Vaker hardlopen dan 3x per week?

Plaats reactie
Jantine Vos
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 jul 2020, 13:51

Vaker hardlopen dan 3x per week?

Bericht door Jantine Vos »

Hallo!

Inmiddels zit ik op dag 24 van het 100dagen programma. Het bevalt me tot nu toe erg goed! Ik heb het idee dat het beheersen van mijn hartslag me gelukkig steeds beter afgaat, maar ik ben nog niet zoveel sneller geworden. Ben ook altijd een vrij langzame loper geweest :) Hardlopen vind ik heel prettig om mijn hoofd te kunnen leegmaken voor of na een (werk)dag. "Vroeger" deed ik looptrainingen die wat langer duurden, in afstand en tijd (af en toe met een minuutje wandelen tussendoor). Omdat ik nu steeds relatief snel thuis ben, merk ik dat ik eigenlijk behoefte heb om wat vaker te lopen dan het sportrustenschema aangeeft. Kan ik vaker dan 3x per week gaan hardlopen? Of zit dat juist de vooruitgang in de weg? En als het wel mogelijk is: in wat voor hartslagzone zou ik dat dan het beste kunnen doen?

Alvast heel veel dank!

Vriendelijke groeten,
Jantine
Gebruikersavatar
RunningRob - Sportrusten
Berichten: 6122
Lid geworden op: 05 feb 2015, 14:13

Re: Vaker hardlopen dan 3x per week?

Bericht door RunningRob - Sportrusten »

Hoi Jantine,

Het schema voor de halve en de hele zijn 4 keer in de week, dus een keer extra kunnen we moeilijk tegen zijn ;)
Belangrijk is dat je de rustdagen goed verdeeld over de week (dus bij 4 keer geen 2 rustdagen achter elkaar).

Verder mag je zo ver lopen als ze wilt, zolang je herstel maar goed is: dus houd je rusthartslag in de gaten en vertrouw op je gevoel: je merkt het zelf ook prima als je teveel hebt gedaan.
Verder is het natuurlijk ook wat je gewend bent: als "vroeger" nog niet zolang geleden is en je liep toen twee keer zoveel km's in de week dan is het ook geen probleem om wat verder te lopen.

De blessures ontstaan juist wanneer lopers veel meer gaan lopen dan ze gewend zijn, of als ze heel onregelmatig lopen (een week niets en dan weer 4 keer in de week).

Blijde groet,
Rob
Plaats reactie