Hartslag in rust

Plaats reactie
Dirk-Jan Rombouts
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mar 2020, 23:32

Hartslag in rust

Bericht door Dirk-Jan Rombouts »

Goedemorgen,
Tijdens mijn fijne ochtendritueel uurtje had ik de volgende vraag. Gisteren bij de 10k webcast noemden jullie je rusthartslag. Deze volg ik op het moment via mijn TomTom app en TomTom sporthorloge. Soms zit er rare metingen bij, maar over het algemeen lijken de waarden wel consequent met elkaar. Zo zie ik dat hij nu genidddld op 47 zit en dat dit sinds begin dit jaar gemiddeld 3/4 slagen is gedaald, vanaf het moment dat
ik sportrusten lid ben en bv dagelijks mediteer en gezonder eet. Hebben jullie er ervaring mee dat deze meting betrouwbaar is?
Ik weet nl niet precies hoe deze meting wordt gedaan en wat wij als ijkpunt neemt. Als ik het vergelijk met een spontane check rechtstreeks op mijn horloge, na bv een Wim Hof oefening, zakt mijn hartslag regelmatig tot onder de 40.
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag in rust

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Dirk-Jan,

Ik weet niet hoe een TomTom de rusthartslag vaststelt, maar het moet de laagste hartslag zijn op het moment dat je in rust bent.
Je kunt dus kijken wat je laagste hartslag is gedurende de dag, en kijken of deze min of meer constant is als je deze een over een aantal dagen met elkaar vergelijkt.

Voor mensen die niet constant meten of geen hartslagmeter hebben adviseren we om je hartslag op een vast moment van de dag en onder dezelfde omstandigheden te meten. Een goed moment is bijvoorbeeld het moment dat je wakker wordt 's ochtends. Als je dan je hartslag een tijdje monitort dan noteer je de laagste hartslag die je ziet als je rusthartslag voor die dag.

Het gaat er ook niet zozeer om hoe hoog je rusthartslag is, maar het gaat erom hoe constant deze is. Als deze constant is betekent dit dat je goed hersteld en goed in je vel zit.

Blijde groet,
Rob
Dirk-Jan Rombouts
Berichten: 23
Lid geworden op: 28 mar 2020, 23:32

Re: Hartslag in rust

Bericht door Dirk-Jan Rombouts »

Hi, dank je. Ik weet niet goed wat de definitie van stabile is qua hartslag, daarom ik een plaatje heb toegevoegd. Is dit veel variatie?
Bijlagen
95795769-1297-47AE-B4D0-E004ED003D75.png
95795769-1297-47AE-B4D0-E004ED003D75.png (182.77 KiB) 4832 keer bekeken
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag in rust

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Dirk-Jan,

Ja dit varieert wel erg. Als gezond bent, goed in je vel zit en niet overtraind bent blijft blijft je rusthartslag binnen een zone van pakweg 5 slagen.

Kun je eens met de hand je rusthartslag bepalen? Dit kun je doen door op een vast moment op de dag gedurende een aantal minuten je hartslag in de gaten te houden. De laagste hartslag die je ziet noteer je als je rusthartslag. Als je dit een week doet dan heb je aardig door wat voor jouw een normale waarde is.

Ik vind zelf het prettigs om dit gelijk na het wakker worden te doen, in de ochtend. Dan zijn de omstandigheden iedere dag hetzelfde :)

Blijde groet,
Rob
RichardvanDijk
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 jul 2017, 21:21

Re: Hartslag in rust

Bericht door RichardvanDijk »

Hoi Rob.

Jij meet je rusthartslag elke ochtend na het wakker worden. Slaap jij dan ook elke nacht ongeveer hetzelfde aantal uur?
Ik heb onregelmatig werk waarbij ik de ene nacht het totaal van we 5 uur slaap haal en de volgende nacht kan het zomaar 8 zijn. Ik ga ;uit van de laagste gemeten hartslag gedurende mijn slaap. deze varieert wel maar dan binnen een bereik van een hartslag of 7. Kan ik deze waarden dan gewoon blijven gebruiken?

Richard
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Hartslag in rust

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Richard,
RichardvanDijk schreef: 30 sep 2020, 15:20 Slaap jij dan ook elke nacht ongeveer hetzelfde aantal uur?
Ik slaap niet iedere nacht hetzelfde aantal uur, maar ik draait geen onregelmatige diensten, ik wordt dan ook wel iedere dag rond dezelfde tijd wakker.

"Officieel" moet je de rusthartslag meten in de uren dat je wakker bent. Ik heb echter nog nergens kunnen vinden waarom dit zo is.
Maar ik heb er niet zoveel moeite mee als jij merkt dat dit een betrouwbaar getal is, dus laag als je een rustige periode hebt of wat hoger als je veen stress hebt, veel getraind hebt of wat ziekjes bent.

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie