trainingen zien en 4 rustdagen (bij het 10k schema).

Mocht je er niet uitkomen of denk je toch dat het niet klopt dan hoor ik het graag!

Blijde groet,
Rob

Ook even een vraag hierover;

Ik zag inderdaad dat de eerste 6 weken alles in D2 is, maar vanaf week 7 lijkt alles in D3 te zijn (behalve vogels kijken). Klopt dit wel?
De langste loop geeft bij mij meestal hartslag 175 - 184 aan, de korte loop 175 - 192.

Volgens https://www.sportrusten.nl/bereken-mijn-hartslagzones/ is alles boven de 174 D3, bij een omslagpunt van 193.

Alvast bedankt!

Groeten,
Nathan
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: D1 of d2

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Nathan,

Dat kan kloppen, je loopt wel verschillende niveua's, dus laag en hoog D3.
Voor de zekerheid: kun je even checken bij "Mijn gegevens":
Daar moet onder "Standaard weekindeling" 3 verschillende trainingen staan en 4 rustdagen. De trainingen zijn "Training op hartslag 1", "Training op hartslag 2" en "Vogels kijken". Als dat goed staat dan moet je schema in orde zijn.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie